BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mercedes-vezér: az EU-nak bátorítania kellene a kínai autógyártók európai gyárépítéseit

A vámok eltörléséért cserébe a kínai gyártók hozzák Európába az üzemeiket. Ez úgy működhetne a Mercedes vezetője szerint, ahogy a német autógyártók kínai megjelenésekor is történt.

Ahogy évtizedekkel ezelőtt Kína arra kérte az európai autógyártókat, hogy hozzanak létre belföldi gyárakat a piac elérése érdekében, úgy most az Európai Uniónak is ezt kellene kérnie a kínai gyártóktól Ola Kallenius Mercedes-vezér szerint.

mercedes, autógyártó, autóipar
A Mercedes stuttgarti gyára a levegőből / Fotó: ANP via AFP

A kínai cégek európai gyárai jelenthetik a megoldást a kereskedelmi háborúban

Kallenius – aki az európai autóipari lobbinak, az ACEA-nak is elnöke – szerint ez egyfajta feloldása lehet az unió és Kína közötti kereskedelmi vitának, és a Financial Timesnak nyilatkozva arról is beszélt, hogy az egyenlő esélyek biztosításának megvitatása fontos beszélgetés, de vigyázni kell a protekcionizmussal, mert az európai gyártóknak is sok a vesztenivalójuk.

Brüsszel októberben vetett ki akár 45 százalékot is elérő vámokat a kínai elektromos autókra, mondván, azok tisztességtelen állami támogatások segítségével jutottak jogtalan előnyhöz, amire Peking az európai brandykre kivetett dömpingellenes vámokkal, valamint a sertéshús és a tejtermékek elleni vizsgálatokkal válaszolt, melyek szintén vezethetnek majd vámokhoz.

Az uniós vámokat különösen a német autógyártók ellenezték, tartva a kínai válaszcsapásoktól és attól, hogy a kínai fogyasztók elfordulnak az európai márkáktól, annak ellenére, hogy 

eladásaik már a vámok bevezetése előtt óriásit zuhantak az ázsiai országban, amely egyre inkább a hazai elektromos autókra cseréli a német gyártók belső égésű modelljeit.

Most Európának kellene Kínát másolnia

Amikor a német autógyártók az 1980-as években megjelentek Kínában, Peking ezt azzal a feltétellel engedélyezte, hogy kínai cégekkel közös vegyesvállalatokat hoznak létre, ami most az európai döntéshozók számára is mintaként szolgálhat a Mercedes-vezér szerint. Brüsszel gondolkozik is olyan lépéseken, amelyek európai gyárak nyitását és technológiai transzfereket vár a kínai szereplőktől. A legnagyobb kínai elektromosautó-gyártó, a BYD gyára idén kezdheti meg a termelését Magyarországon, ahogy az akkumulátorgyártó CATL debreceni gyára is, sőt, az utóbbi a Stellantisszal közösen a közelmúltban egy 4,1 milliárd eurós spanyolországi gyár építését is bejelentette.

Kallenius szerint 

a vámok nem tesznek jót az iparágnak, ezért Brüsszelnek kompromisszumot kellene kötnie Pekinggel, hiszen Kína ma már része az autóipari ellátási láncnak a nyersanyagoktól a fejlett csipeken át az egyéb alkatrészekig. 

A Mercedes részvényeinek az ötöde kínai kézben van, és a vállalat eladásainak 30 százaléka is az ázsiai országból származik.

Az ACEA a héten az uniós döntéshozóknak írt levelében azt is kérte, hogy Brüsszel ne válaszoljon Donald Trump megválasztott amerikai elnök esetleges vámjaira.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.