Térségünk vezetékes orosz földgázzal kapcsolatos nehézségei idején a drágább cseppfolyós gáz (LNG) használata az egyik kiút. A földgáz égetésekor a Nyugat-Európában jellemző tüzelőolajnál vagy a világszerte általánosan használt szénnél egyébként is kevesebb olyan anyag kerül a légkörbe, amely gyorsítja a globális felmelegedést. Egy tanulmány azonban az LNG esetében kétségessé teszi ezt az előnyt.
„A földgáz és a palagáz egyaránt káros az éghajlatra. A cseppfolyósított földgáz rosszabb” – mondta Robert Howarth, a Cornell Klímakezdeményezés 2030-as projekt nevű tanulmány szerzője és David R. Atkinson, a Mezőgazdasági és Élettudományi Főiskola ökológia- és környezetbiológia-professzora. Azzal érvel, hogy az LNG palagázból készül, amelyet az előállításhoz le kell hűteni folyékony halmazállapotúvá, majd nagy tartályhajókon eljuttatni a piacra. Ez energiát igényel. Megállapítása azonban csak az amerikai LNG-re vonatkozik, maga az Energy Science & Engineering folyóiratban megjelent tanulmány eleve csak az USA LNG-exportjának karbonlábnyomáról szól. Máshol a hagyományos körülmények között felhozott gázt is cseppfolyósítják.
A lényeg azonban az, hogy a kutató szerint az LNG
során felszabaduló metán- és szén-dioxid-kibocsátás a teljes üvegházhatású gázkibocsátás körülbelül felét teszi ki.
Húsz év alatt alatt az LNG karbonlábnyoma egyharmadával nagyobb, mint a széné, ha a folyamatot a globális felmelegedési potenciál mérésével elemezzük, amely összehasonlítja a különböző üvegházhatású gázok légköri hatását. Robert Howarth azt állítja, hogy a cseppfolyósított földgáz szénlábnyoma még százéves időskálán is – ez a húsz évnél megbocsátóbb – a szénnel egyenlő, vagy még mindig meghaladja.
A lap szerint a projekt során született megállapítások hatással vannak az Egyesült Államok LNG-termelésére, amely a világ legnagyobb exportőrévé vált az exporttilalom 2016-os feloldása óta. Az amerikai földgáztermelés 2005 óta tartó növekedése szinte teljes egészében palagázból származik. Az USA-ból elszállított LNG-t agyagpalából nyerik ki Texasban és Louisianában.
A cseppfolyósítás – amelynek során a kitermelt földgázt mínusz 260 Fahrenheit-fokra (közel mínusz 127 Celsius-fokra) hűtik – megkönnyíti az LNG tartályhajókon való szállítását. Ez a szállítás azonban környezetvédelmi költségekkel jár. Az LNG-t szállító, két- vagy négyütemű motorral felszerelt hajók szén-dioxid-kibocsátása alacsonyabb, mint a gőzhajóké, de mivel maguk is LNG-t égetnek a tárolás és szállítás során, a metán kibocsátott kipufogógázként átszivárog, és bejut a légkörbe.
A metán több mint 80-szor károsabb a légkörre, mint a szén-dioxid, így még ez a kis kibocsátás is erősen hathat az éghajlatra – mondta Robert Howarth.
Ez az oka annak, hogy a modern, két- és négyütemű motorral szerelt LNG-tartályhajók üvegházhatású gázkibocsátása nagyobb, mint a gőzzel hajtott tartályhajók. A jobb üzemanyag-hatékonyságtól és az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátástól függetlenül a metán továbbra is a tartályhajó kipufogógázában távozik.
A földgáz cseppfolyósításakor a szabadba jutó, tetemes mennyiségű metán az említett globális felmelegedési potenciál számítása alapján a teljes kibocsátás közel 8,8 százaléka. A tartályhajók metánkibocsátása hajótól függően 3,9 és 8,1 százalék között változik. Ráadásul – mutat rá a kutató – majdnem az összes metánkibocsátás a palagáz termelése és cseppfolyósítása során jelentkezik. Vagyis az LNG-nek mindig nagyobb lesz az éghajlati lábnyoma, mint a földgáznak, és a végeredmény még a szénnel összehasonlítva is lényegesen rosszabb.
Az Európában felhasznált LNG legnagyobb hányada tavaly az Egyesült Államokból érkezett a The Guardian cikkében ismertetett adatok szerint, de a második helyre felzárkózott Oroszország is. 2024-ben összességében nőtt a földrészre érkező LNG mennyisége, sőt, rekordszintre ért Jan-Eric Fahnrich, a Rystad Energy gázpiaci elemzője szerint. Miközben Európa jelentősen csökkentette az orosz vezetékes gáz importját az ukrajnai háború kezdete óta, diverzifikált importjában Oroszország már megelőzte Katart. Európa 49,5 milliárd köbméter orosz gázt importált vezetékeken, és további 24,2 köbmétert cseppfolyósítva, hajókon szállítva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.