Kína ismét szembemegy a trendekkel. A gazdaság lassulása általában arra készteti az óvatos fogyasztókat, hogy gyakrabban kényeztessék magukat kisebb luxuscikkekkel, mint például a mozijegy. A világ második legnagyobb gazdaságában nem ez történt tavaly, az eladások 23 százalékkal zuhantak az előző évihez képest.
A hivatalos adatok szerint a mozik bevétele csupán 42,5 milliárd jüan volt 2024-ben;
ez 34 százalékkal kevesebb az utolsó koronavírus-járvány előtti év, 2019 rekordot jelentő teljesítményénél.
(Egy jüan 55,3 forint.)
A legtöbb bevételt, 3,5 milliárd jüant a „Yolo – Egyszer élünk” című feminista vígjáték hozta, amelynek a főszereplője és rendezője Jia Ling, és egy harmincas éveiben járó nőről szól, aki az ökölvívásnak köszönhetően lefogy és magabiztossá válik. Jól teljesített egy másik vígjáték, az „Örökös” is, amelyben egy házaspár eltitkolja a fia elől a vagyonát, hogy erősítsék a gyerek jellemét.
„Még mindig a vígjáték a kínai mozilátogatók kedvenc választása, a jegybevétel 36 százaléka származott ilyen filmekből” – idézte a CNN Liu Csen-fejt, a Lighthouse Research Institute adatelemzőjét.
A jegyeladások visszaesésében szerepet játszott, hogy kevesebb filmet forgattak Kínában: 2024-ben mindössze 612-t, szemben az előző évi 792-vel. Ezen a téren azonban nincsenek egyedül.
A gyártási adatokat követő ProdPro adatai szerint
2024 júliusa és szeptembere között világszerte 17 százalékkal kevesebb filmet forgattak, mint 2022 azonos időszakában,
mert az iparág még mindig nem tért teljesen magához a 2023-as hollywoodi sztrájkok után.
Részben ez magyarázza, hogy az amerikai mozijegyeladások is 3 százalékkal csökkentek tavaly az előző évihez képest, a Deadline számításai szerint 8,72 milliárd dollárt tettek ki. (Egy amerikai dollár 403,5 forint.)
A gyenge kínai látogatottság azonban meglepte a szakértőket, mert mozik kimondottan jól teljesítettek 2023-ban, felpörögtek a jegyeladások, miután háromévnyi szigor után enyhítették a koronavírus-korlátozásokat az országban.
Most karácsonykor azonban – bár ez nem ünnep Kínában – a mozik bevétele a Reuters tudósítása szerint 13 éves mélypontra zuhant, mindössze 38 millió jüant tett ki; ez kevesebb, mint a tavalyi negyede.
A kínai fogyasztás azonban gyenge, még a szeptemberben bejelentett ösztönzőcsomag sem tudta nagyobb költekezésre bírni az embereket. A tartóssá vált ingatlanválság, az adósságproblémák és a fiatalok körében magas munkanélküliség megfontoltságra készteti a kínaiakat.
A kormányzat egyelőre nem hajlandó olyan nagyobb ösztönző intézkedésekre, amelyek közvetlenül a fogyasztók kezébe adnák a pénzt, de
elindítottak egy úgynevezett „készpénzt a roncsért” programot, ami fellendítette a személygépkocsik és a háztartási gépek eladásait.
A Kínai Filmhivatal is próbál közbelépni, decemberben támogatási programot indított mozik megsegítésére. A hivatalos Új Kína hírügynökség szerint számos bank és online foglalási platform közösen 600 millió jüant költ kedvezményes jegyekre és sorsolásokra, hogy az új évben növeljék a mozilátogatók számát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.