Az olasz kormány 930 millió eurós autóvásárlási programon dolgozik, amellyel az elektromos átállást segítenék elő – értesült a Bloomberg. Az erről szóló előterjesztés az ipari minisztérium asztalán van, a kifejezett cél, hogy Európa egyik legöregebb átlagéletkorú járműállományát egyrészt megfiatalítsák, másrészt a klímavédelmi vállalásoknak megfelelően fokozatosan elektromosra cseréljék.

Rome,,Italy,17.07.2021:,Little,Red,Old,Fiat,500,In,Front
Nem olyan öreg, mint a Colosseum, de már csereérettnek számít a Fiat 500-as.
Fotó: Karl Allen Lugmayer

A hírügynökség birtokába került rendelettervezet alkotói nem mondhatók szűkmarkúnak, például a 30 ezer euró alatti éves jövedelemmel rendelkező polgárok akár 13 750 eurós pénzügyi ösztönzésben is részesülhetnek az elektromos roncsautóprogramban. 

Ehhez egy legalább húszéves, Euro-2-es környezetvédelmi besorolású autó kell hogy a nevükön legyen, például egy Fiat Tempra vagy egy Alfa Romeo 33-as. Itáliában legalább 11 millió Euro-3-as vagy alacsonyabb környezetvédelmi besorolású autó rója az utakat, így érthető a Meloni-kormány igyekezete az autópark megújítására.

Persze nem puszta adományról van szó, hiszen a kormány megpróbálja kimaxolni a programot úgy, hogy abból az olasz ipar is a lehető legtöbbet profitálja.

Ezért a helyben gyártott járművek előnyt élveznek a vásárlásnál, igaz, ezt a kitételt majd olyan jogi formulába kell csomagolni, amelyen az versenyhatósága sem találhat fogást. A programot a tervek szerint az autógyártók bevonásával finomítják, és az ipari minisztérium szóvivője szerint február 1-jén mutatják majd be a nagyközönségnek a szektor képviselőivel tartandó találkozójukon.

Az olasz közlekedési minisztérium kedden közzétett adatai szerint tavaly 19 százalékkal, mintegy 1,57 millióra nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az országban, ahol a villanyautók jórészt úri huncutságnak számítanak, részarányuk a teljes piacon egyelőre elenyésző a fejlett európai gazdaságokéhoz képest.

Itáliában egyébként éppen akkor rukkolnak elő a villanyautó-vásárlási támogatással, amikor az értékesítésekben megfigyelt eddigi dinamikus fejlődés megtorpant, és a gyártók a termelés visszafogásán, 

a kormányok pedig az ösztönzők finomításán vagy a támogatások megnyirbálásán dolgoznak. 

Sőt, Németországban december közepén egyik napról a másikra leállították a támogatási programot a költségvetés sanyarú helyzetére hivatkozva. Franciaországban pedig azon mesterkednek, hogy a vaskos állami támogatás mellett dömpingáron az országba érkező kínai villanyautókat „megfogják”, s a támogatásokat csak az Európában gyártott elektromos autókra tartsák érvényben. 

Az utóbbiak ára a szelektált támogatásnak köszönhetően a kínaiaké alá csökken, így a „vedd a hazait” elv jobban és zsebbevágóan érvényesülhet. 

Charging,Ev,Car,Electric,Vehicle,Clean,Energy,For,Driving,Future
A magyar támogatási keretből a töltési infrastruktúra kialakítására is jut forrás.
Fotó: Shutterstock

Magyarországon 60 milliárd forintos programot hirdetett a kormány tavaly év végén, ám ezúttal nem a lakosságot célozza meg a bő két éve leállított támogatási programmal, hanem elsősorban az üzleti szférát, ráadásul a keretből a töltési infrastruktúrát érintő fejlesztésekre is lecsippentenek majd. A magyar keret az olasz egyhatodának felel meg.

A gyártók részéről a Volkswagen csoporthoz tartozó Audi bejelentette, hogy lassítja elektromos modelljeinek piaci bevezetését, míg nemrég a Mercedes-Benz pénzügyi vezetője „brutálisnak és egészségtelennek” nevezte az elektromos autók piacán folyó versenyt.

Lecsapott a Teslára és társaira az amerikai kormány

Több elektromos autó veszíti el az adójóváírás lehetőségét az Egyesült Államokban, köztük a Tesla Cybertruck és a Nissan Leaf, miután hétfőn életbe léptek az új akkumulátorbeszerzési szabályok