
A kínaiak a szeszes italukkal is betörnének a nyugati piacra
A kínai fiatalok egyre kevésbé fogyasztják a nemzeti italnak számító pajcsiut (baijiu), a leginkább cirokból, de búzából, árpából, kölesből és ragacsos rizsből is készített, erős, 40-60 százalék alkoholtartalmú égetett szeszt. Bár az eladások még mindig nőnek, az ütem azonban lassult, a gyártók így új piacokat keresnek.
A pajcsiut („fehér alkoholos italt”) kevéssé ismerik az Egyesült Államokban és Európában, de a gyártók most megpróbálják újragondolni, hogy szélesebb körben tegyék vonzóvá. Van miből válogatniuk, mert a pajcsiu íze sokféle lehet, attól függ, hogy melyik régióban és hogyan készítik. A Reuters tudósítása szerint némelyik olyan, mint a vodka, az egyik népszerű típus pedig a szójaszószhoz hasonlít.
Bár az italt egyelőre szinte csak Kínában fogyasztják, piaci értékét jól mutatja, hogy
a világ legértékesebb alkoholmárkája tavaly a pajcsiut gyártó Moutai volt,
amely olyan világhírű cégeket előzött meg, mint a Budweiser, a Heineken, a Johnnie Walker, a Jack Daniels vagy a Hennessy – és nem kicsit, hanem nagyon.

A külföldiek betörnek, a kínaiak ki
A kínai pajcsiugyártók azért kénytelenek a határokon túlra tekingetni, mert a nyugati márkák, például a Pernod Ricard és a Diageo, egyre inkább betörnek a világ második legnagyobb gazdaságának piacára, és különösen az ír és a skót whisky egyre népszerűbb a húszas és a harmincas generáció körében.
Hivatalosan a helyi gyártók panaszára indították meg a dömpingellenes vizsgálatot az Európai Unióból importált brandy ügyében is, bár ez nyilvánvalóan része a Brüsszel és Peking között egyre éleződő vámháborúnak.
Az uniós brandyre kivetendő, esetleges magas kínai vámok miatt azonban jelentős mennyiségű konyak maradhat a francia vállalatok raktáraiban, amelyet nehéz lesz eladni máshol, így elemzők véleménye szerint a cégek arra kényszerülhetnek, hogy engedjenek az árból.
A nyugati ízlés kissé más
A szecsuani székhelyű Shede Spirits Kínában és a külföldi kínai közösségek körében árul két pajcsiumárkát, amelyek közül a drágábbik, a Shede ára elérheti az ezer dollárt (371 ezer forintot) palackonként.
A legdrágább pajcsiu 22 millió forintnak megfelelő jüanért kelt el.
A Fosun International tulajdonában lévő Shede Spirits most kóstolókat tart, hogy kiderüljön, miképpen kell módosítani az ízt ahhoz, hogy az italt vonzóbbá tegyék a nem kínaiak számára is.
A kóstolókra az Egyesült Államokból, Ausztráliából, Nagy-Britanniából és más európai országokból, valamint Japánból és Szingapúrból is hívtak vendégeket.

Rájöttünk, hogy a külföldiek ízlése kifinomultabb
– mondta a hírügynökségnek Csu Jing-kaj, a Shede értékesítési és marketingvezetője, hozzátéve, hogy a vodkához képest a pajcsiu „nehéz és nagyon sűrű” lehet. Mégis remélik, hogy idővel majd a nyugatiak is megkedvelik az italt, így elcsábíthatják a piac egy részét más szeszes italoktól.
A cég szeptembertől árusítja majd a pajcsiu nemzetközi változatát Európa egy részén, az Egyesült Államokban és Japánban, palackonként 150 dollár (55 ezer forint) körüli áron. Ez nem olcsó, hiszen a New York-i online alkoholforgalmazóknál a Diageo legdrágább whiskyje, a Johnnie Walker Blue Label 750 milliliteres palackja kerül 200 dollárba vagy valamivel többe.
Összefognak a nyugati gyártókkal
A Shede egyik versenytársa, a szintén szecsuani székhelyű Sichuan Yibin Wuliangye az olasz Camparival állt össze, hogy együttműködjenek a marketing és a márka népszerűsítésére, és közösen hozzanak létre termékeket, majd együtt forgalmazzák azokat Kínában és külföldön.

Bár az együttműködés még nagyon kezdeti szakaszban van, már elő is álltak a negroni koktél egy új változatával, amelyben a gint a Wuliangye egyik „különleges pajcsiukeverékével” váltották ki. A koktélt szeptemberben mutatták be Sanghajban, és „Wugroninak” nevezték el.
A többek között az Aperolt, az Espolon tequilát és Wild Turkey whiskey-t forgalmazó Campari egyébként már most is jelen van Kínában, de az eladásai viszonylag alacsonyak.
Kína a világ legnagyobb alkoholpiaca
Kína elsősorban
a pajcsiunak köszönhetően a világ legnagyobb alkoholpiaca,
a forgalom 2022-ben elérte a 340 milliárd dollárt, amiből ez az ital hoz 167 milliárdot (egy dollár 370,98 forint). Az Egyesült Államok 313,2 milliárd dollárral a második, az Egyesült Királyság 76,3 milliárddal a harmadik.
A Shede azonban tavaly csak mintegy ötmillió dollár értékben adott el pajcsiut külföldön, ezt akarják öt-tíz éven belül százmillió dollárra feltornászni. Ennek érdekében komoly marketingkampányt terveznek, amelyhez felhasználják a TikTokot, influenszereket és előbb-utóbb sportesemények, akár olimpiai játékok szponzorálásába is beszállnak.





