Egyre nő azoknak a teherszállító hajóknak a száma világszerte, amelyek kikapcsolják vagy manipulálják az automatikus azonosítórendszerüket (AIS), hogy leplezzék a valódi tartózkodási helyüket. Így több milliárd dollár értékű árucikk mozgása válik nehezebben követhetővé.

Crimea bridge
CRIMEA - JULY 25: A cargo ship crosses the Kerch Strait as the Crimea bridge is seen behind as Russia-Ukraine war continues in Crimea on July 25, 2023. Car ferries departing from Kavkaz Port of Krasnodar to the Kerch Strait, where the Crimean bridge, where the attacks were carried out recently, attract great attention. Stringer / Anadolu Agency (Photo by STRINGER / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Teherhajó a Kercsi-szorosban. Illegálisan szállítják az olajat, csempészik a gabonát.
Fotó: AFP

Ilyen „követhetetlen” hajók szállítják feltételezések szerint az orosz olajat a G7-ek ársapkájának megkerülésével, a szankciókkal büntetett venezuelai olajat, és csempésznek gabonát Ukrajnából. Természetesen nem teljesen követhetetlenek, mivel a műholdak képesek azonosítani őket, de a munkát mindenképpen megnehezítik, és nyilvánvalóan vannak olyanok, amelyek „átcsúsznak a hálón”.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization – IMO) előírja, hogy minden nagy hajót felszereljenek AIS-szal, és annak folyamatosan jeleznie kell a hajó helyzetét az esetleges ütközések elkerülése érdekében. A rendszer manipulálásával azonban a hajó akár több száz mérföldre is lehet a valóságban attól a helytől, amelyet a műszere közvetít.

Ship-to-ship oil change recharge
Marokkó partjainál egyre többször pumpálják hajóról hajóra az olajat a nyílt tengeren.
Fotó: Bongs Travel Vlogers / YouTube

A Windward tengerészeti tanácsadó adatai szerint tavalyhoz képest 12 százalékkal nőtt az év első felében a manipulált adatokat közlő olajtankerek és ömlesztett szárazárut, például gabonát szállító hajók száma. 2021 első hat hónapjához képest pedig már 82 százalékos az emelkedés.

A technológia fejlődése megkönnyíti az ilyen jellegű manipulációk nyomon követését, a hajók valós tartózkodási helyének nyilvánosságra hozatalára tett erőfeszítések pedig fényt derítenek az ilyen tevékenységekre – mondta a CNBC-nek John Lusk, a kormányok és magáncégek számára adatokat szolgáltató Spire elemzőcég vezérigazgatója.

„A szankciók miatt mostanában még nagyobb figyelmet és láthatóságot kap a tengerészeti ágazat, egyre több azonban az illegális módszereket használó hajó” – utalt az Oroszország elleni büntető intézkedésekre, valamint az döntésére, amely megtiltotta a kikötőkbe való belépést azoknak a hajóknak, amelyek kikapcsolták vagy manipulálták az AIS-rendszerüket.

Odessa,,Ukraine,-,August,9,,2021:,Loading,Grain,Into,Holds
ODESSA, UKRAINE - August 9, 2021: Loading grain into holds of sea cargo vessel through an automatic line in seaport from silos of grain storage. Bunkering of dry cargo ship with grain
A műholdak figyelik és azonosítják a gyanús hajókat.
Fotó: Shutterstock

A CNBC megkeresésére az EU egyik szóvivője elmondta: „nem nyilvános” az adat, hogy hány ilyen hajót fordítottak vissza az európai kikötőkből, de „a tagállamok tájékoztatják egymást és az Európai Bizottságot a kikötőbe való belépés megtagadásáról”.

A Windward tavaly több mint 1100 Oroszországhoz kapcsolható tankert azonosított, amely kikapcsolta vagy manipulálta az AIS-t. 

Ez több millió tonnányi olajat jelent. Ötszáz hajó 800 millió hordó olajat képes szállítani. Ha ezt csak a 60 dolláros maximált árral számoljuk, az akkor is 48 milliárd dollár

– hangsúlyozta a cég szóvivője. Az orosz olaj ára azonban már átlépte a nyáron az ársapkát.

Russian oil tanker
Az oroszok saját tankerekkel is házhoz viszik a szankciók miatt az olajat.
Fotó: Nina Alizada

Az Ukrajna elleni invázió kezdete óta 

megnőtt azoknak a hajóknak a száma is, amelyek Marokkótól északra, az Alborán-tengeren a nyílt vízen rakják át az olajat egy másik hajóra, vagyis csempészik az olajat,

és elrejtik annak valódi eredetét. A Windward azonosított gabonát csempésző hajókat is, a Spire pedig ötven különösen nagy méretű tankert, amely Venezuelából szállított ki illegálisan olajat.

Az utóbbi becslései szerint a washingtoni szankciókkal sújtott latin-amerikai országból 108 millió hordó olajat szállítottak Kelet-Ázsiába tavaly november és idén július között, ami nyár közepi árakon számolva nyolcmilliárd dollár körüli összeg.

Az oroszok azzal is próbálják megkerülni a szankciókat, hogy saját hajókkal szállítják az olajat. Ez azonban újabb kockázatokat rejt, mert az árnyékflotta néhány hajóját csak a rozsda tartja egyben, régen megérettek a leselejtezésre.