BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
FRANCE - TRANSPORT - ENVIRONMENT - THE REVIVAL OF SAILING CARGO vitorláshajó

Vitorláshajó lehet a megoldás a tengeri szállítás egyik legfőbb problémájára

Új eszközök kellenek a klímavédelemre. A vitorláshajó segíti a karbonlábnyom csökkentését.

A tengereken több mint százezer teherhajó bonyolítja a világkereskedelem 80 százalékát, ami a globális üvegházhatású gázok kibocsátásának 3 százalékáért felelős. A részedése azonban az előrejelzések szerint tovább nő, ha nem találnak gyorsan megoldást arra, hogy tisztább energiaforrásokra álljanak át. Ez a tisztább forrás pedig szó szerint kéznél van a tengereken: a szél, amely évezredeken keresztül hajtotta a hajókat, és már meg is jelentek az első úttörők, több új vitorláshajó.

FRANCE - TRANSPORT - ENVIRONMENT - THE REVIVAL OF SAILING CARGO vitorláshajó
A Grain de Sail vitorláshajó az úttörők egyike / Fotó: AFP

„Az a dolgunk, hogy bebizonyítsuk, lehetséges vitorláshajókat alkalmazni” – nyilatkozta az AP amerikai hírügynökségnek az egyik ilyen úttörő, a francia Yann Jourdan, aki Grain de Sail II nevű hajó kapitánya. 

Számomra ez a logikus megoldás. Az üzemanyag korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, a szél viszont nem

– magyarázta.

A modern technika felturbózza a vitorlásokat

A Grain de Sail II szinte kizárólag széllel működik, a dízelmotort csak a kikötőkben használják, amikor be- vagy kihajóznak. A hajó 350 tonna áru szállítására képes, a tulajdonosainak pedig nagy céljai vannak.

„Nemcsak csökkenteni akarjuk a karbonlábnyomot, hanem meg is akarjuk szüntetni” – jelentette ki Jacques Barreau, aki ikertestvérével, Olivier-vel megalapította a két hajót, a Grain de Sail I-et és II-t üzemeltető céget.

A Grain de Sail II alumínium hajótestével, két óriási szénszálas árbocával, a vitorlák felhúzására és beállítására szolgáló gépesített rendszerekkel, valamint a high-tech navigációs eszközökkel felszerelt híddal a hajdani vitorlás klipperek modern, felturbózott utódja. A New York és a franciaországi Saint-Malo kikötője közötti távolságot 15-17 nap alatt teszi meg.

Kínai vitorláshajó is beszállt a versenybe

A környezetvédelmi normák szigorodása és az üzemanyagok árrobbanása keményen sújtja a hajózási vállalatokat. Közülük a legnagyobbak, a leginkább tőkeerősek új típusú óceánjáró kereskedelmi hajókat fejlesztenek, amelyek a szélenergiát kihasználva csökkentik a költségeket és a károsanyag-kibocsátást.

A kínai Sea Zhoushan öt forgó rotorja hasznosítja a szélenergiát / Fotó: ShipSpotting

A szelet már a legnagyobb teherszállítók, például a 340 méter hosszú Sea Zhoushan esetében is használják. A vasércszállítót öt éve építették Kínában, a fedélzetén öt nagy forgó rotor hasznosítja a szélenergiát, a Brazília és Kína közötti 40 napos útjain 8 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ.

A finn Norespower 2014 óta 16 hajó számára gyártott ilyen rotorokat, és 13 továbbihoz kapott megrendeléseket.

Bár egyelőre a teherhajók elenyésző töredéke használja csak a szélenergiát, 

a számuk meglepő ütemben növekszik. 

A Clarksons Research adatai szerint 165 működik már így, vagy kötött szerződést a módosításra.

Az Európai Unió lehet a következő

Növeli majd várhatóan a szélenergia felhasználása iránti érdeklődést, hogy az Európai Unióban a nagyobb teherhajóknak 2025-től fizetniük kell a kibocsátásuk egy részéért, és be kell tartaniuk az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokat ösztönző új uniós előírásokat.

Grain De Sail Cargo Sailboat Departs New York City
A költségeket nagyobb hajók építésével is lehet csökkenteni / Fotó: AFP

„Végső soron a szél által támogatott meghajtás segíthet a globális átállásban, még a teherhajózási ágazat legnagyobb szegmenseiben is” – mondta a hírügynökségnek Bryan Comer, aki a hajózás szén-dioxid-mentesítésére irányuló erőfeszítéseket vezeti a nonprofit International Council on Clean Transportation szervezetnél. „Hiszen tudjuk, hogy működik, igaz? A hajózás eredetileg teljesen szélmeghajtású volt” – emlékeztetett.

De mi van, ha nem fúj a szél?

A szelet azonban a motorral ellentétben nem lehet bekapcsolni, így muszáj fosszilis üzemanyagot használni, ha a társaságok tartani akarják a menetrendet. „Nem a sebesség miatt szűnt meg a vitorláshajózás a 20. század elején, hanem a pontosság hiánya miatt” – ismeri el Jean Zanuttini, a francia Neoline társaság elnöke, aki szerint emiatt 

el kell fogadniuk azt a tényt, hogy a felhasznált energia harminc százalékát változatlanul a dízel adja majd.

A költségeket azonban csökkenteni lehet a további fejlesztések mellett azzal, hogy nagyobb hajókat építenek. A tervek szerint 2027-ben szolgálatba álló Grain de Sail III például nyolcszor több áru szállítására lesz képes, mint az elődei.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.