BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Képmutatás: a nyugati luxuscikkek még mindig kaphatók az orosz üzletekben

A három éve tartó nyugati szankciólavina ellenére Moszkva leggazdagabb vásárlói továbbra is sokféle cikkhez férnek hozzá az orosz főváros luxusboltjaiban – írja az AFP nyomán többsajtóorgánum.

Az orosz főváros exkluzív bevásárlónegyedeiben a nagy orosz áruházak és luxuscégek továbbra is sikeresen értékesítenek nyugati sportautókat, arany ékszereket és a nagyobb divatmárkák ruháit. Ez a kép nagyon távol áll a nyugati állításoktól, miszerint a szankciók miatt összeomlik az orosz gazdaság, és elszigetelődik a külvilágtól – írja az AFP hírügynökség nyomán a HotNews.ro.

luxuscikk, Oroszország
A moszkvai TSUM bevásárlóközpontban is hozzáférhetnek az orosz gazdagok a nyugati luxuscikkekhez / Fotó: Anadolu via AFP

„Nem látok különösebb változást” – mondta a szankciók okozta esetleges luxuscikkhiányra vonatkozó kérdésre válaszolva Natalia, egy 51 éves fogorvos, miközben a moszkvai Vörös téren, a Kreml előtt található GUM luxus-bevásárlóközpontban sétált. Hozzátette: „Olyan, mintha három üzlet lett volna – a Chanel, a Dior, a Hermes –, amelyekről tudom, hogy elmentek. Minden más ugyanaz, mint korábban. Úgy látom, még Brunello Cucinelli is itt van.” 

Moszkvában sokan – köztük Vlagyimir Putyin orosz elnök – ujjongtak, amiért a szankciók „kudarcot vallottak”, hogy elszigeteljék Oroszországot a globális gazdaságtól.

„El akartak szigetelni minket? Kérem! Annyira elszigeteltek vagyunk itt, ez nagyon vicces” – mondta ironikusan Szergej, egy 61 éves nyugdíjas, amikor kilépett egy luxusboltból.

„Távozásuk színtiszta képmutatás”

Az Egyesült Államok, az Európai Unió és az Egyesült Királyság a szankciócsomagjai részeként kifejezetten megtiltotta a luxuscikkek Oroszországba irányuló exportját. Emellett több márka és cégcsoport önként elhagyta a piacot az ukrajnai offenzíva kezdetekor – köztük a Chanel, a Hermes, az LVMH és a Kering –, a nyugati cégek Oroszországból való kivonulásának hulláma közepette.

Ám csaknem három évvel később a logóik még mindig ott vannak az orosz üzletek polcain, Moszkvában, a mintegy 13 milliós nyüzsgő megapoliszban, amely a háború előtt jövedelmező piac volt számukra.

A szankcionált áruk minden fajtája könnyen exportálható Oroszországba a Kaukázusban és Közép-Ázsiában található „jóindulatú” közvetítőkön keresztül.

Annak ellenére, hogy már nem értékesítenek közvetlenül orosz vásárlóknak, sok nyugati luxusmárkabolt továbbra is megtalálható Moszkva központjában, nyilván annak reményében, hogy valamikor a jövőben újra megnyitják.

„Bejelentett távozásuk színtiszta képmutatás – mondta egy francia üzletember, aki luxuscikkeket árul az orosz fővárosban. – Annak ellenére, hogy üzleteik hivatalosan bezártak, ezek a márkák továbbra is »piacokon« és kereskedőkön keresztül értékesítik termékeiket az oroszoknak” – tette hozzá.

Az exportstatisztikák azt mutatják, hogy a szankciók bevezetése után hatalmas növekedés történt a nyugati országok és az olyan államok, mint Kirgizisztán, Kazahsztán és Azerbajdzsán – a Moszkvához szorosan kötődő volt szovjet országok – közötti kereskedelemben.

Gazdag oroszok is vásárolnak Dubajból

„Így vagy úgy, mindent importálnak – mondta Elena (38), egy luxusfehérnemű-tervező marketingvezetője, miközben Moszkva központjában vásárolt. – Kicsit bonyolultabb, de általában mindenkinek sikerül beszereznie a kívánt termékeket” – mondta a nő az AFP-nek a nagy TSUM bevásárlóközpontban, a luxustermékek és -márkák „otthonában”.

Egy ottani értékesítési asszisztens elismerte: „A luxusmárkák még mindig itt vannak. És törzsvásárlóink ​​is, a kereslet pedig nem csökkent.”

Hivatalos honlapján és alkalmazásában a TSUM bejelentette, hogy a Prada, Yves Saint Laurent és Alexander McQueen termékeit árulja, amelyek mindegyike hivatalosan elhagyta Oroszországot.

A bevásárlóközpont azt állítja, hogy árai versenyképesebbek, mint Dubajban, amely egyre népszerűbb üdülési és vásárlási célponttá vált a gazdag oroszok körében az Európába való utazás nehézségei közepette. Dubajban robbanásszerűen megnőtt a luxuscikkek eladása azóta, hogy Oroszország csapatokat rendelt Ukrajnába – mondta a francia üzletember.

Újra megjelentek a „vásárlók”.

Közvetlen importlehetőség híján az orosz kiskereskedők kreatív módszereket találtak arra, hogy a vásárlóik által keresett termékeket megszerezzék.

A szankciók a „vásárlók” újjáéledéséhez vezettek – ezt a kifejezést az 1990-es évek elején népszerűsítették azok az emberek, akik azért utaztak Európába, hogy luxuscikkeket vigyenek haza az ügyfeleknek.

Jelenleg a „vevők” közvetlen szerződést kötnek nagy butikokkal vagy bevásárlóközpontokkal – mondta Andrej, egy 52 éves stylist, akinek luxusügyfelekből álló portfóliója van. „Megrendeléseket vesznek fel – a bútoroktól és edényektől az ékszerekig, ruházati cikkekig és szőrmékig – közvetlenül a (nagy cégek) milánói, párizsi és londoni képviselőitől” – mondta Andrej az AFP-nek. Tekintettel a nyugati luxuscikkek iránti hatalmas keresletre, a gazdag oroszok biztosak abban, hogy a nyugati márkák is visszarohannak, amikor csak tehetik.

„Csak idő kérdése” – tette hozzá a stylist.

Kazahsztán ellátja Oroszországot, és a nyugatiaknak jól jön a hátsó kapu

Rohamtempóban importálnak, és továbbexportálják Oroszországnak. A harmadik fél úgy tüntetheti fel magát, mintha nem az oroszokkal kereskedne, pedig valójában igen. „Ravasz kis európai stikli” – mondta a hét végén a tusnádfürdői szabadegyetemen Orbán Viktor magyar miniszterelnök.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.