
Nyomás alatt az amerikai autóipar: a méret csökken, s vele tart a kereslet is
Nem sikerült túl jól az amerikai autóipar harmadik negyedéve, a helyi piac stagnálással felérő, 0,2 százalékos mértékben bővülhetett csupán a J. D. Power iparági adatszolgáltató becslése szerint, míg a Cox Automotive enyhe visszaeséssel számolt a vezető márkák már publikált értékesítési adataiból következtetve. Hogy bonyolultabb legyen a helyzet, az Edmunds.com 2,3 százalékos éves visszaesést becsült, és az előző negyedévihez képest 4.7 százalékkal alacsonyabb értékesítési adatokat hozott ki.

A végleges és megbízható adatokra még napokat várni kell, a lényeg azonban inkább azon van, hogy a piac szerkezete is átalakulni látszik, a gyártók kénytelenek igazodni a fogyasztói kereslet megváltozásához, amit a gazdasági bizonytalanságok váltanak ki. A J. D. Power szerint július-szeptemberi időszakban 3 882 600 autót vihettek el a vásárlók a kereskedésekből.
Átalakul az autóipar kínálata
Az adat jobb is lehetett volna, ha figyelembe veszik a korrekciós tényezőket is. Ilyen például, hogy a tárgyidőszakban kevesebb munkanap volt, de alapjában véve máshol kell a probléma gyökerei után kutatni. Az egyik a pénzbőség hiánya, a reálkeresetek ugyanis nem nőttek olyan ütemben, ami plusz megtakarításaik kiszórására késztette volna az autóvásárlókat.
Ők a kisebb méretek és az olcsóság irányába váltottak, s akiknek ebben a kategóriában nem volt elegendő kínálatuk, azok pórul jártak.
A behemót kisteherautók (pickup) és hatalmas városi terepjárók (SUV) már nem annyira vonzóak, az amerikaiak a kompakt, sőt még inkább az ez alatti szubkompakt modelleket keresik,
de ugyanebben a kategóriában. Szedánt például nem szívesen vesznek SUV helyett. A proccos Chevrolet Silverado helyett a jóval olcsóbb Ford Maverick pickup is megteszi. A finanszírozás a még az első, szeptemberi alapkamat-csökkentést követően is magas hitelkamatok oldaláról befolyásolja a vásárlókat, a 2 százalék feletti infláció is sokakat kivárásra késztet.
A finanszírozási oldallal akadnak gondok
A törlesztőrészletek kifizetése is egyre nehezebb. A kínálatot pedig átmenetileg szűkítheti a dokkmunkások sztrájkja a keleti-parton, amely a kikötői ki- és berakodás hátráltatásával a beszállítói láncoknál, a termelésben is fennakadásokat okozhat.
Elemzők a negyedéves forgalom jelentősebb bővülésére számítottak, de azzal nem kalkuláltak, hogy a kereskedők most nem nagyon akarták húzósabb árleszállításokkal és egyedi kedvezményekkel felpörgetni a forgalmat. Inkább a profitjuk megőrzésére fókuszáltak.

Az élmezőnyben komoly átrendeződés nem várható, a General Motors őrzi a korábban a Toyotától átvett első helyet. A GM a negyedévben 2,2 százalékkal kevesebb, 659,6 ezer autót értékesített, különösen a legnagyobb darabszámban és kiemelkedő haszonkulccsal értékesített Silverado iránti olvadozó kereslet okozhat gondokat a Mary Barra elnök-vezérigazgató által irányított detroiti óriásnak.
Bukott a BMW is
A BMW is nehéz időszakon van túl. A BMW-márka eladásai 6,9 százalékkal, 78 128 autóra csökkentek - jelentette be a vállalat kedden New Jerseyben. A Mini kisautó-márka értékesítései még ennél is nagyobb mértékben, mintegy harmadukkal, 5284 autóra estek vissza. A Mini márkát jelenleg állítják át teljes mértékben az elektromos modellekre.
A BMW teljesen elektromos (BEV) autói is teret vesztettek a negyedévben: 12 311 akkumulátoros gépkocsi kelt el, 5,9 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.
A Hyundai gyorsan alkalmazkodni tudott
A szorosan a GM mögött következő a Toyota és a Ford is hasonló kihívásokkal néz szembe, a japánok annyival jobb helyzetben vannak, hogy megneszelve a közelgő sztrájkokat kellő mennyiségű járművet hoztak az országba, hiányra náluk nem kell számítani.
Eladásaik 8 százalékkal csökkentek a negyedévben. Ellenben a Hyundai 5-os növekedést könyvelhetett el negyedéves eladásaiban, amiben a crossoverek hibrid változatainak, például
- a Tucson
- és a Santa Fe
modellek eladásai segítették. A piac esetlegességére utal, hogy a hasonlóportfóliót kínáló testvércégük, a Kia 7 százalékos csökkenésről számolt be. A Tesla, a Ford és Stellantis később teszik közzé forgalmi statisztikájukat.





