A dubai csoki hihetetlen népszerűsége globális pisztáciahiányhoz vezetett, tovább súlyosbítva a zöld dióféle világszintű hiányát, és az egekbe repítve az árakat.
A szeletek – amelyek pisztáciakrémet, reszelt tésztát és tejcsokoládét ötvöznek – kezdetben szerény sikert arattak, majd egy TikTok-videó globális szenzációvá nem tette a terméket. A 2023 decemberében közzétett videót eddig több mint 120 millióan látták, és világszintű pisztáciás csokiőrületet indított el – persze rengeteg utánzattal.
A trend hatására a pisztácia ára egy év alatt 7,65 dollárról körülbelül 10,30 dollárra emelkedett fontonként – mondta Giles Hacking, a CG Hacking diókereskedő cég munkatársa.
A pisztáciapiac gyakorlatilag teljesen kiürült
Ez a csoki nem olcsó mulatság. A Lindt 145 grammos dubai csokija például az Egyesült Királyságban 10 fontba, (kb. 4700 forint) ami több mint kétszerese más szeleteik árának. A fogyasztók lelkesedése azonban olyan nagy, hogy egyes boltok korlátozzák, hány szeletet vásárolhat egy-egy vásárló. A Lindt és a brit Morrison szupermarketlánc még pisztáciakrémes húsvéti tojásokat is piacra dobott.
A pisztáciakészletek már eleve csökkenőben voltak a tavalyi, csalódást keltő amerikai termés után – Amerika a világ vezető pisztáciaexportőre. Ráadásul a termés minősége az átlagnál jobb volt, így kevesebb olcsó, hámozott mag került piacra, amelyek általában csokoládék és más élelmiszerek alapanyagául szolgálnak – mondta Hacking.
Már eleve alacsonyak voltak a készletek, így amikor megjelent a dubai csoki, és gyártók felvásároltak minden elérhető magot, a világ többi részén készlethiány alakult ki
– tette hozzá.
Az akkori túltermelés következtében „különféle melléktermékek váltak elérhetővé, mint például a pisztáciavaj, -olaj és -paszta, amelyeket számos pisztáciaalapú ételben lehetett felhasználni” – tette hozzá. „Ez nagyjából egybeesett a dubai csoki megjelenésével, ami aztán fokozatosan világsikerré vált.”
Kaliforniában néhány gazdálkodó az elmúlt években elkezdett áttérni a manduláról pisztáciára, főként az alacsony mandulaárak miatt, de ezek a fák csak a következő szezon szeptemberi betakarításakor kezdenek majd termést hozni. A csokigyárak viszont így hiánnyal küzdenek.
Olyan érzés, mintha a semmiből bukkant volna fel, és hirtelen minden sarki boltban ott lenne
– mondta Charles Jandreau, a Prestat Group vezérigazgatója, amely luxuskategóriás brit csokoládémárkák tulajdonosa. „Senki sem volt erre felkészülve” – tette hozzá, miközben arról is szót ejtett, hogy nehézségei vannak a kataifi, a krémben használt, szálas közel-keleti tészta beszerzésével.
A csokoládérajongók már eleve szenvednek a kakaóhiánytól, amelynek következtében az árak 2024-ben csaknem megháromszorozódtak az extrém időjárás és a kártevők okozta terméskiesés miatt. A gyártók kisebb szeleteket kezdtek árulni, új receptekkel, amelyek spórolnak a kakaón.
A FIX, amely eredeti, virálissá vált szeletét a hagyományos arab desszertről „Can’t Get Knafeh of It”-nek nevezte el, azt mondta: bár „hihetetlen” látni, hogy a cég hogyan indított el „egy globális mozgalmat a csokoládé világában”, aggodalomra ad okot, hogy mások visszaélhetnek a márkanevükkel, és megtéveszthetik a vásárlókat. A cég kizárólag az Egyesült Arab Emírségekben árulja szeleteit, és naponta csak két órán keresztül teszi őket elérhetővé.
A versenytársakat persze ez nem tántorítja el.
Egyszerűen nem tudunk lépést tartani a dubai csoki iránti kereslettel
– mondta Johannes Läderach, a svájci Läderach csokoládégyártó vezérigazgatója. „Néhány hónapja dobtuk piacra, és azóta megállíthatatlan – kilőtt, az egekbe szökött az érdeklődés.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.