BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Német gazdaság: a szakértő ki merte mondani, mi okozza a válságot

Németország klímasemlegességi politikája nem más, mint egy szimbolikus politika eleme, ráadásul nagyon drága – állítja egy német energia-szakértő egyetemi oktató. Szerinte a piaci valóság aláássa a német ambíciókat.

Finoman szólva sincs jó formában manapság a német gazdaság, ahonnan egymás után érkeznek a hírek gyárbezárásokról, elbocsátásokról. A Volkswagen ugyan nem zár be egy gyárat sem hazájában, mint ahogyan tervezte, de így is elküld 35 ezer munkavállalót.

német gazdaság, energia
Német gazdaság: a szakértő ki merte mondani, mi okozza a válságot / Fotó: Bartek Sadowski

A Volkswagen drámája azonban csak a jéghegy csúcsa, az olyan világhírű gigavállalalatok, mint Thyssenkrupp, a BASF, a Bosch, szintén megrendeléshiánytól és magas termelési költségektől szenvednek, ami azt jelzi, hogy komolyabb strukturális problémák vannak Európa legfejlettebb gazdaságában.

Emiatt egyre többen vannak, akik a német gazdaság szenvedését az elmúlt évek energiapolitikájára és a klímasemlegességre vezetik vissza. Ebből szempontból volt érdekes a német fősodortól sokszor eltérő véleményt megfogalmazó Die Welt vezető cikke, amelyet egy energia-szakértő jegyzett, sok szempontból tabukat döntögető írásában.

Az atomerőművek után a szénerőműveket is bezárná Németország

A Bochumi Ruhr-Egyetem adjunktusa úgy látja, hiba a széntüzezélésű erőművek bezárása Németországban, szerinte a piaci valóság aláássa a német ambíciókat. Németországnak ugyanis az atomerőművek bezárása után a széntüzelésű energiatermelést is felszámolná 2038-ig, ez áll a szénenergia-termelés megszüntetéséről szóló törvényben. Csakhogy vannak, akik a korábbi befejezésben reménykednek. A végóráit élő Ampel-kormány a koalíciós megállapodásában 2030-as határidőt szabott meg.

A korai kilépés előfeltételeként emlegetett új földgázerőművek építése azonban nincs kilátásban. A szén 2030-ig történő fokozatos megszüntetése ezért valószínűtlennek tűnik. 

Ezt azonban nem kell sajnálni, mert a szén fokozatos kivonásának klímapolitikai hatása továbbra is kérdéses

állítja Manuel Frondel. Szerinte az a tény, hogy a szén kivonása csökkenteni fogja a német erőművek kibocsátását, nincs közvetlen hatással az Európai Unió üvegházhatásúgáz-kibocsátására. Ennek oka az uniós kibocsátáskereskedelemben keresendő.

Teljes félreértés a német energiapolitika

Az érintett cégeknek minden kibocsátott tonna szén-dioxidról kibocsátási tanúsítványt kell benyújtaniuk. Az Európai Bizottság által évente kiadott tanúsítványok teljes mennyiségét pedig az általa az éves üvegházhatású gázok kibocsátására meghatározott felső határnak megfelelően korlátozzák.

Ha pedig Németország szén-dioxid-kivonása miatt kibocsátási tanúsítványokat adna ki,

más vállalatok megvásárolhatják ezeket a tanúsítványokat, hogy több üvegházhatású gázt tudjanak kibocsátani.

Ezt a vízágyeffektusként ismert összefüggést ráadásul hivatalosan is elismerik, nem utolsósorban a szénenergia-termelés megszüntetéséről szóló törvényben.

Ezzel szemben, ha Németországban több kibocsátási tanúsítványra van szükség a hosszabb távú széntüzelésű villamosenergia-termeléshez, mint a földgázzal történő energiatermeléshez, akkor az Európai Unió más részein elkerülhető lesz a kibocsátás, mivel ezek a tanúsítványok többé nem lesznek elérhetők a kibocsátásban érintett többi vállalat számára.

Manuel Frondel energia-szakértő szerint ennek eredményeként pontosan annyi üvegházhatású gázt bocsátanak ki, amennyit az Európai Bizottság uniós szintű kibocsátási felső határként határoz meg. A szénalapú villamosenergia-termelés Németországban 2030 után tehát nem vezet több kibocsátáshoz az Európai Unióban.

A törvény ugyanakkor előírja, hogy a szén fokozatos kivonása során kiadott tanúsítványokat ki kell vonni a forgalomból. Ennek érdekében a szövetségi kormánynak a széntüzelésű erőművek bezárását követő naptári év december 31-ig tájékoztatnia kell az Európai Bizottságot arról, hogy az erőmű bezárása miatt milyen mennyiségű tanúsítványt kell ezt követően kivonni a forgalomból.

A 2021-es erőműbezárásokról a német kormánynak ezért 2022 decemberéig tájékoztatnia kellett volna az Európai Bizottságot. Ez nem történt meg. Ez a mulasztás legalább nem ismétlődött meg a következő évben. 

Színtiszta szimbolikus politika a klímavédelem?

Épp ezért a szakértő úgy látja, ami Németországban történik, az nem más, mint szimbolikus politika. Ebbe a körbe sorolja az elektromobilitás masszív támogatását is, amelyet ugyan gyakran klímavédelmi intézkedésnek nyilvánítanak, valójában drága.

A tanulság mindebből: a klímavédelmi politikának nem szabad a szimbolikára támaszkodnia. Az éghajlat védelmét célzó komoly erőfeszítésekhez inkább átgondolt és költséghatékony intézkedésekre van szükség, amelyek ténylegesen hatásosak.

Ausztria válsága: ez a valódi oka az osztrák kormány bukásának – nem is hinnénk
Ausztria gazdasága minden jel szerint tavaly is recesszióban maradt, így a politikai bizonytalanságok nélkül is tömérdek gonddal néz szembe az osztrák vezetés. A friss hírek szerint a költségvetés lehetett a kormányválság katalizátora, ha úgy tetszik, a gyatra gazdasági helyzet is okolható az osztrák kormányválságért.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.