BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bukarest-Duna-csatorna: újraindítja a beruházást Románia

Az építkezések a rendszerváltás után álltak le a források elapadása miatt. A becslések szerint a Bukarest-Duna-csatorna befejezése közel 2,9 milliárd euróba fog kerülni.

A román kormány folytatná a Bukarest-Duna-csatorna építését, december végéig aktualiztálják a beruházás megvalósíthatósági tanulmányát – közölte csütörtökön Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter egy parlamenti interpellációra válaszolva.

Inspection at one of the highest locks Bukarest-Duna-csatorna
A Bukarest-Duna-csatornán keresztül évente több millió tonna árut lehetne szállítani / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Az Economica.net elemzése szerint a beruházás költsége a korábban tervezett duplájára nő, mert mint a tárcavezető válaszából is kiderült, az eddigi elkészült építmények állapota erősen leromlott. 

A beruházás költségeit egy 2018-ban készített tanulmány 1,44 milliárd euróra becsülte, ez időközben csaknem 2,9 milliárdra emelkedett.

A Bukarest-Duna-csatorna építése 1968-ban kezdődött, szorgalmazója Nicolae Ceausescu, a Román Kommunista Párt főtitkára volt. Szakértői becslések szerint 1989 decemberéig a munkálatok 70 százalékát végezték el 2,7 milliárd euró (1053,108 milliárd forint) összértékben. A rendszerváltás után a beruházást leállították forráshiány miatt.

A Bukarest-Duna-csatorna két dél-romániai folyó, az Arges és a Bukaresten átfolyó Dambovita hajózhatóvá tételét feltételezi, az előbbit 73,2, az utóbbit 30,4 kilométeren. A Dambovitán 14 méteres szintkülönbséget kell leküzdeni két zsilippel, az Argesen pedig 53 méterest négy zsilippel.

A korábbi megvalósíthatósági tanulmány szerint a két folyón maximum kétezer tonnás, 110 méter hosszú és 11,4 méter széles uszályok közlekedhetnek majd. Bukarestnek két kikötője lenne összeköttetésben a Dunával, azon keresztül pedig a Fekete-tengerrel.

A csatornán a tanulmány szerint évi 24 millió tonna árut lehetne szállítani, azonban egyes szakértők szerint a beruházás gazdasági megtérülése kétséges.

Tovább mélyítené a Duna medrét Ukrajna – Románia tiltakozik

Fejlesztené a Duna hajózhatóságát Kijev a román–ukrán közös határszakaszon, Bukarest aggályát fejezte ki a további fejlesztéssel kapcsolatban környezetterhelésre hivatkozva.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.