Szerbiában az elmúlt évben, éves szinten 4,3 százalékos volt az infláció. Ez kiugróan magas a térség országaihoz viszonyítva, a fogyasztóvédők a nagy kereskedelmi láncokat kartellezéssel vádolják. Horvát mintára – mivel ott is hasonló a helyzet – január 31-re a nagy kereskedelmi láncok bojkottjára szólította fel a vásárlókat az Efektiva Fogyasztóvédelmi Egyesület. Indoklásuk szerint európai viszonylatban is Szerbiában a legmagasabbak az élelmiszerárak.
A Szerbiai Adóhivatal közölte, hogy a Delhaize, a Mercator, a DIS, az Univerexport és a Lidl kereskedelmi láncokban 423 millió dinárral kisebb volt pénteken az összesített forgalom, mint egy nappal korábban. Mint ismeretes, az Efektiva fogyasztóvédelmi szervezet hívta fel bojkottra a polgárokat, mivel felmerült a gyanú, hogy a kereskedelmi láncok egyeztették áraikat. Az Efektiva bojkottlistáján a Maxi, a Dis, a Lidl, az Idea, a Roda, a Merkator, a Delhaize, a Shop & Go és az Univerexport szerepelt.
Az elemzések ezt követően azt mutatták, hogy míg január 31-én, a bojkott napján 911 110 569 dinárt tett ki az említett üzletek forgalma, előtte egy nappal, január 30-án, csütörtökön az adóhivatal adatai szerint 1 334 431 914 dinár volt a forgalom. Ez jelentős visszaesés.
Az akció sikerén felbuzdulva most ötnapos bojkottot hirdettek, amely hétfőn kezdődött, és péntekig, február 14-ig tart.
A nyilvánosságra hozott elemzések szerint a beszállítók árrése 10 százalék körül alakul, míg a kereskedelmi láncoké meghaladja a 30 százalékot. A bojkottal azt szeretnék elérni, hogy a nagy kereskedelmi láncok csökkentsék az áraikat, mert egyes üzletek még árat is emeltek. Amennyiben a bojkott után sem lesznek konkrét válaszlépések a kereskedők részéről, a fogyasztóvédők további akciókat helyeztek kilátásba. Egy 2023-as elemzéséből valóban az derült ki, hogy a kereskedelmi láncok beszerzési árai és az értékesítések utáni jövedelem között esetenként 43-45 százalékos különbség van.
A bojkottal kapcsolatban megoszlanak a vélemények. Szakemberek egy része szerint a hatás ugyan megmutatkozik a forgalom csökkenésében, de ez még nem vezet el oda, hogy a nagy kereskedelmi láncok csökkentsék is az áraikat. A korábbról is ismert akciózáson kívül az üzletekben valóban nem tapasztalható, hogy jelentősen csökkentenék az árakat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.