A londoni Heathrow repülőtér csaknem egy napra – legalább éjfélig – tartó bezárása miatti fennakadás a több mint 256 ezer utasnak legalább 92 millió eurójába (körülbelül 37 milliárd forint) kerül a légitársaságoknak a törölt járatok, a visszatérítések, a szállodai szállás, az étkezések és a reptérről induló transzferek terén. Ez egy kezdeti becslés, amelyet iparági szakértők adtak a Corriere olasz lapnak, de hangsúlyozzák, hogy ez a szám még csak részleges, növekedni fog, mert a következmények a következő napokban is érezhetőek lesznek, és nem veszi figyelembe azokat a szállodafoglalásokat, amelyeket töröltek vagy nem használtak fel, mert nem lehetett elérni a célállomást.
És ahogy a hatóságok megpróbálják visszaállítani az áramellátást a brit repülőtér – Európa fő csomópontja – mind az öt termináljában, egyre nő a vita a repülőtér gyakorlatilag nem létező redundáns energiaellátó rendszere miatt.
Az első becslések szerint csak az érintett utasok szállodai elhelyezése és étkezése több mint 9 millió euróba kerül a fuvarozóknak, amihez hozzáadódik 1,5 millió a más légitársaságok által üzemeltetett járatokon való újravédelem, valamint csaknem 5 millió többletköltség, hogy más ügyfelek saját gépükön repüljenek, amint helyreáll a kapcsolat. Ehhez hozzá kell adni a kereskedelmi repülőgépek rakterében lévő rakományból származó több mint 10,5 millió eurós bevételkiesést és a több mint 13 millió visszatérítési kérelmet. A több mint 4,6 millió eurós üzemanyag-megtakarításból – amiatt, hogy nem üzemeltették a járatok – az előzetes végösszeg legalább 92 millió.
A londoni Heathrow repülőtér az éjjel közölte, hogy lassan visszatér a példátlan, napos áramszünetből, amely több százezer utas számára leállította az utazást Európa legforgalmasabb repülőterén.
A repülőtér azt közölte, hogy néhány járat később pénteken folytatódik, és elsősorban a lakóhelyüket elhagyni kényszerült utasok hazaszállítására és a repülőgépek áthelyezésére összpontosít, és reméli, hogy szombaton teljes körűen lefutnak. A British Airways, a repülőtér legnagyobb üzemeltetője azt mondta, hogy szombaton menetrendjének körülbelül 85 százalékát teljesíti. Ennek ellenére a Heathrow azt tanácsolta az utasoknak, hogy ne jelenjenek meg, hacsak a légitársaságok nem szólítják fel erre.
Mint ismert, egynapos tömeges káoszt okozott egy tüzeset és több száz járatot átirányítottak vagy töröltek. Az Egyesült Királyság Fővárosi Rendőrsége korábban azt közölte, hogy a terrorelhárító parancsnoksága nyomozást indított a közeli villamos alállomásban bekövetkezett tűz miatt, amely a kimaradáshoz vezetett, bár jelen pillanatban semmi jele nincs szabálytalanságnak.
„Ez az incidens a következő napokban jelentős hatással lesz légitársaságunkra és ügyfeleinkre, és az elkövetkező napokban megszakítások várhatók az utazásokban” – mondta Sean Doyle, a British Airways vezetője. A légitársaság péntek késői közleménye szerint a teljes szombati menetrend közel 600 indulást és érkezést tartalmaz, és reméli, hogy ezek közül a járatokból a lehető legtöbbet fogadni és indítani tudják.
Az érintett villamosenergia-hálózatért felelős vállalat pénteken közölte, hogy helyreállították a Heathrow megsérült alállomáshoz csatlakozó részei utánpótlását. A bezárás miatt csak pénteken több mint 1300 járatot kellett törölni vagy átirányítani. Heathrow, a British Airways otthona, a transzatlanti utazások, valamint a Közel-Kelet és Ázsia közötti kapcsolatok egyik fő csomópontja. Míg a közeli repülőterek, például a londoni Gatwick elfogadnak néhány átirányított járatot, másokat Frankfurtig küldenek.
Az egynapos fennakadás pénzügyi következményei elérhetik a 80–100 millió dollárt, figyelembe véve a szállással, az élelmezéssel és a szállítással kapcsolatos költségeket, valamint a szélesebb körű működési hatásokat, beleértve az átirányítást, a menetrendi fennakadásokat és a repülőgépek áthelyezését – mondta Ronan Murphy, az Alton Aviation Consultancy igazgatója. Ilyen mértékű üzemszünet példátlan a repülőtéren. Az iparági adatokat összeállító ch-Aviation szerint csak a British Airwaysnél mintegy 677 járat lesz érintett. Ezt követi a Virgin Atlantic Airways Ltd. 62 járata és a Deutsche Lufthansa AG 42 járata.
A légi forgalmat leállító tűz egy elektromos alállomáson tört ki, amely a Heathrow repülőteret látta el: ennek leállása megnehezítette a légi irányítás munkáját, a kommunikációt és a terminálok üzemeltetését is.
Emiatt több járatot is törölni kellett, a forgalom pedig csak péntek este, limitált mennyiségű repülőgéppel indult újra. A rendes kerékvágásba legkorábban a hétvégén fognak visszaállni, bár a késéseknek hosszú távú következményei is lesznek a légitársaságok számára.
A brit terrorelhárítás szerint azonban nem egy véletlen tűzről van szó, hanem a legújabb orosz szabotázsakcióról.
Balesetek bármikor történhetnek, de
az MI5 szerint arra mutatnak, hogy Moszkva keze volt benne a csomópont leállításában. A vizsgálatot lezárták és ilyenre nem találtak végül bizonyítékot. „A londoni tűzoltóság tűzvizsgáló tisztjei tudományos tanácsadó támogatásával szorosan együttműködtek a Fővárosi Rendőrszolgálattal (MPS) a tűz okának kivizsgálása érdekében. Az MPS megerősítette, hogy a tűz vélhetően nem gyanús” – mondta Jonathan Smith, a londoni tűzoltóság főbiztos-helyettese helyi idő szerint péntek esti nyilatkozatában. A vizsgálat most az elektromos elosztó berendezésekre irányul – tette hozzá a tűzoltóság. A londoni Metropolitan Police megerősítette, hogy bár a nyomozás még csak a kezdeti szakaszban van, „még mindig nincs jele szabálytalanságnak”.
A menetrend visszaállítását legkorábban csak szombaton tudják végrehajtani, így egyelőre csak limitált számú gép közlekedik a légikikötőben.
Ezeket a budapesti járatokat törölték a Heathrow-tűz miatt
A Lisz Ferenc Nemzetközi Repülőtér elárulta, mely járatokat és hány budapesti utast érint a kiesés. A Heahtrow a tűz miatt valószínűleg ma már nem nyitja ki kapuit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.