Gyors és csattanós válasz érkezett a BYD hétfői szenzációs bejelentésére, amely az öt perc alatt 400 kilométer megtételére elegendő energia vételezését lehetővé tevő új töltési technológia bevezetéséről szólt. A Contemporary Amperex Technology Co. Limited, azaz a CATL az elektromos autózás egyik kínai titánjával, a Nióval közösen adta hírül, hogy létrehozzák a világ legnagyobb akkumulátorcsere-hálózatát.
Az erről szóló stratégiai együttműködési megállapodást hétfőn írták alá a Ningdében, a CATL fellegvárában. Ebben szó van arról, hogy közösen építsenek ki akkumulátorcsere-hálózatot a személygépjárművek számára a teljes termékskálán, valamint erősítsék a tőke- és az üzleti szinergiákat, emeljék magasabb szintre a kutatás-fejlesztés terén megkezdett kooperációjukat.
A Nio energetikai leányvállalata, a Nio Power 346 millió dollár értékű tőkeinjekciót kap a CATL-től. A felek együttműködnek az akkumulátorok szabványosításában, azaz hogy a csatlakozó autógyártók széles köre számára lehetővé tegyék az akkucsere villámgyors lebonyolítását, s hogy javítsák a különböző márkák és modellek akkumulátor-kompatibilitását.
A Nio ebben élen jár, Kínában összesen 3172 automata akkucsere-állomása van,
ahol az applikáción keresztül az érkezését előre jelző kliens kocsiját másodpercek alatt megszabadítják a lemerült akkumulátorától és csurig töltöttet illesztenek a helyére. Az ott maradt akkut pedig helyben feltöltik és azt majd más kapja meg. Ilyen akkucsere-konténereket gyárt a Nio a Pest megyei Biatorbágyon az európai piac számára.
A Nio 2020 augusztusában az elektromos autózásban elsőként indította el a BaaS (akkumulátor, mint szolgáltatás) akkumulátorlízing üzletágat
közreműködésével. A CATL 2022 januárjában úgy gondolta, hogy maga is szerencsét próbál az akkumulátorcsere piacon, megalkotta saját Choco-Swap technológiai szabványát, a szolgáltatást EVOGO márkanév alatt kínálta a villanyautósoknak.
Az emlékezetes videókazettaszabvány-háborúhoz (VHS vs Video 2000 vs Betamax) hasonló állapotok elkerülésére most decemberben a Debrecenben gigagyárat építő CATL „nemzeti kezdeményezést” indított a cserélhető akkupakkok szabványosítására, ehhez csatlakozott most a Nio is. A CATL akkor két szabványos Choco-SEB akkumulátorcsomagot jelentett be, a 20-as és a 25-ös elnevezéssel, hajazva a kínai benzinválasztékban szereplő 92-es, 95-ös és 98-as oktánszámozásra.
A Nio és a CATL akkumulátorcsere hálózata egyelőre párhuzamosan fog működni.
Az elektromosautó-gyártó most debütáló globális, olcsó villanyautó-márkája, a Firefly lesz az első, amelynek járművei a CATL technológiáját is használni tudják. Később közös hálózatfejlesztéssel fednék le fehér foltokat. A hálózatok fúziójáról egyelőre nem tárgyaltak a felek.
Kettejük együttműködésének története van, a Nio a CATL egyik legnagyobb akkumulátor-vásárlója, bár emellett a BYD és a CALB akkumulátorait is beépíti az autóiba.
Az SNE Research dél-koreai piackutató adatai szerint a CATL a világ legnagyobb akkumulátorgyártója, 2024-ben 37,9 százalékos volt a részesedése ott, ahol fő versenytársa, a BYD 17 százalékkal rendelkezik.
A megállapodás egyértelműen a veszteséges Nio számára kedvező, amely a CATL tőkeerejére támaszkodva tudja megvalósítani gigantikus hálózatfejlesztési projektjeit. Ezt az erőviszonyt illusztrálja a bejelentésre adott tőzsdei reakció is: amíg a Nio árfolyama 16 százalékkal lőtt ki, addig a CATL-é fél százalékot erősödött a keddi kínai kereskedésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.