Az Európai Unió végrehajtó testülete márciusban olyan megoldási javaslatot nyújthat be, ami megkíméli az autóipart a kibocsátási bírságoktól, miközben továbbra is ragaszkodik a zöld átállással kapcsolatos ambiciózus célkitűzésekhez – állítja Peter Liese, az Európai Néppárt képviselőcsoportjának egyik vezető törvényhozója.
A Bloomberg megjegyzi, hogy környezetvédelmi ügyekért felelős szakpolitikus szerint az Európai Bizottság tárgyalásokat folytat az autóiparral az előttünk álló kihívások kezeléséről, és a tervek szerint a jövő hónapban egy cselekvési terv is készül ennek kapcsán. A javaslat magában foglalhat egy olyan jogszabály-módosítást, amely nagyobb rugalmasságot tenne lehetővé az autógyártók számára a károsanyag-kibocsátási normáknak való megfelelésben.
A kereszténydemokrata német politikus reményét fejezte ki, hogy lesznek olyan rövid távú intézkedések, amelyek továbbra is lehetővé teszik a célok megtartását, azonban a büntetések tekintetében rugalmasabbak lesznek, mint az eddigiek.
„Ha például 2025-ben nem teljesülnek a célok, akkor ezt kompenzálhatjuk a 2026-os és 2027-es célok túlteljesítésével. Szerintem ez egy jó dolog lenne. A nehéz tehergépjárműveknél ez a lehetőség már megvan, így nem látom akadályát annak, hogy a könnyű tehergépjárműveknél és a személygépkocsiknál is megtörténjen” – nyilatkozta Liese.
A javaslat benyújtása önmagában még nem elég, ugyanis az Európai Bizottság javaslatának hatálybalépéséhez a tagállamok és az uniós parlament jóváhagyására egyaránt szükség van.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) már korábban megkongatta a vészharangot a kibocsátási célok elmulasztása miatt kiszabható súlyos bírságok miatt. A Volkswagen már dolgozik rajta, hogy ellensúlyozni tudja az idén várhatóan 1,5 milliárd eurós (605 milliárd forint) büntetést. Jelenleg a bírság elkerülésére olyan lehetőségük van az autógyártóknak, hogy társulnak egy, a villamosítás felé vezető úton előrébb járó versenytárssal, és átlagolják a kibocsátásaikat. Ez azonban nem az európai gyártóknak kedvez, hanem az olyan cégeknek, mint a Tesla vagy a BYD.
Az Európai Unió Zöld Megállapodásának támogatottsága érezhetően csökkent az energiaváltás költségeivel és a régió iparának versenyképességével kapcsolatos aggodalmak közepette. A tartós infláció és a magas hitelköltségek, valamint az elektromos autók iránti közömbösség miatt főleg az autóipari vállalatok szenvedtek, így nem véletlen, hogy a szabályok rugalmasabbá tételéért lobbiznak az EU-nál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.