BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
német légiközlekedés Volocopter

Németországban már nem csak az autógyártás áll a tönk szélén: újabb iparág került fel a halállistára

Szenvednek a légitaxigyártók. Két német startup is csődközelbe került, az iparpolitika elfordult az egykor a német ipar üdvöskéjének tekintett szektortól.

Karácsonyi csoda történt a bajor Lilium repülő taxikat gyártó start-up cégnél. A vállalkozás összesen 750 alkalmazottjának mindegyike már megkapta a felmondását, mert nem találtak megmentőt a csődbe ment cégre. Az utolsó pillanatban azonban kiderült, hogy a Lilium mégis tovább működhet. Egy másik német elektromos-légiipari cég azonban nem volt ennyire szerencsés – írja a merkur.de.

német légiközlekedés Volocopter
A német Volocopter Párizsban - egyelőre várat magára az áttörés / Fotó: Hans Lucas via AFP

A légitaxikat gyártó Volocopter ugyanis fizetésképtelenséget jelentett és befektetőket keres. A bíróság már el is rendelte a felszámolását. A felszámoló közölte, hogy február végéig reorganizációs koncepciót kíván kidolgozni és a befektetőkkel közösen megvalósítani.

A Volocopter 500 embert foglalkoztat. A vállalkozásnak szüksége lenne az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (Easa) típusengedélyére ahhoz, hogy a függőlegesen felszálló, teljesen elektromos meghajtású repülőgépekkel utasokat szállíthasson. A cég egyelőre még bízik abban, hogy ezt megkapja, így jövőre elkezdődhet a légitaxit sorozatgyártása. 

A technológia, a repülési tapasztalat és a tanúsítási folyamat tekintetében messze a nemzeti és nemzetközi versenytársak előtt járunk 

– mondta Dirk Hoke, a Volocopter vezérigazgatója, aki február végén távozik a cégtől. Tevékenysége során az alkalmazottak létszámát 700-ról a jelenlegi 500-ra csökkentette. 

A Volocopter november közepén nevezte ki Oliver Vogelgesangot pénzügyi vezérigazgatóvá. Ő az előbb említett, s szintén a fizetésképtelenséggel küzdő Liliumtól érkezett. A Lilium egyébként egyike az elektromos repülőgépek úttörőinek. 

A "csoda" náluk karácsony este érkezett, közölték, hogy a Mobile Uplift Corporation nevű befektetői konzorcium átveszi az üzemeltetést. Bejelentették azt is, hogy az elbocsátott alkalmazottakat visszaveszik.

A német elektromos repülés valahogy nem igazán volt képes szárnyra kapni annak ellenére, hogy a Lilium és a Volocopter korábban többször is állami támogatást kapott. A német iparpolitika kitörési pontként kezelte a szektort, a jelek szerint azonban nem túl sok eredményt értek el. 

Elfordult a szektortól a német iparpolitika

Így nem csoda, hogy a Baden-Württemberg tartomány és Bajorország által az év folyamán tárgyalt újabb állami támogatás, amely magában foglalta a Volocopter központjának Bajorországba történő áthelyezését, nem is valósult meg. Szó volt arról is, hogy a német szövetségi kormány és Bajorország egyenként 50 millió eurós támogatást ad - ez is elmaradt. A szükséges tőkét magánbefektetők dobták össze. 

A Bloomberg felreppentette a hírt, hogy a Volocopter iránt érdeklődik a kínai Geely konglomerátum, ezt a hírt azonban egyik érintett fél sem kommentálta. 

A Volocopter a párizsi olimpiai játékok alatt szerette volna elérni a nagy áttörést. Bár a cégnek még nincs engedélye a kereskedelmi célú utasszállításra, voltak bemutató repülések Párizsban a Versailles-i palota közelében, és rendszeres tesztrepülések is. A Volocopternek pilóták képzésére is van engedélye.

A start-up olyan városokat tűzött ki célul, mint Róma és Oszaka. A rendszeres németországi járatok azonban nem élveznek prioritást, mivel a német nagyvárosok sűrű és önellátó helyi közlekedési hálózattal rendelkeznek. Együttműködnek viszont az ADAC légi mentőszolgálattal, tesztelik a mentési célú felhasználást.

Bár fenntarthatónak és csendesnek hirdetik, a modern elektromos repülőgépek nem ellentmondásmentesek. A mannheimi ZEW gazdaságkutató intézet tizenegy tanulmányt elemezve megállapította, hogy 

  • a menetidő alig csökkent, 
  • miközben a költségek és 
  • a CO₂-kibocsátás is nőtt az elektromos autókhoz képest. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.