Képmutatás: a nyugati luxuscikkek még mindig kaphatók az orosz üzletekben
Az orosz főváros exkluzív bevásárlónegyedeiben a nagy orosz áruházak és luxuscégek továbbra is sikeresen értékesítenek nyugati sportautókat, arany ékszereket és a nagyobb divatmárkák ruháit. Ez a kép nagyon távol áll a nyugati állításoktól, miszerint a szankciók miatt összeomlik az orosz gazdaság, és elszigetelődik a külvilágtól – írja az AFP hírügynökség nyomán a HotNews.ro.

„Nem látok különösebb változást” – mondta a szankciók okozta esetleges luxuscikkhiányra vonatkozó kérdésre válaszolva Natalia, egy 51 éves fogorvos, miközben a moszkvai Vörös téren, a Kreml előtt található GUM luxus-bevásárlóközpontban sétált. Hozzátette: „Olyan, mintha három üzlet lett volna – a Chanel, a Dior, a Hermes –, amelyekről tudom, hogy elmentek. Minden más ugyanaz, mint korábban. Úgy látom, még Brunello Cucinelli is itt van.”
Moszkvában sokan – köztük Vlagyimir Putyin orosz elnök – ujjongtak, amiért a szankciók „kudarcot vallottak”, hogy elszigeteljék Oroszországot a globális gazdaságtól.
„El akartak szigetelni minket? Kérem! Annyira elszigeteltek vagyunk itt, ez nagyon vicces” – mondta ironikusan Szergej, egy 61 éves nyugdíjas, amikor kilépett egy luxusboltból.
„Távozásuk színtiszta képmutatás”
Az Egyesült Államok, az Európai Unió és az Egyesült Királyság a szankciócsomagjai részeként kifejezetten megtiltotta a luxuscikkek Oroszországba irányuló exportját. Emellett több márka és cégcsoport önként elhagyta a piacot az ukrajnai offenzíva kezdetekor – köztük a Chanel, a Hermes, az LVMH és a Kering –, a nyugati cégek Oroszországból való kivonulásának hulláma közepette.
Ám csaknem három évvel később a logóik még mindig ott vannak az orosz üzletek polcain, Moszkvában, a mintegy 13 milliós nyüzsgő megapoliszban, amely a háború előtt jövedelmező piac volt számukra.
A szankcionált áruk minden fajtája könnyen exportálható Oroszországba a Kaukázusban és Közép-Ázsiában található „jóindulatú” közvetítőkön keresztül.
Annak ellenére, hogy már nem értékesítenek közvetlenül orosz vásárlóknak, sok nyugati luxusmárkabolt továbbra is megtalálható Moszkva központjában, nyilván annak reményében, hogy valamikor a jövőben újra megnyitják.
„Bejelentett távozásuk színtiszta képmutatás – mondta egy francia üzletember, aki luxuscikkeket árul az orosz fővárosban. – Annak ellenére, hogy üzleteik hivatalosan bezártak, ezek a márkák továbbra is »piacokon« és kereskedőkön keresztül értékesítik termékeiket az oroszoknak” – tette hozzá.
Az exportstatisztikák azt mutatják, hogy a szankciók bevezetése után hatalmas növekedés történt a nyugati országok és az olyan államok, mint Kirgizisztán, Kazahsztán és Azerbajdzsán – a Moszkvához szorosan kötődő volt szovjet országok – közötti kereskedelemben.
Gazdag oroszok is vásárolnak Dubajból
„Így vagy úgy, mindent importálnak – mondta Elena (38), egy luxusfehérnemű-tervező marketingvezetője, miközben Moszkva központjában vásárolt. – Kicsit bonyolultabb, de általában mindenkinek sikerül beszereznie a kívánt termékeket” – mondta a nő az AFP-nek a nagy TSUM bevásárlóközpontban, a luxustermékek és -márkák „otthonában”.
Egy ottani értékesítési asszisztens elismerte: „A luxusmárkák még mindig itt vannak. És törzsvásárlóink is, a kereslet pedig nem csökkent.”
Hivatalos honlapján és alkalmazásában a TSUM bejelentette, hogy a Prada, Yves Saint Laurent és Alexander McQueen termékeit árulja, amelyek mindegyike hivatalosan elhagyta Oroszországot.
A bevásárlóközpont azt állítja, hogy árai versenyképesebbek, mint Dubajban, amely egyre népszerűbb üdülési és vásárlási célponttá vált a gazdag oroszok körében az Európába való utazás nehézségei közepette. Dubajban robbanásszerűen megnőtt a luxuscikkek eladása azóta, hogy Oroszország csapatokat rendelt Ukrajnába – mondta a francia üzletember.
Újra megjelentek a „vásárlók”.
Közvetlen importlehetőség híján az orosz kiskereskedők kreatív módszereket találtak arra, hogy a vásárlóik által keresett termékeket megszerezzék.
A szankciók a „vásárlók” újjáéledéséhez vezettek – ezt a kifejezést az 1990-es évek elején népszerűsítették azok az emberek, akik azért utaztak Európába, hogy luxuscikkeket vigyenek haza az ügyfeleknek.
Jelenleg a „vevők” közvetlen szerződést kötnek nagy butikokkal vagy bevásárlóközpontokkal – mondta Andrej, egy 52 éves stylist, akinek luxusügyfelekből álló portfóliója van. „Megrendeléseket vesznek fel – a bútoroktól és edényektől az ékszerekig, ruházati cikkekig és szőrmékig – közvetlenül a (nagy cégek) milánói, párizsi és londoni képviselőitől” – mondta Andrej az AFP-nek. Tekintettel a nyugati luxuscikkek iránti hatalmas keresletre, a gazdag oroszok biztosak abban, hogy a nyugati márkák is visszarohannak, amikor csak tehetik.
„Csak idő kérdése” – tette hozzá a stylist.
Kazahsztán ellátja Oroszországot, és a nyugatiaknak jól jön a hátsó kapu
Rohamtempóban importálnak, és továbbexportálják Oroszországnak. A harmadik fél úgy tüntetheti fel magát, mintha nem az oroszokkal kereskedne, pedig valójában igen. „Ravasz kis európai stikli” – mondta a hét végén a tusnádfürdői szabadegyetemen Orbán Viktor magyar miniszterelnök.

