Egy 1954-es Mercedes-Benz W196 R Stromlinienwagent 46 500 000 euróért árvereztek el a németországi stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum aukcióján szombaton. A 10 százalékos árverési jutalék 51 155 000 euróra tolta az autó végső árát. A Forma–1 korai versenyző autója Streamliner karosszériával az indianapolisi Motor Speedway Múzeum gyűjteményéből kínált három aukciós autósorozat része volt – közölte a Bloomberg hírügynökség.
A Stromlinienwagen németül „áramvonalasabb autót” jelent. A második akció, egy 1964-es Ferrari 250 LM , február 5-én, a párizsi Retromobile autókiállításon lesz. A Stromlinienwagen autóért kiadott összeg volt a második legmagasabb, amelyet aukción fizettek egy gépjárművért. Ezt megelőzően, 2022-ben a világrekordot jelentő 142 millió dollárt költöttek egy 1955-ös Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupéra.
Az Uhlenhaut autó a korábbi második helyezett, 48,4 millió dolláros rekordját döntötte meg, amely összeget egy 1962 Ferrari 250 GTO-ért fizettek 2018-ban.
„Ezek az autók mitikusak” – mondja Peter Haynes, az RM Sotheby’s szóvivője. Az utolsó nyilvánosan eladott Mercedes W196, egy 00006/54-es alvázú autó, valamivel kevesebb mint 30 millió dollárért ment el a Bonhams-aukción 2013-ban. „Aki W196-ost akar, nehéz elképzelni, hogy lesz még lehetőség a vásárlásra, legalábbis egy évtizeden belül nem valószínű.”
Az együléses W196 a maga korához képest élvonalbeli és rendkívül alkalmazkodó volt. A soros nyolchengeres motorral kifejlesztett változat két különböző karosszériastílusban versenyezhet: a nyitott kerekű formátumban, amely jól használható a kanyarokban, és az elegáns Streamliner változatban, fedett kerekekkel, így optimális a széles pályákon történő nagy sebességhez.
Tizennégy eredeti W196-os alváz készült; tíz túlélte az 1955-ös F1-szezont. Közülük négy megtartotta a Streamliner konfigurációt. A Stuttgartban eladott, 00009/54-es alvázú autó az egyetlen a négy közül, amely nem a Mercedes tulajdonában van. A törzskönyvében szerepel, hogy a versenyzés két legkiválóbb versenyzője, Juan Manuel Fangio és Stirling Moss vezette.
„Nem hiszem, hogy az emberek úgy tekintenek a W196-osra, mintha ugyanabban a sztratoszférában lenne” – mondja Kidston, aki egy ügyfele nevében tette le a nyertes ajánlatot az Uhlenhautra. „A W196 teljesen csodálatos. De a mi ritka világunkban voltak más W196-osok, és lehet, hogy a jövőben is lesznek.”
Az együléses autókat, mint a W196, kevésbé tartják kívánatosnak, mint a második üléssel rendelkezőket, függetlenül attól, hogy a legtöbb soha nem hagyja el a garázst. Két ülés – legalábbis a leendő vásárlók képzeletében – alkalmasabb a barátok és a család meghívására, hogy csatlakozzanak a szórakozáshoz, és menjenek el autózni – mondja Haynes. „Az együléses Grand Prix autókkal az a helyzet, hogy nyilvánvalóan semmi másra nem használhatók, mint egy pályára, vagy múzeumokba vagy magángyűjteményekbe statikus bemutató autóként.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.