
Már a Disneyland is megfizethetetlen az átlag amerikainak
Az amerikaiak az idén is úgy utaznak, mintha nem lenne holnap: a belföldi turizmus visszatért a koronavírus-járvány előtti szintre, a nyaralásra az emberek harmada még hitelt is hajlandó volt felvenni. A Disneylandhez hasonló vidámparkokat azonban elkerülik az infláció miatt aggódók.

A Disney legutóbbi negyedéves jelentésében a „lanyhuló fogyasztói környezetet” okolta a vidámparkjai iránti kereslet visszaeséséért. A Walt Disney Worldöt és Disneylandet is tulajdonló vállalat üzemi nyeresége 6 százalékkal csökkent, annak ellenére, hogy a bevételek 3 százalékkal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest.
A Universal Studios anyavállalata, a Comcast még nagyobb, majdnem 11 százalékos bevételcsökkenésről számolt be a vidámparkjainál az alacsonyabb látogatottság miatt a második pénzügyi negyedévben.
Megfontoltabban költenek az amerikaiak
Azt hiszem, azt látjuk, hogy a fogyasztóknak rengeteg választási lehetőségük van, és megfontoltan döntenek arról, hogy hova szeretnének menni
– nyilatkozta a CNBC-nek Ken Potrock, a Disneyland Resort elnöke. „Ez versenykörnyezetet jelent, vagyis okosan és átgondoltan kell eljárnunk, hogy biztosan figyeljünk arra, mik a fogyasztók igényei, és hogyan tudunk ezeknek megfelelni” – tette hozzá.
Bár a Disney-parkok még mindig a leginkább látogatottak a világon, tavaly globálisan 142 millió embert fogadtak, ehhez az embereknek egyre mélyebbre kell nyúlniuk a pénztárcájukba, a belépőjegyek ára és a többi költség ugyanis folyamatosan nő.

A Walt Disney Worldbe szóló egynapos jegy ára az elmúlt 10 évben évente átlagosan 5 százalékkal emelkedett. A Wolfe Research szerint 2014 és 2024 között 56 százalékkal drágult, ami jóval meghaladja a 32 százalékos országos inflációs rátát.
Van, aminek nem emelkedik az ára
Ezzel szemben a Disney World és Disneyland
legolcsóbb jegyének ára 2019 óta változatlan: 109, illetve 104 dollár
(39, illetve 37 ezer forint). Átlagosan azonban egy egynapos jegy a Walt Disney Worldben 154 dollárba kerül a Wolfe Research szerint, egy Magic Kingdom-jegy pedig csúcsidőszakban akár 189 dollárba is kerülhet. (Egy dollár 356,6 forint.)
Peter Supino, a Wolfe Research ügyvezető igazgatója szerint ennek az lehet az oka, hogy a televíziós bevételek csalódást keltők voltak az elmúlt évtizedben, amire a Disney úgy reagált, hogy egy kicsit agresszívebben árazta be a parkjait, hogy felhúzza a pénzügyi eredményeit.

„Ezek a parkok továbbra is prémiumélményt nyújtanak, ami nyomást gyakorol az árérzékenyebb vásárlói rétegre, akik szeretnének oda látogatni, de nem engedhetik meg maguknak” – tette hozzá.
Egy kis történelmi lecke
Egyre többen vannak pedig, akik nem engedhetik meg maguknak. Amikor 1955-ben megnyílt a Disneyland Kaliforniában, 2,5 dollárba került a belépő plusz a jegyek tíz játékra – ez inflációval kiigazítva ma 28,74 dollár lenne.
Amikor 1971-ben megnyílt a floridai Disney World, a belépő és hét jegy összesen 8 dollárba került – ez 2024-ben 61,66 dollár lenne – emlékeztetett a CNN. Ehhez képest több mint száz.
A cég azzal védekezik, hogy a nézők sokkal többet is kapnak a pénzükért,
a Disneyland Resort két parkban több mint 65, a Disney World a vízi parkokkal együtt hatban több mint 150 attrakciót kínál.

Akkor is túl drága
A MouseSavers szerint egy négytagú család számára a Walt Disney World parkok közötti négynapos utazás a főszezonban 2024-ben körülbelül 3098 dollárba került úgy, hogy nem vettek igénybe kiegészítő szolgáltatásokat. Ez körülbelül kétszer annyi, mint 10 évvel ezelőtt, és 3,6-szer annyi, mint 20 éve.
Drágábbak lettek az ételek és az ajándéktárgyak is. Egy Mickey jégkrém 15 éve 2,59 dollárba került – ma 6,29, holott az infláció csak 3,78 dolláros árat indokolna.
Aki spórolni akar, annak világító lufit érdemes vennie, mert az csak az inflációval drágult az elmúlt évtizedben: 2015-ben 16 dollár volt, ami ma 16,6 dollár lenne – és csak húszat kérnek érte.




