BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újra diszkontáron kénytelen adni az olajat Kínának Oroszország

A távol-keleti orosz olaj szállítását is drágítják a szankciók, ez Kínának már nem éri meg. Moszkva kénytelen árat csökkenteni.

A kínai olajfinomítók elsősorban az alacsonyabb árak miatt kedvelik az orosz nyersanyagot, ám a legfrissebb amerikai szankciók olyan logisztikai és adminisztratív nehézségekkel járnak, hogy a távol-keleti ESPO olajfajtát Oroszország kénytelen olcsóbb áron kínálni a korábbinál.

Joint,Stock,Company,"transneft",-,Kozmino,Oil,Port.,Oil,Tanker, olaj
Az ESPO olajfajta Kozmina kikötőjéből indul Kína felé / Fotó: Shutterstock

Egy szankciók alá nem eső tanker segítségével a Csendes-óceán partján található Kozmina kikötőjéből induló szállítmány ára ma már csak 2-3 dolláros prémiumot ér el hordónként a Brent olajfajtához képest, noha jóval kisebb a szállítási költség, és korábban 5 dollár körül mozgott a prémium hordónként a múlt hónapban. A vásárlók emellett arra is kaptak ajánlatot, hogy még olcsóbban vegyék az olajat, amennyiben az szankcionált tankeren érkezik Kínába – írja a Bloomberg.

Az ESPO kereskedelmével foglalkozó kikötő és tankerek száma limitált, ami növeli a Kínába szállítás költségét, ezért a független finomítók számára az már kevésbé vonzó. Következésképp az árak csökkentésére volt szükség, míg az állami tulajdonú finomítók közül többen ebben a hónapban inkább mellőzték ezt az olajfajtát, amíg a kockázatokat mérlegelik.

Az amerikai szankciók megdobták az orosz olaj szállításának költségét

A távozó Biden-adminisztráció az év elején szigorította az amerikai szankciókat az orosz olajiparral szemben, ami a Kozmina kikötőjét kiszolgáló tankerflotta nagy részét is érintette, az egekbe emelve a kikötőből Kínába tartó szállítási árakat. Azonban a kínai kikötők már a legfrissebb amerikai szankciók előtt is kezdtek óvatosabbá válni a feketelistás hajók fogadását illetően. Mindez ahhoz is vezetett, hogy 

több ESPO-t, illetve egy másik orosz olajfajtát, Szokolt szállító hajó nem tudott kikötni Kínában.

Az ESPO típusú olaj kereskedelmének fenntartása érdekében a vevők és az eladók olyan lépésekben gondolkoznak, mint a kevésbé ismert terminálok használata vagy épp a hajóról hajóra történő olajtranszferek. Ezek a megoldások azonban magasabb költségekkel is járnak.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.