Donald Trump amerikai elnök kormányzata azt tervezi, hogy egy, a tömegpusztító fegyverek terjedésének megakadályozását szabályozó nemzetközi egyezményre hivatkozva a nyílt vizeken állítsa meg és vizsgálja át az olajszállító tankereket, hogy megakadályozza az iráni olajexport folytatását.
A tervekről a Reuters értesült megbízható forrásokból, és a hírrel kapcsolatban emlékeztetett, hogy az amerikai elnök korábban azt ígérte, hogy „maximális nyomást” helyez majd Teheránra, elszigeteli a világgazdaságtól és teljesen megfojtja az ország olajexportját annak érdekében, hogy ne fejleszthessen atomfegyvert.
Trump első elnöksége alatt már vetett ki szankciókat Iránra, de Joe Biden kormányzása alatt az ország sikeresen kijátszotta a büntetőintézkedéseket, és az olajexportja tavaly hatéves csúcsra ugrott, nagyrészt Kínának köszönhetően. Vezetett be szankciókat Irán ellen azóta is, hogy újra hivatalba lépett.
Az amerikai kormányzat újabb intézkedése lassítaná az olajszállítást a finomítókba, és a remények szerint elriasztaná a vásárlókat és hajótulajdonosokat.
Nem kell hajókat elsüllyeszteni vagy embereket letartóztatni ahhoz, hogy ne érje meg az üzlet a kockázatot. Önmagában szállítás késedelme ... bizonytalanságot kelt ebben az illegális kereskedelmi hálózatban
– mondta az egyik forrás.
Azt még vizsgálják Washingtonban, hogy az ellenőrzések elrendelésekor lehet-e hivatkozni a 2003-ban indított, a tömegpusztító fegyverek kereskedelmének megakadályozását célzó Proliferációs Biztonsági Kezdeményezésre. Ezt az Egyesült Államok kezdeményezte, és több mint száz ország csatlakozott hozzá.
Az egyelőre nem világos, hogy Washington megkereste-e az ügyben a többi résztvevőt, hogy kiderüljön, készek-e együttműködni. Mindenesetre John Bolton, aki annak idején a kezdeményezés fő tárgyalója volt úgy véli, hogy az használható eszköz az iráni olajexport lassítására.
Szerinte ugyanis az olaj értékesítése „nyilvánvalóan kritikus fontosságú bevételi forrás az iráni kormány számára, hogy folytathassa proliferációs tevékenységét és a terrorizmus támogatását”.
Az iráni hajók lefoglalására tett korábbi kísérleteket azonban Teherán megtorolta. Biden elnöksége idején, 2023-ban az Egyesült Államok legalább két olajszállítmányt próbált megakadályozni, mire Teherán lefoglalt két külföldi hajót, amelyek közül az egyik a Chevroné volt, és ez felhajtotta az árakat.
Ben Cahill, a Texasi Egyetem Energia- és Környezeti Rendszerek Központjának energiaügyi elemzője szerint a jelenlegi alacsony olajárak miatt Trumpnak több lehetősége van az iráni olajáramlás blokkolására, a tartályhajó-társaságok elleni szankcióktól kezdve a hajók lefoglalásáig.
„Úgy gondolom, ha az árak hordónként 75 dollár alatt maradnak, akkor a Fehér Háznak nagyobb mozgástere lesz arra, hogy olyan szankciókat vizsgáljon meg, amelyek hatással lennének Irán és más országok kínálatára. Sokkal nehezebb lenne ezt megtenni egy 92 dolláros árnál” – mondta a hírügynökségnek.
Szerinte
az agresszív amerikai fellépés rövid távon napi 750 ezer hordóval csökkentheti az iráni exportot,
de minél tovább tartanak a szankciók, annál kevésbé lesznek hatékonyak, mivel Irán és a vevők kitalálják, hogyan kerüljék meg azokat.
A kurdisztáni régióból származó olajexport gyors újraindulása azonban például segítene ellensúlyozni az iráni export csökkenését. A Reuters korábban arról számolt be, hogy a Fehér Ház nyomást gyakorol Irakra, hogy engedélyezze a kurd olajexport újraindítását, különben Iránnal együtt szankciókkal kell szembenéznie.
Az elmúlt évek amerikai szankciói ellenére Teherán olajexportja 2023-ban 53 milliárd dollárt, egy évvel korábban pedig 54 milliárd dollárt hozott, nagyrészt a Kínával folytatott kereskedelemben, az amerikai Energiainformációs Hivatal becslései szerint.
Finnország és más skandináv országok az elmúlt hónapokban figyelmeztettek arra, milyen veszélyt jelentenek a partjaikhoz közel elhaladó hajók, valamint a környezeti kockázatokra, amelyeket egy esetleges baleset okozna olajkiömlés esetén.
Míg az európai országok az orosz olajat szállító, gyaníthatóan nem érvényes biztosítással rendelkező hajók ellenőrzéséről beszéltek, addig az iráni olajat szállító hajókkal kapcsolatban kevés intézkedést hoztak, és nem is terveznek semmit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.