A tengereken több mint százezer teherhajó bonyolítja a világkereskedelem 80 százalékát, ami a globális üvegházhatású gázok kibocsátásának 3 százalékáért felelős. A részedése azonban az előrejelzések szerint tovább nő, ha nem találnak gyorsan megoldást arra, hogy tisztább energiaforrásokra álljanak át. Ez a tisztább forrás pedig szó szerint kéznél van a tengereken: a szél, amely évezredeken keresztül hajtotta a hajókat, és már meg is jelentek az első úttörők, több új vitorláshajó.
„Az a dolgunk, hogy bebizonyítsuk, lehetséges vitorláshajókat alkalmazni” – nyilatkozta az AP amerikai hírügynökségnek az egyik ilyen úttörő, a francia Yann Jourdan, aki Grain de Sail II nevű hajó kapitánya.
Számomra ez a logikus megoldás. Az üzemanyag korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, a szél viszont nem
– magyarázta.
A Grain de Sail II szinte kizárólag széllel működik, a dízelmotort csak a kikötőkben használják, amikor be- vagy kihajóznak. A hajó 350 tonna áru szállítására képes, a tulajdonosainak pedig nagy céljai vannak.
„Nemcsak csökkenteni akarjuk a karbonlábnyomot, hanem meg is akarjuk szüntetni” – jelentette ki Jacques Barreau, aki ikertestvérével, Olivier-vel megalapította a két hajót, a Grain de Sail I-et és II-t üzemeltető céget.
A Grain de Sail II alumínium hajótestével, két óriási szénszálas árbocával, a vitorlák felhúzására és beállítására szolgáló gépesített rendszerekkel, valamint a high-tech navigációs eszközökkel felszerelt híddal a hajdani vitorlás klipperek modern, felturbózott utódja. A New York és a franciaországi Saint-Malo kikötője közötti távolságot 15-17 nap alatt teszi meg.
A környezetvédelmi normák szigorodása és az üzemanyagok árrobbanása keményen sújtja a hajózási vállalatokat. Közülük a legnagyobbak, a leginkább tőkeerősek új típusú óceánjáró kereskedelmi hajókat fejlesztenek, amelyek a szélenergiát kihasználva csökkentik a költségeket és a károsanyag-kibocsátást.
A szelet már a legnagyobb teherszállítók, például a 340 méter hosszú Sea Zhoushan esetében is használják. A vasércszállítót öt éve építették Kínában, a fedélzetén öt nagy forgó rotor hasznosítja a szélenergiát, a Brazília és Kína közötti 40 napos útjain 8 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ.
A finn Norespower 2014 óta 16 hajó számára gyártott ilyen rotorokat, és 13 továbbihoz kapott megrendeléseket.
Bár egyelőre a teherhajók elenyésző töredéke használja csak a szélenergiát,
a számuk meglepő ütemben növekszik.
A Clarksons Research adatai szerint 165 működik már így, vagy kötött szerződést a módosításra.
Növeli majd várhatóan a szélenergia felhasználása iránti érdeklődést, hogy az Európai Unióban a nagyobb teherhajóknak 2025-től fizetniük kell a kibocsátásuk egy részéért, és be kell tartaniuk az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokat ösztönző új uniós előírásokat.
„Végső soron a szél által támogatott meghajtás segíthet a globális átállásban, még a teherhajózási ágazat legnagyobb szegmenseiben is” – mondta a hírügynökségnek Bryan Comer, aki a hajózás szén-dioxid-mentesítésére irányuló erőfeszítéseket vezeti a nonprofit International Council on Clean Transportation szervezetnél. „Hiszen tudjuk, hogy működik, igaz? A hajózás eredetileg teljesen szélmeghajtású volt” – emlékeztetett.
A szelet azonban a motorral ellentétben nem lehet bekapcsolni, így muszáj fosszilis üzemanyagot használni, ha a társaságok tartani akarják a menetrendet. „Nem a sebesség miatt szűnt meg a vitorláshajózás a 20. század elején, hanem a pontosság hiánya miatt” – ismeri el Jean Zanuttini, a francia Neoline társaság elnöke, aki szerint emiatt
el kell fogadniuk azt a tényt, hogy a felhasznált energia harminc százalékát változatlanul a dízel adja majd.
A költségeket azonban csökkenteni lehet a további fejlesztések mellett azzal, hogy nagyobb hajókat építenek. A tervek szerint 2027-ben szolgálatba álló Grain de Sail III például nyolcszor több áru szállítására lesz képes, mint az elődei.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.