Az ukrajnai háború befejezése érdekében tett washingtoni erőfeszítések azzal a reménnyel kecsegtetnek, hogy a nyugati cégek esetleg hamarosan vissza akarnak majd térni Oroszországba. Nem lesz azonban könnyű dolguk, mert az elmúlt években helyi és kínai vállalatok töltötték be az űrt, a piacon így sokkal élesebb a verseny, mint három éve volt.
Az orosz gazdaságfejlesztési miniszter szerint sok vállalat már szondázza is a visszatérés lehetőségét, ehhez azonban először a szankciókat kell feloldani vagy legalább jelentős mértékben enyhíteni. Akkor is marad azonban a megerősödött konkurencia.
A moszkvai tőzsdén jegyzett Henderson férfiruha-hálózat az egyik olyan cég, amelynek nagy lendületet adott a nyugati kiskereskedelmi vállalatok távozása az orosz piacról és a bevásárlóközpontokból, felszabadítva a legfrekventáltabb helyeket.
A férfiruha-eladások évente 8 százalékkal nőnek – a Henderson forgalma viszont ennek a háromszorosával, annak ellenére, hogy nem mindenhonnan tűntek el a nyugati márkák, a cég becslése szerint
a globális gyártók termékeinek 60-80 százalékához változatlanul hozzájutnak az oroszok.
„A cégek mindössze átalakították az értékesítési csatornákat, a helyi, többmárkás üzletek szolgáltatásait veszik igénybe a termékeik értékesítéséhez, vagy csak megváltoztatták az üzleteik feliratát és új védjegyeket vezettek be” – tudatta a Reutersszel a Henderson sajtóirodája.
Ezzel egyébként törvényt sem sértenek, mert a fogyasztási cikkek nem állnak szankciók alatt, de sok vállalat nem volt hajlandó üzletet kötni Oroszországgal. Moszkva erre válaszul legalizálta a harmadik országokon keresztül történő szürkeimportot, ami lehetővé teszi a kiskereskedők számára, hogy a védjegy tulajdonosának engedélye nélkül értékesítsenek külföldi árukat.
Hátrányba kerülnek a versenytársakkal szemben a cégek, amelyek majd visszatérnek, mert a bevásárlóközpontok legjobb üzlethelyiségei hosszú távú szerződésekkel vették bérbe, és Moszkva sem fogja tárt karral fogadni a nyugati vállalatokat. Vlagyimir Putyin elnök legalább a múlt héten jelezte, hogy az orosz feldolgozóipari vállalatokat fogják előnyben részesíteni.
„A piacunkra való visszatérést szabályozhatjuk, hogy előnyt teremtsünk a saját gyártóink számára” – idézte az elnököt a Moscow Times. Putyin szerint a tervezett szabályok „finomak és óvatosak lesznek, de szükségesek”.
Kirill Dmitrijev, Putyin gazdasági és befektetési ügyekben kinevezett különmegbízottja úgy gondolja, hogy egy sor amerikai cég akár már az év második felében visszatérhet Oroszországba. Részletekbe azonban nem bocsátkozott.
Az orosz kiskereskedelmi forgalom még nem tért vissza a koronavírus-járvány előtti szintre, a bevásárlóközpontok forgalma 20 százalékkal kisebb a 2019-esnél, szóval lenne mód jó üzletet csinálni. A baj csak az, hogy
az orosz vásárlók rákaptak a hazai termékekre,
amelyeknek a minősége szerintük semmivel sem rosszabb, mint a nyugatiaké.
Az orosz cégek a ruházati vagy kozmetikai termékek terén töltötték be a nyugatiak által hagyott űrt, a kínaiak pedig az autók terén: a háború előtt az új autók piacán 10 százalékos volt a kínai márkák aránya, ma már meghaladja az 50 százalékot. Javítottak a pozíciójukon a hazai gyártók is, a piaci részesedésük 30 százalékra nőtt a 2022-es 20 százalékról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.