Négynapos csökkenés után 4,5 százalékkal megugrott hétfőn reggel az európai gáz ára, a hét végén ugyanis az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók elfoglaltak egy brit tulajdonú és japán üzemeltetésű hajót a Vörös-tenger déli részén. Mivel ezen az útvonalon keresztül érkezik a cseppfolyósított földgáz (LNG) Európa egyik legnagyobb beszállítójától, Katarból, a kereskedők aggódnak, hogy a Izrael és a Hamász közötti konfliktus kiszélesedik, és megzavarja az üzemanyag-ellátást.

marinetraffic.com
galaxy leader nassau
A Galaxy Leader egy izraeli üzletemberé.
Fotó: Marine Traffic

Az Európában irányadó holland gáztőzsdén megawattóránként 47 euró körül mozgott az ára, ami még mindig elmarad a nyári 58 eurós csúcstól. (Egy euró 379,5 forint.) Kereskedők és elemzők azonban már korábban figyelmeztettek, hogy a konfliktus veszélyeztetheti a világ egyik legforgalmasabb vízi szállítási útvonalát.

Bár a Bloomberg tudósítása szerint Teherán tagadja, hogy bármi köze lenne a Tokióban bejegyezett Nippon Yusen Galaxy Leader nevű hajójának elfoglalásához, a húszik szóvivője közölte, hogy 

továbbra is célpontnak tekinti az izraeli hajókat mindaddig, amíg tart a katonai akció a Gázai övezet ellen.

A Galaxy Leader tulajdonosa ugyanis a brit Man szigeten működő Ray Car Carriers, amely a Rami Ungar izraeli üzletember Tel Aviv-i Ray Shipping nevű cégének az egyik egysége.

Benjamin Netanjahu izraeli kormányfő irodája elítélte a húszik lépését, ahogyan a japán kabinet is. Tokió közölte, hogy a szaúd-arábiai, ománi és iráni hatóságok segítségével próbálja elérni a hajó és a legénység minél gyorsabb szabadulását. Azt egyelőre nem lehet tudni, mi lesz a hajóval, amely autószállító, de rakomány nélkül tartott Európából India felé. A 25 fős legénység tagjai több ország – Fülöp-szigetek, Bulgária, Ukrajna, Románia és Mexikó – állampolgárai.

 

A gázár valószínűleg azért nem emelkedett meg jobban, mert eddig enyhe volt az időjárás , és Európa teli tárolókkal és megfelelő mennyiségű LNG-importtal kezdi meg a telet, de a helyzet eszkalációja felboríthatja a kényes ellátási egyensúlyt. A kontinens még mindig sebezhető a tavalyi és az orosz vezetékes gázszállítás jelentős visszaesése miatt.

Míg a közel-keleti konfliktus hatása eddig az izraeli kikötőkre korlátozódott, ott okozott zsúfoltságot, a vörös-tengeri akció azonban „a feszültségek jelentős fokozódásához” vezet a tágabb térségben – figyelmeztetett Kenneth Loh, a Bloomberg Intelligence hajózási és logisztikai elemzője.

Egyes hajózási társaságok biztonsági okokból úgy dönthetnek, hogy megkerülik a régiót, ami további költségekkel és késésekkel jár. Ennek a hatása pedig tovagyűrűzhet a globális ellátási láncokban, a koronavírus-járvány alattihoz hasonló fennakadások és káosz jöhet ismét

– tette hozzá.

Nisimura Jaszutosi japán kereskedelmi miniszter is arra hívta fel a figyelmet, hogy sokan használják a vörös-tengeri útvonalat különböző áruk szállítására, és az ottani problémák hatással lehetnek a szigetország gazdaságára. Az incidensnek nincs közvetlen hatása, de figyelni fogják, hogy befolyásolja-e később az ellátási láncokat és az inflációt.