BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
akkumulátorgyártók

Brüsszel maga vágja ki a fát az európai elektromosautó-gyártók alól

Van egy jogszabály, amely ha életbe lép, jelentős versenyhátrányba kerül az európai EV-ipar.

Az akkumulátorrendelettel kívánja az unió elérni, hogy az autóipar maga is zöld fordulatot vigyen véghez, azaz az elektromos autók is „zöld módon” készüljenek. Ha a jogszabálytervezet életbe lép, akkor a német autóipar jelentős versenyhátrányba kerül, például a franciával szemben – írja a Handelsblatt. A német üzleti lap szerint a módosítás lényege, hogy azt is előírnák, hogy az elektromos autók lelkének tekintett akkumulátoroknak zöldenergiával kell készülniük.  

akkumulátorgyártók
Képtelenség, hogy egyes európai országokban zöldenergiával készüljenek az akkumulátorok
Fotó: IM Imagery


Nagy fordulat

A lap megjegyzi, hogy messze vannak már azok az idők, amikor a Northvolt március végén Észak-Németországban megépítette elő gigagyárát: akkor maga Olaf Scholz is diadalittasan sietett a helyszínre, stratégiainak nevezte a beruházást, és 900 millió eurós szövetségi támogatásra is ígéretet tett. 
Ma már a gyenge kereslet mellett a tervezett akkumulátorszabályozás is borzolja az iparág szereplők idegeit.

A helyzet súlyosságát jól mutatja, hogy 

öt autóipari szövetség, és a német villamosmérnökök szövetsége is hosszasan egyeztetett Robert Habeck gazdasági miniszterrel.

 Egy közös levélben figyelmeztetnek a veszélyre, ugyanis

 jelentős hátrányba kerülnének a német ipari vállalatok. 

Franciaország viszont jól jönne ki a szabályozásból, 

ugyanis – miután az EU az atomenergiát klímasemlegesként kezeli – a németnél jóval zöldebb energiából tudják előállítani az akkumulátorokat. 
Összességébe hangsúlyozzák: 

Németországban képtelenek vagyunk olyan autót építeni, aminek olyan kicsi környezeti lábnyoma van, mint egy Franciaországban – atomenergia segítségével – gyártottnak.


Félelem – az van

A német gyártók attól tartanak, hogy ez a szabályozás megakadályozza, hogy érdemben termeljenek, vagy pedig bírság fizetésére kötelezi majd a megtépázott gyártókat. Extrém esetben pedig forgalomba sem engedik a jelentős mennyiségű fosszilis energia felhasználásával gyártott akkumulátorokat. Ez persze a Kínából importált akkumulátorok behozatali lehetőségeit is szűkítheti.

A szabályzat első része már hatályos, ez a nyersanyagok újrahasznosításáról szól – nem is vitatja senki. 
A második részről tehát jelenleg is folyik a vita, 

az igazi kérdés az, hogy mikor tekinthető zöldnek az autóakkumulátor.

Berlin vs. Párizs

A vita két európai vezető hatalom, Németország, és Franciaország Achilles-sarkává is fajulhat, de sem a lengyel, sem a magyar politika nem repdes örömében az elképzeléstől. 

Lengyelországban ugyanis a villamos energia 60 százaléka széntüzelésből származik, Magyarországon az atomenergia mellett a földgáz is jelentős energiaforrás

 – jegyzik meg a Handelsblatt.

Szomorú következmények

A BMW-nél, a Mercedesnél és a Volkswagennél már egy ideje nyugtalanság uralkodik. A félelem egyértelmű:

 az új szabályozás ronthatja Európa hírnevét Kínában, az egyik legfontosabb felvevőpiacon,  illetve több nagy európai beruházás is leállhat,

akár a debreceni BMW gyár építése is. Arról nem is beszélve, hogy akár az egész ellátás bizonytalanná válhat, azaz nem mindig lehet majd BMW-t, vagy éppen Volkswagenek kapni.  A meglévő energiavásárlási szerződések pedig,  úgy tűnik nem megfelelőek, ugyanis 

a brüsszeli bizottság elképzelése szerint közvetlenül a megújulóenergia-termelőtől kellene vásárolja az adott üzem az energiát.

Most is vannak a kötelezettségek

Az autógyártók már most is jóval zöldebben termelnek, mint néhány évtizeddel ezelőtt. Maradéktalanul betartják ugyanis a Párizsi Klímaegyezményben foglaltakat, enélkül elbúcsúzhatnának befektetőiktől, és a hitelminősítők bizalmától is. Ugyanakkor abba beletörhet sok európai gyártó bicskája, ha az elektromos autók értékének akár 40 százalékát is kitevő akkumulátorokat zöldenergia használatával kell legyártaniuk – írja a lap. 

MFB
 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.