Tízezrek elbocsátása, németországi gyárbezárások, bércsökkentés – sztrájkhullám jöhet a Volkswagennél
A Volkswagen legalább három németországi gyára bezárására készül, több tízezer dolgozót eresztene szélnek, de akik megtartják munkahelyüket, azok sem örülhetnek, ugyanis egy 10 százalékos bércsökkentés is az asztalon van – közölte az autógyártóval tárgyaló munkások vezetője hétfőn.

A Volkswagen még sosem zárt be gyárat Németországban
A drasztikus tervek eredményeként a Volkswagen 87 éves története során először zárna be üzemet hazájában, ami előrevetíti a szakszervezetekkel való összecsapás lehetőségét is. Az autógyártó szerint a Kínából érkező egyre erőteljesebb verseny, valamint a forgalom csökkenése más fontos piacokon egyaránt indokolják a döntést, miközben a vállalatnak kiviteleznie kellene az elektromos meghajtásra való költséges átállást is.
A cég három hónapon belül nemrég másodjára is a nyeresége csökkenésére figyelmeztetett, amit a kihívásokkal teli piaci környezettel indokolt.
Hétfőn ugyanakkor a Volkswagen nem kívánta kommentálni a Financial Timesnak a tárgyalásokról kiszivárgott részleteket, csupán annyit közölt, hogy kritikus ponton van a vállalat.
A munkások számára szinte biztos, hogy elfogadhatatlan a Volkswagen ajánlata
A Volkswagen munkaügyi tanácsát vezető Daniella Cavallo a cég wolsburgi központjában összegyűlt dolgozóknak elmondta, hogy a vállalat menedzsereinek két napja van a döntés visszafordítására, vagy a szakszervezet sztrájkba lép.
A felügyelőbizottsági helyek felét birtokló és a dolgozókat képviselő munkaügyi tanács szóvivője szerint a bezárásra ítélt három üzem főként az autógyártó Volkswagen márkáját gyártó egységek közül kerül majd ki. A márkát vezető Thomas Schafer szerdán arról beszélt, hogy egyes németországi gyárak működtetése kétszer annyiba kerül, mint a versenytársak gyárainak az üzemeltetése.
Elmondása szerint
túl keveset keresnek az autókon, miközben mind az energia, mind az alapanyagok, mind a dolgozók ára tovább nőtt, ami hosszú távon nem működőképes.
A dolgozókat tömörítő IG Metall szakszervezet vezető tárgyalója, Thorsten Gröger szerint a költségcsökkenés olyan ellenállást fog kiváltani, amit el sem tudunk képzelni. Az autógyártó jelentős tulajdonosa, a szavazatok 20 százalékát birtokló Alsó-Szászország korábban jelezte, hogy a munkahelyek megőrzése a fő prioritása, és korábban gyakran állt a munkaügyi tanács mellé.
Könnyen lehet, hogy a bemutatott tervek csak a tárgyalási alapot jelentik
A német kormány egyik szóvivője szintén azt hangsúlyozta, hogy a menedzsment múltbéli rossz döntéseit nem a munkásoknak kellene megfizetniük.
Egy független autóipari elemző, Matthias Schmidt azt jósolta, hogy
a tárgyalások végén a Volkswagen csak két gyárat fog bezárni, a mostani elképzelések csupán megalapozzák azt, hogy az autógyártó végül olyan megállapodást kössön, amilyet szeretne.
Akárcsak versenytársai, mint a Mercedes vagy a BMW, a Volkswagen is csökkenő profittal számolhat Kínából, ahogy a kínai vásárlók egyre inkább a belföldi márkák mellett döntenek, mint a BYD. A német társaság szerdán közli legutóbbi eredményeit, és a várakozások szerint haszonkulcsának 5,6 százalékra csökkenéséről fog beszámolni, szemben a korábban jósolt 6,5-7 százalékos értékkel.
A Volkswagen eredményeit némiképp megelőlegezi a társaság többségi tulajdonában álló Porsche, amely pénteken negyedéves profitjának 41 százalékos zuhanásáról számolt be.


