Összeurópai támogatásokkal ösztönözheti az elektromos autók terjedését és az európai autóipart Brüsszel Teresa Ribera, az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke és többek között versenyképességgel is foglalkozó biztosa szerint.
A Világgazdasági Fórum (WEF) davosi gyűlésén nyilatkozó politikus szerint az összeurópai támogatások jobbak lehetnek, mint a különböző tagállami intézkedések versenye – mondta a Financial Timesnak Ribera, miután kedden ugyancsak Davosban Olaf Scholz német kancellár is európai szintű támogatásokat sürgetett.
Több európai ország is támogatja az elektromos autók vásárlását, ám ezek között jókora különbségek vannak, és
az európai autóipar igencsak megsínylette, amikor a német kormány 2023-ban sebtében eltörölte ezeket az ösztönzőket.
Brüsszel számára most az jelentheti a kihívást, hogy képes legyen olyan program kidolgozására, amely egyszerre felel meg a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályainak, miközben elkerüli azt is, hogy a támogatásokat a piaci részesedésüket gyorsan növelő kínai gyártók zsebeljék be.
Ribera elismerte, hogy nehéz megtalálni az egyensúlyt a gyors elektrifikáció és az európai márkák kapacitásainak eltérése között. Az uniós zöldipari stratégiáért is felelős biztos beszélt arról is, hogy a lehetséges támogatások csak az egyikét jelentik az európai autóipar megerősítését célzó lépéseknek, ám kizárta azt, hogy megváltoztatják az új, belső égésű motorral szerelt autók 2035-ös kivezetéséről szóló terveket.
A spanyol politikus szerint
az autóiparnak kiszámíthatóságra és világos célkitűzésekre van szüksége,
a határidő tologatása csak büntetné azokat az autógyártókat, amelyek komolyan vették ezeket, miközben nem segítené a lemaradókat sem, hiszen a váltást nekik is végre kell hajtaniuk. A biztos ugyanakkor az addigi elektromosautó-eladási célok terén nyitott a rugalmasságra az autógyártókra vonatkozó bírságok területén. Az egyik lehetséges megoldást a célokat elvétő autógyártók beruházásai jelenthetik Ribera szerint.
Az autógyártók arra panaszkodtak, hogy a bírságok fizetése pont az elektromosautó-beruházások elől vonná el a pénzt, miközben a kínai gyártóktól felvásárolt elektromosautó-kreditek a versenytársaikat segítenék. Ribera szerint fontos, hogy a szabályozást oly módon alkalmazzák, hogy az továbbra is segítse a fő célt, a benzines és dízeles autók kivezetését.
Az uniós biztos szerint további lehetőség lehet
a technológiai transzferek elvárása az unió területén belül gyárakat építő külföldi vállalatokkal szemben.
Brüsszel tavaly közölte, hogy az uniós akkumulátorfejlesztési támogatásokat elnyerő cégeknek meg kell osztaniuk technológiájukat a helyi szereplőkkel is. Ribera szerint van mit tanulni Kína 30 évvel ezelőtti példájából, amikor az ázsiai ország vegyesvállalatok létesítésével és technológiai transzferek elvárásával engedte be az európai gyártókat a piacára.
Az autóiparon túl Ribera elmondta, hogy kész szélesíteni a bizottság eszköztárát az európai ipar támogatására. Ezek egyike lehet a helyi tartalommal kapcsolatos elvárás az európai turbinagyártók védelme érdekében, melyek ádáz harcot vívnak kínai versenytársaikkal.
Az európai szélturbina-gyártó cégek részvényei bezuhantak Donald Trump amerikai elnök első intézkedéseinek következtében, melyek között egyebek mellett az új, offshore szélenergia-projektek felfüggesztése is szerepelt.
Ribera szerint az unió továbbra is a dekarbonizáció felé halad, annak ellenére, hogy Trump kilépett a 2015-ös párizsi egyezményből. Mint mondta, a Los Angelesben pusztító tűzvész is azt bizonyítja, hogy az Egyesült Államok is elszenvedi a klímaváltozást hatását, ráadásul a világ nem csak Amerikából áll, és számos szereplő érti, hogy miért fontos a klímaváltozás megfékezése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.