Az európai fuvarozók azon fáradoznak, hogy biztonságosabb módját találják a kulcsfontosságú cikkek beszállítására, például a légi úton, miután a Szuezi-csatorna a vörös-tengeri rakéta- és kalóztámadások miatt egyre veszélyesebb útvonallá válik – írta a Reuters.

Work Continues To Free Container Ship Stuck In Suez Canal Szuezi-csatorna
Fotó: Mahmoud Khaled / Getty Images

Az Irán által támogatott, jemeni székhelyű húszi fegyveresek november 19. óta egyre gyakrabban támadják meg a partjaik közelében utazó teherhajókat, ezzel követelve, hogy Izrael hagyjon fel a Gázai övezetben a Hamász terrorszervezet elleni hadműveletével. A támadások súlyos károkat okoztak az Európába, Észak-Amerikába és Nyugat-Afrikába irányuló kereskedelemben, mivel egyenesen a Szuezi-csatorna forgalmát veszélyeztetik.

Az itt működő tengeri szállítmányozó vállalatok emiatt kétségbeesetten keresnek alternatív útvonalakat, amelyeken keresztül jelentősebb költségnövekedés nélkül tudják folytatni a kereskedelmet.

Az egyik ilyen lehetőség az ellátási láncok egyben tartására az úgynevezett intermodális szállítmányozás, amely tengeri és légi útvonalakat kombinál. Az áruk mozgatása sajnos így is drágább, de kevesebb kockázattal vagy költséggel jár, mint más alternatívák 

– mondta Jan Kleine-Lasthues, a német szállítmányozó, a Hellmann Worldwide Logistics vezérigazgatója. Ő azt tapasztalta, hogy az utóbbi hetekben jelentősen megnőtt a kereslet a kombinált légi és tengeri szállítás iránt a fogyasztási, például a ruházati, valamint az elektronikai és műszaki cikkek esetében.

Mások, például a Lidl német diszkont áruházlánc leányvállalata, a Tailwind Shipping Lines továbbra is Afrika megkerülésével szállít árukat Európába, és abban bíznak, hogy hamarosan lezárulnak a támadások a Vörös-tengeren.

A szállítmányozók körében hatalmas a bizonytalanság, mivel bár az Egyesült Államok és más nyugati országok hadseregei védelmi konvojokat jelentettek be a térségben, erről nem kommunikáltak a vállalatokkal.

A Vörös-tengeren évente mintegy 35 ezer hajó halad át, és szállítja az árukat Európa, a Közel-Kelet és Ázsia között, ami a globális mintegy 10 százalékát teszi ki. Ha a helyzet nem oldódik meg hamarosan a térségben, az tovább fokozhatja a nemzetközi gazdasági problémákat.

Irdatlan gazdasági csapás Szueznél: Izraelt célozták, Európát találták el

Az iszlamista kalózok sorra támadják meg a konténerhajókat, kőhajításnyira az amerikai hadiflottától. A tengerjárók kénytelenek megkerülni Afrikát, ha biztonságban akarják Európába juttatni a rájuk bízott árukat.