2023 első három negyedévében tovább emelkedett az új haszongépjárművek száma az Európai Unióban, az alternatív meghajtások és üzemanyagok pedig egyre nagyobb teret szereznek a piacon – derült ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) pénteki jelentéséből.

New depot for electric and biomethane buses
Fotó: Jens Buttner / AFP

A magas és az üzemanyagárak ellenére az Európai Unióban tovább nőtt a haszongépjárművek száma, meghaladva a tavalyi év ugyanezen időszakában mért adatokat.

Az ACEA adatai szerint a furgonregisztrációk száma 14,3, a teherautóké 23, a buszoké pedig 18,5 százalékkal nőtt 2023 első három negyedévében.

Az új furgonok eladásai ezzel meghaladták az egymillió darabot, ami elsősorban a legnagyobb uniós piacok teljesítményének köszönhető: Spanyolország, Németország és Olaszország két számjegyű növekedést ért el.

Az új teherautók regisztrációja még nagyobb mértékben növekedett, és közel 270 ezer darabra emelkedett az első három negyedévben. Az értékesítési volumenek tekintetében Németország állt az élen, több mint 75 ezer regisztrált egységgel, ami tetemes, 31,2 százalékos növekedés.

Az EU-ban az autóbuszok száma is stabilan nőtt, közel 24 ezer darabra. A mennyiséget tekintve Franciaország állt az élen, ahol több mint 4500 darabot adtak el, ami 9,1 százalékos növekedés, miközben Olaszországban és Spanyolországban 65,9; illetve 58,1 százalékos bővülést mértek.

Utópia lesz az olcsó elektromos autó? Vámokkal roppanthatják meg az európai járműipart

Eddig se volt, ezután se lesz olcsó elektromos autó Nagy-Britanniában, ha jövő évtől belép a 10 százalékos büntetőadó az uniós jármű-kereskedelemben. Mindez a vásárlóknak, a szektornak és a fejlődésnek egyaránt rossz, viszont elősegíti a távol-keleti gyártók európai offenzíváját.

 

A furgonoknál 2023 első három negyedévében továbbra is a dízel maradt az első számú választás, a piac 83 százalékát képviselve, ami valamivel alacsonyabb a 2022-es 87 százalékos részesedésnél. 

Az alternatív energiaforrások azonban egyre népszerűbbek: az elektromosan tölthető furgonokból 91,4 százalékkal többet regisztráltak, és gyakorlatilag megduplázva, 7,3 százalékra növelve a részesedésüket.

A legnagyobb ugrást Franciaországban és Hollandiában mérték, ahol 102,2; valamint 136,8 százalékkal több ilyen modellt értékesítettek.

A teherautók piacán továbbra is a dízel dominált, amely idén január és szeptember között az új regisztrációk 95,5 százalékát tette ki. Az elektromos tehergépkocsik eladásai azonban lenyűgöző mértékben, 321,7 százalékkal, összesen 3918 darabra emelkedett. A növekedés fő mozgatórugója Németország és Hollandia volt, amelyek az uniós e-teherautó-eladások 65 százalékát tették ki.

2023 első három negyedévében az új elektromos töltésű autóbuszok uniós értékesítése 31,5 százalékkal nőtt, elérve a 3405 darabot, és 14,4 százalékos piaci részesedést szerezve, szemben a 2022-es 13-mal. Az EU három legnagyobb piaca közül Spanyolországban volt figyelemre méltó a növekedés 246,2 százalékkal, amit a franciák és németek követtek.

Az elektromos és hibrid modellek növekvő népszerűsége ellenére a dízelüzemű buszok még mindig a legnagyobb piaci részesedéssel, 64,7 százalékkal rendelkeznek.

Leelőzték a dízelt az elektromos autók Európában

Bár a benzinüzemű gépjárművek uralják a piacot, a részesedésük minden hónapban csökken.