Hosszú sorokban várakoznak a kirakodásra a konténerhajók az Egyesült Államok nagy keleti parti és mexikói-öbölbeli kikötői előtt, ahol a dokkmunkások kedden hajnalban kezdődött kikötői sztrájkja hiánnyal fenyeget a banántól kezdve az autóalkatrészekig az áruk széles körében.

A Reuters tudósítása szerint legalább 45 konténerszállító horgonyoz a kikötők közelében; a sztrájk kezdete előtt, vasárnap mindössze három várakozott az Everstream Analytics ellátási lánc adatszolgáltató adatai szerint.
„Úgy tűnik, sokan úgy döntöttek, hogy kivárnak, valószínűleg abban a reményben, hogy gyorsan véget ér a sztrájk ahelyett, hogy átirányítsák a hajót másik kikötőbe” – mondta a hírügynökségnek Jena Santoro, az Everstream munkatársa.
A legéletképesebb alternatíva ugyanis átirányítani a hajókat az ország nyugati partjára a Panama-csatornán keresztül, ez azonban több ezer mérföldes plusz utat jelent, ami növeli a költségeket és a szállítási időt is.
Kétszer ennyi hajó várakozhat majd a hétvégére
A gyors megoldásra egyelőre nem sok remény látszik, mivel nincs is kitűzve tárgyalási időpont a 45 ezer dokkmunkást tömörítő International Longshoremen’s Association (ILA) és a munkaadók között, bár utóbbiak jelezték, hogy készek az egyeztetésre, mert nagy
nyomást gyakorol rájuk a Fehér ház, hogy emeljék a bérajánlatukat.
Korábbi hírek szerint a munkaadók hajlandóak voltak hat év alatt 50 százalékos béremelésre, ezt azonban az ILA elutasította.

Santoro előrejelzése szerint a hétvégére a duplájára nőhet a várakozó hajók száma, és hetekbe, akár hónapokba is telhet majd, mire ledolgozzák a lemaradást.
Közgazdászok szerint a kikötői sztrájk egyelőre nem vezet a fogyasztói árak emelkedéséhez, mert a cégek az elmúlt hónapokban felgyorsították a beszerzéseket, mert várható volt a munkabeszüntetés. Ha azonban elhúzódik a sztrájk, akkor továbbgyűrűzik a hatás, és a Morgan Stanley elemzése szerint valószínűleg az élelmiszerárak fognak először növekedni.
Le kell mondani a hamburgerről?
A marhahúsimportot máris érzékenyen érinti a kikötői sztrájk, a nagykereskedők és az éttermek pedig a korlátozott hazai kínálat miatt egyre inkább függenek a behozataltól, hogy biztosítani tudják az amerikaiak napi betevő hamburgerét. Az amerikai szarvasmarha-állomány ugyanis a klímaváltozás, a súlyos szárazságok és a magas tápárak miatt idén januárban 73 éves mélypontra esett.

A hiány miatt értelemszerűen megugrott az import,
Ausztráliából például a washingtoni mezőgazdasági minisztérium adatai szerint 72 százalékkal. A darált marhahús kiskereskedelmi ára az olcsó import ellenére rekordmagasságba, fontonként 5,58 dollárra (kilónként mintegy négyezer forintra) ugrott augusztusban.
Máris fennakadások vannak a marhahús mellett a fagyasztott tengeri élelmiszerek importjában és az amerikai csirke exportjában is, szakértők és importőrök szerint pedig a szállítás rövid ideig tartó leállása is megzavarhatja a teljes amerikai élelmiszer-ellátási láncot. Ha a sztrájk elhúzódik, akkor vagy hiány lesz egyes élelmiszerekből, vagy árinfláció, vagy mindkettő.
Az egész autószektor számára is tragédiát jelenthet, ha sokáig elhúzódik a sztrájk, és leginkább az európai gyártóknak jelenthet gondot.





