India a világ legnépesebb országa 1,4 milliárd lakossal, de közülük egymilliárd embernek nincs pénze arra, hogy bármilyen nem létfontosságú árucikkre vagy szolgáltatásra költsön. India piaca a népesség méretéhez képest elenyésző, a fogyasztást illetően akkora csak, mint a jóval kisebb Mexikóé: 130-140 millió ember, derült ki egy új jelentésből.
A Blume Ventures kockázatitőke-befektető cég tanulmánya szerint a jelenlegiek mellett van ugyan további 70 millió háztartás, vagyis 300 millió főnyi „feltörekvő” vagy „aspiráns” fogyasztó, ők azonban egyelőre vonakodva költenek, még csak most kezdik kinyitni a pénztárcájukat, mivel megkönnyíti a tranzakciókat a gombnyomásra történő digitális fizetés.
Ami még rosszabb hír: Ázsia harmadik legnagyobb gazdaságában a fogyasztói osztály nem annyira „szélesedik”, mint inkább „mélyül”. Ez alapvetően azt jelenti, hogy India gazdag lakosságának száma nem igazán növekszik, csak a már gazdagok lesznek még gazdagabbak.
Ez a helyzet formálja az ország fogyasztói piacát, a „prémiumosítás” trendjét, amikor a márkák
nem a tömegek számára kínálnak termékeket, hanem a tehetőseknek nyújtott drága cikkekre összpontosítanak annak érdekében, hogy nyereséget termeljenek.
Ez minden téren megmutatkozik a telefonoktól kezdve az ingatlanokig. A megfizethető árú lakások ma csak az indiai piac 18 százalékát teszik ki, szemben az öt évvel ezelőtti 40 százalékkal. Hasonló a helyzet a márkás termékek is, és virágzik az „élménygazdaság”, a nemzetközi előadók, például a Coldplay és Ed Sheeran koncertjeire szóló drága jegyeket veszik, mint a cukrot.
Prosperálnak azok a cégek, amelyek alkalmazkodtak ezekhez a változásokhoz. „Azok viszont piaci részesedést veszítettek, amelyek túlságosan a tömegtermékekre koncentrálnak, vagy a termékkínálatuk nem terjed ki a prémium szegmensre” – nyilatkozta a BBC-nek a vizsgálatuk eredményéről Sajith Pai, a jelentés egyik szerzője.
A tendencia egyébként nem új keletű, már a koronavírus-járvány előtt megkezdődött India a jövedelemelosztás egyenlőtlenebbé válása. Jelenleg a felső 10 százalék birtokolja a nemzeti jövedelem 57,7 százalékát – ez az arány 1990-ben még csak 34 százalék volt. Közben a társadalom alsó felének a részesedése 22,2 százalékról 15 százalékra esett vissza.
A jelentős növekedés ellenére ráadásul India még legalább 13 éves elmaradásban van Kínához képest,
emlékeztetett a Financial Express: az egy főre jutó fogyasztás 1493 dollár értékű volt Indiában 2023-ban – Kínában már 2010-ben 1597 dollár.
A folyamat azonban az utóbbi időben felgyorsult, mert a megtakarítások ugrásszerű csökkenése és a tömegek növekvő eladósodottsága miatt, a jegybank ugyanis visszaszorította a könnyű, fedezetlen hitelezést, amellyel a pandémiát követően támogatta a keresletet.
Az indiai fogyasztók „feltörekvő” része ezekből a hitelekből fedezte a kiadásainak nagy részét, így Pai szerint „ennek a csapnak a elzárása mindenképpen hatással lesz a fogyasztásra”.
Rövid távon várhatóan két dolog segít majd fellendíteni a kiadásokat: a vidéki kereslet élénkülése a rekordtermésnek köszönhetően, valamint a nemrég zárult költségvetésben szereplő 12 milliárd dolláros adókedvezmény. Pai szerint a hatás nem lesz „drámai”, de több mint fél százalékkal növelheti a nagyrészt a fogyasztás hajtotta GDP-t.
Hosszabb távon azonban változatlanul súlyos problémákat kell megoldani, mert a fogyasztói kereslet korábbi legfőbb motorja,
a középosztály Indiában visszaszorulóban van, a jövedelme abszolút értékben stagnált az elmúlt évtizedben,
ami azt jelenti, hogy reálértéken a felére csökkent a Marcellus Investment Managers által összegyűjtött adatok szerint.
Az indiai jegybank is elismeri, hogy ez összezsugorította a középosztály megtakarításait, az indiai háztartások nettó pénzügyi tartaléka 50 éves mélyponthoz közelítenek. Vagyis az elkövetkező években nem lesz különösebben nyereséges a középosztálybeli háztartásoknak termékeket és szolgáltatásokat kínálni.
Ha ez nem lenne elég, egyre nehezebb a városokban munkát találni, mivel a mesterséges intelligencia automatizálja az irodai, titkársági és egyéb rutinmunkákat, és erre már figyelmeztetett a kormány közelmúltbeli gazdasági felmérése is.
A jelentés szerint a technológiai fejlődés következtében a munkaerő kiszorulása különösen aggasztó egy olyan, főként szolgáltatásokra épülő gazdaságban, mint India, ahol az IT-munkavállalók jelentős része a zavaroknak leginkább kitett alacsony hozzáadott értékű szolgáltatási ágazatokban dolgozik.
„India is fogyasztásalapú gazdaság, így a munkaerő kiszorulásából eredő fogyasztáscsökkenésnek makrogazdasági következményei is lehetnek. Ha a legrosszabb előrejelzések válnak valóra, akkor ez letérítheti az országot a gazdasági növekedés pályájáról” – olvasható a kormányzati jelentésben.
A városi kereslet visszaesését egyre jobban érzik az indiai cégek a szupermarket láncoktól kezdve az autógyártókig. A CNBC összeállítása szerint az ország legnagyobb konglomerátumai, például
is a bevételnövekedés lassulásáról és gyengébb profitról számoltak be tavaly emiatt.
A fogyasztás visszaesése azonban rossz előjel a külföldi vállalatok számára is, amelyek azért versengenek, hogy részesedést szerezzenek India sokat ígérő jövőbeli növekedéséből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.