Hiába a világ legnépesebb országa, India piaca még mindig elenyésző
India a világ legnépesebb országa 1,4 milliárd lakossal, de közülük egymilliárd embernek nincs pénze arra, hogy bármilyen nem létfontosságú árucikkre vagy szolgáltatásra költsön. India piaca a népesség méretéhez képest elenyésző, a fogyasztást illetően akkora csak, mint a jóval kisebb Mexikóé: 130-140 millió ember, derült ki egy új jelentésből.

A Blume Ventures kockázatitőke-befektető cég tanulmánya szerint a jelenlegiek mellett van ugyan további 70 millió háztartás, vagyis 300 millió főnyi „feltörekvő” vagy „aspiráns” fogyasztó, ők azonban egyelőre vonakodva költenek, még csak most kezdik kinyitni a pénztárcájukat, mivel megkönnyíti a tranzakciókat a gombnyomásra történő digitális fizetés.
Ami még rosszabb hír: Ázsia harmadik legnagyobb gazdaságában a fogyasztói osztály nem annyira „szélesedik”, mint inkább „mélyül”. Ez alapvetően azt jelenti, hogy India gazdag lakosságának száma nem igazán növekszik, csak a már gazdagok lesznek még gazdagabbak.
India piaca számára hátrány az egyenlőtlen jövedelemelosztás
Ez a helyzet formálja az ország fogyasztói piacát, a „prémiumosítás” trendjét, amikor a márkák
nem a tömegek számára kínálnak termékeket, hanem a tehetőseknek nyújtott drága cikkekre összpontosítanak annak érdekében, hogy nyereséget termeljenek.
Ez minden téren megmutatkozik a telefonoktól kezdve az ingatlanokig. A megfizethető árú lakások ma csak az indiai piac 18 százalékát teszik ki, szemben az öt évvel ezelőtti 40 százalékkal. Hasonló a helyzet a márkás termékek is, és virágzik az „élménygazdaság”, a nemzetközi előadók, például a Coldplay és Ed Sheeran koncertjeire szóló drága jegyeket veszik, mint a cukrot.

Prosperálnak azok a cégek, amelyek alkalmazkodtak ezekhez a változásokhoz. „Azok viszont piaci részesedést veszítettek, amelyek túlságosan a tömegtermékekre koncentrálnak, vagy a termékkínálatuk nem terjed ki a prémium szegmensre” – nyilatkozta a BBC-nek a vizsgálatuk eredményéről Sajith Pai, a jelentés egyik szerzője.
A tendencia egyébként nem új keletű, már a koronavírus-járvány előtt megkezdődött India a jövedelemelosztás egyenlőtlenebbé válása. Jelenleg a felső 10 százalék birtokolja a nemzeti jövedelem 57,7 százalékát – ez az arány 1990-ben még csak 34 százalék volt. Közben a társadalom alsó felének a részesedése 22,2 százalékról 15 százalékra esett vissza.
A jelentős növekedés ellenére ráadásul India még legalább 13 éves elmaradásban van Kínához képest,
emlékeztetett a Financial Express : az egy főre jutó fogyasztás 1493 dollár értékű volt Indiában 2023-ban – Kínában már 2010-ben 1597 dollár.
Visszaszorulóban a középosztály Indiában
A folyamat azonban az utóbbi időben felgyorsult, mert a megtakarítások ugrásszerű csökkenése és a tömegek növekvő eladósodottsága miatt, a jegybank ugyanis visszaszorította a könnyű, fedezetlen hitelezést, amellyel a pandémiát követően támogatta a keresletet.

Az indiai fogyasztók „feltörekvő” része ezekből a hitelekből fedezte a kiadásainak nagy részét, így Pai szerint „ennek a csapnak a elzárása mindenképpen hatással lesz a fogyasztásra”.
Rövid távon várhatóan két dolog segít majd fellendíteni a kiadásokat: a vidéki kereslet élénkülése a rekordtermésnek köszönhetően, valamint a nemrég zárult költségvetésben szereplő 12 milliárd dolláros adókedvezmény. Pai szerint a hatás nem lesz „drámai”, de több mint fél százalékkal növelheti a nagyrészt a fogyasztás hajtotta GDP-t.
Hosszabb távon azonban változatlanul súlyos problémákat kell megoldani, mert a fogyasztói kereslet korábbi legfőbb motorja,
a középosztály Indiában visszaszorulóban van, a jövedelme abszolút értékben stagnált az elmúlt évtizedben,
ami azt jelenti, hogy reálértéken a felére csökkent a Marcellus Investment Managers által összegyűjtött adatok szerint.
Fél évszázados mélyponton a megtakarítások
Az indiai jegybank is elismeri, hogy ez összezsugorította a középosztály megtakarításait, az indiai háztartások nettó pénzügyi tartaléka 50 éves mélyponthoz közelítenek. Vagyis az elkövetkező években nem lesz különösebben nyereséges a középosztálybeli háztartásoknak termékeket és szolgáltatásokat kínálni.

Ha ez nem lenne elég, egyre nehezebb a városokban munkát találni, mivel a mesterséges intelligencia automatizálja az irodai, titkársági és egyéb rutinmunkákat, és erre már figyelmeztetett a kormány közelmúltbeli gazdasági felmérése is.
A jelentés szerint a technológiai fejlődés következtében a munkaerő kiszorulása különösen aggasztó egy olyan, főként szolgáltatásokra épülő gazdaságban, mint India, ahol az IT-munkavállalók jelentős része a zavaroknak leginkább kitett alacsony hozzáadott értékű szolgáltatási ágazatokban dolgozik.
Lassulhat a gazdasági növekedés
„India is fogyasztásalapú gazdaság, így a munkaerő kiszorulásából eredő fogyasztáscsökkenésnek makrogazdasági következményei is lehetnek. Ha a legrosszabb előrejelzések válnak valóra, akkor ez letérítheti az országot a gazdasági növekedés pályájáról” – olvasható a kormányzati jelentésben.
A városi kereslet visszaesését egyre jobban érzik az indiai cégek a szupermarket láncoktól kezdve az autógyártókig. A CNBC összeállítása szerint az ország legnagyobb konglomerátumai, például
- a Hindustan Unilever,
- a Maruti Suzuki
- és a Reliance Industries kiskereskedelmi leányvállalata, a Reliance Retail
is a bevételnövekedés lassulásáról és gyengébb profitról számoltak be tavaly emiatt.
A fogyasztás visszaesése azonban rossz előjel a külföldi vállalatok számára is, amelyek azért versengenek, hogy részesedést szerezzenek India sokat ígérő jövőbeli növekedéséből.


