A kaliforniai képviselőház után az állam szenátusa is megszavazta hétfőn azt a törvényjavaslatot, mely betiltaná az önvezető kamionokat az állam autópályáin, így az Gavin Newsom kormányzó asztalára kerül.
A kormányzónak most el kell döntenie, hogy él-e a vétó lehetőségével, és nem lesz egyszerű dolga, ugyanis mind a technológiai szektor, mind a törvényjavaslat mögött álló szakszervezetek fontos politikai szövetségesei. Egyelőre nem tudni, hogy Newsom milyen döntést hoz, ám kormányzata korábban kritizálta a törvényhozás mind a két házában elsöprő többséggel megszavazott javaslatot.
A javaslat értelmében a 10 ezer fontnál (4,5 tonna) nehezebb önvezető járművekben biztonsági okokból emberi sofőrnek is kell tartózkodnia a vezetőülésben. Azonban
más amerikai államok kevésbé szigorúak az önvezető kamionokkal szemben, így azokat tesztelik például Texasban és Új-Mexikóban,
és több mint 20 másik államban is engedélyezték azokat.
Az Autonóm Járművek Iparági Szervezete (AVIA) csalódottságának adott hangot a törvény elfogadása miatt, és vétóra szólította fel Newsomot, miközben a kormányzót támogató Teamsters szakszervezet annak aláírását követeli.
Kalifornia számos, önvezető technológiával foglalkozó startupnak ad otthont, és az államot két, logisztikai szempontból fontos autópálya is keresztülszeli – írja a Freightwaves logisztikai szaklap.
A Temasters szerint a törvény vétójával Newsom nemcsak munkahelyeket sodorna veszélybe, de a közlekedés biztonságát is veszélyeztetné. Az AVIA szerint azonban szinte minden jelentős kutatás és 44 millió mérföldnyi (70 millió kilométer) önvezető kamionok által komoly baleset nélkül megtett út bizonyítja a technológia biztonságosságát, ráadásul olyan állásokat szüntet meg, melyeket már most sem könnyű betölteni, azokat az önvezető központok környékén új, kevésbé stresszes állások válthatják.