
Hatalmas hátralékot kell ledolgozni az amerikai kikötőkben a sztrájk után
A 45 ezer dokkmunkást képviselő International Longshoremen’s Association (ILA) előzetes megállapodást kötött a munkaadókkal, így péntekre véget ért az Egyesült Államok keleti és mexikói-öbölbeli térségében a kikötői sztrájk. Az egyezség értelmében január 15-ig kitolják a szeptember végén lejárt kollektív szerződés hatályát, így van idő tovább tárgyalni.

Az előzetes megállapodás szerint az ILA tagjainak bére 61,5 százalékkal emelkedik a következő hat évben,
ami azt jelenti, hogy az átlagbér óránként 63 dollárra (majdnem 23 ezer forintra) ugrik a jelenlegi 39 dollárról (valamivel több mint 14 ezer forintról).
A másik központi kérdésről, a kikötők automatizálásáról, azonban egyelőre nem tudtak dűlőre jutni egymással.
A sztrájk kedd hajnalban kezdődött, de néhány nap alatt éreztetni kezdte a hatását az egész amerikai ellátási láncon – emlékeztetett a CNBC. Több ezer konténert raktak ki az eredeti célállomásól távol, több milliárd dollár értékű áru várakozott a kikötők előtt behajózásra várva, és emelkedni kezdtek a szállítási költségek is.
Nehéz lesz ledolgozni a hátralékot
Helyi idő szerint csütörtökön elkezdték felvenni a munkát a dokkmunkások. Bár a Reuters szerint a sztrájk hamarabb véget ért, mint ahogy a befektetők számítottak rá, a két és fél nap alatt felhalmozott hátralékot jó időbe telik majd ledolgozni.
Legalább 54 konténerszállító hajó torlódott fel a kikötők előtt, és folyamatosan érkeznek az újak.
A JPMorgan elemzése szerint a sztrájk naponta ötmilliárd dollárjába került az amerikai gazdaságnak.

Egyébként a sztrájk végének is jelentős gazdasági hatása volt, zuhant az ázsiai tőzsdéken a szállítmányozási cégek részvényeinek árfolyama. „A hajózási részvények korábban az amerikai dokkmunkások sztrájkja és a közel-keleti feszült helyzet miatt emelkedtek – mondta a brit hírügynökségnek Tony Huang, a Taishin Securities Investment Advisory elemzője. – Most a sztrájk véget ér, ami azt jelenti, hogy az áremelkedési tényező már nem játszik szerepet” – tette hozzá.
A japán Nippon Yusen részvényeinek ára kilenc, a Kawasaki Kisené 9,5, a Mitsui O.S.K. Linesé 7 százalékot esett az elmúlt 18 hónap legveszteségesebb kereskedési napján.
A legnagyobb bolthálózatok használják a keleti partot
Az érintett kikötőkbe érkező konténerek fele a kiskereskedelmi hálózatok megrendelése, különösen a Walmart, az IKEA és a Home Depot támaszkodik ezekre a kikötőkre.

A keleti parti kikötőkön keresztül érkezik többek között a kávé, amelynek az ára máris emelkedni kezdett a fennakadások miatt. Az érintett kikötőkön keresztül bonyolódik le a tavaly 135,7 milliárd dollár értékű amerikai autó- és autóalkatrész-kereskedelem 34 százaléka is.
A marhahúsimportot is érzékenyen érintette a kikötői sztrájk, a nagykereskedők és az éttermek ugyanis a korlátozott hazai kínálat miatt egyre inkább függenek a behozataltól, hogy biztosítani tudják az amerikaiak napi betevő hamburgerét.




