Karácsonyi csoda történt a bajor Lilium repülő taxikat gyártó start-up cégnél. A vállalkozás összesen 750 alkalmazottjának mindegyike már megkapta a felmondását, mert nem találtak megmentőt a csődbe ment cégre. Az utolsó pillanatban azonban kiderült, hogy a Lilium mégis tovább működhet. Egy másik német elektromos-légiipari cég azonban nem volt ennyire szerencsés – írja a merkur.de.
A légitaxikat gyártó Volocopter ugyanis fizetésképtelenséget jelentett és befektetőket keres. A bíróság már el is rendelte a felszámolását. A felszámoló közölte, hogy február végéig reorganizációs koncepciót kíván kidolgozni és a befektetőkkel közösen megvalósítani.
A Volocopter 500 embert foglalkoztat. A vállalkozásnak szüksége lenne az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (Easa) típusengedélyére ahhoz, hogy a függőlegesen felszálló, teljesen elektromos meghajtású repülőgépekkel utasokat szállíthasson. A cég egyelőre még bízik abban, hogy ezt megkapja, így jövőre elkezdődhet a légitaxit sorozatgyártása.
A technológia, a repülési tapasztalat és a tanúsítási folyamat tekintetében messze a nemzeti és nemzetközi versenytársak előtt járunk
– mondta Dirk Hoke, a Volocopter vezérigazgatója, aki február végén távozik a cégtől. Tevékenysége során az alkalmazottak létszámát 700-ról a jelenlegi 500-ra csökkentette.
A Volocopter november közepén nevezte ki Oliver Vogelgesangot pénzügyi vezérigazgatóvá. Ő az előbb említett, s szintén a fizetésképtelenséggel küzdő Liliumtól érkezett. A Lilium egyébként egyike az elektromos repülőgépek úttörőinek.
A "csoda" náluk karácsony este érkezett, közölték, hogy a Mobile Uplift Corporation nevű befektetői konzorcium átveszi az üzemeltetést. Bejelentették azt is, hogy az elbocsátott alkalmazottakat visszaveszik.
A német elektromos repülés valahogy nem igazán volt képes szárnyra kapni annak ellenére, hogy a Lilium és a Volocopter korábban többször is állami támogatást kapott. A német iparpolitika kitörési pontként kezelte a szektort, a jelek szerint azonban nem túl sok eredményt értek el.
Így nem csoda, hogy a Baden-Württemberg tartomány és Bajorország által az év folyamán tárgyalt újabb állami támogatás, amely magában foglalta a Volocopter központjának Bajorországba történő áthelyezését, nem is valósult meg. Szó volt arról is, hogy a német szövetségi kormány és Bajorország egyenként 50 millió eurós támogatást ad - ez is elmaradt. A szükséges tőkét magánbefektetők dobták össze.
A Bloomberg felreppentette a hírt, hogy a Volocopter iránt érdeklődik a kínai Geely konglomerátum, ezt a hírt azonban egyik érintett fél sem kommentálta.
A Volocopter a párizsi olimpiai játékok alatt szerette volna elérni a nagy áttörést. Bár a cégnek még nincs engedélye a kereskedelmi célú utasszállításra, voltak bemutató repülések Párizsban a Versailles-i palota közelében, és rendszeres tesztrepülések is. A Volocopternek pilóták képzésére is van engedélye.
A start-up olyan városokat tűzött ki célul, mint Róma és Oszaka. A rendszeres németországi járatok azonban nem élveznek prioritást, mivel a német nagyvárosok sűrű és önellátó helyi közlekedési hálózattal rendelkeznek. Együttműködnek viszont az ADAC légi mentőszolgálattal, tesztelik a mentési célú felhasználást.
Bár fenntarthatónak és csendesnek hirdetik, a modern elektromos repülőgépek nem ellentmondásmentesek. A mannheimi ZEW gazdaságkutató intézet tizenegy tanulmányt elemezve megállapította, hogy
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.