
A dubai csoki teljesen letarolta a globális pisztáciapiacot
A dubai csoki hihetetlen népszerűsége globális pisztáciahiányhoz vezetett, tovább súlyosbítva a zöld dióféle világszintű hiányát, és az egekbe repítve az árakat.

A szeletek – amelyek pisztáciakrémet, reszelt tésztát és tejcsokoládét ötvöznek – kezdetben szerény sikert arattak, majd egy TikTok-videó globális szenzációvá nem tette a terméket. A 2023 decemberében közzétett videót eddig több mint 120 millióan látták, és világszintű pisztáciás csokiőrületet indított el – persze rengeteg utánzattal.
A trend hatására a pisztácia ára egy év alatt 7,65 dollárról körülbelül 10,30 dollárra emelkedett fontonként – mondta Giles Hacking, a CG Hacking diókereskedő cég munkatársa.
A pisztáciapiac gyakorlatilag teljesen kiürült
Ez a csoki nem olcsó mulatság. A Lindt 145 grammos dubai csokija például az Egyesült Királyságban 10 fontba, (kb. 4700 forint) ami több mint kétszerese más szeleteik árának. A fogyasztók lelkesedése azonban olyan nagy, hogy egyes boltok korlátozzák, hány szeletet vásárolhat egy-egy vásárló. A Lindt és a brit Morrison szupermarketlánc még pisztáciakrémes húsvéti tojásokat is piacra dobott.
A dubai csoki minden pisztáciát felszívott a piacról
A pisztáciakészletek már eleve csökkenőben voltak a tavalyi, csalódást keltő amerikai termés után – Amerika a világ vezető pisztáciaexportőre. Ráadásul a termés minősége az átlagnál jobb volt, így kevesebb olcsó, hámozott mag került piacra, amelyek általában csokoládék és más élelmiszerek alapanyagául szolgálnak – mondta Hacking.
Már eleve alacsonyak voltak a készletek, így amikor megjelent a dubai csoki, és gyártók felvásároltak minden elérhető magot, a világ többi részén készlethiány alakult ki
– tette hozzá.
- Irán, a világ második legnagyobb pisztáciatermelője, 2025 márciusáig tartó hat hónap alatt 40 százalékkal több pisztáciát exportált az Egyesült Arab Emírségekbe, mint az azt megelőző teljes 12 hónapban – ismerteti a Financial Times az iráni vámhivatal adatait.
- A mostani hiány éles fordulatot jelent a 2023-as évhez képest, amikor a globális pisztáciakínálat meghaladta a keresletet, ami árcsökkenéshez vezetett – mondta Behrooz Agah, az iráni pisztáciaegyesület igazgatósági tagja.
Az akkori túltermelés következtében „különféle melléktermékek váltak elérhetővé, mint például a pisztáciavaj, -olaj és -paszta, amelyeket számos pisztáciaalapú ételben lehetett felhasználni” – tette hozzá. „Ez nagyjából egybeesett a dubai csoki megjelenésével, ami aztán fokozatosan világsikerré vált.”
Kaliforniában is átálltak a pisztáciára, de idő, míg termőre fordul
Kaliforniában néhány gazdálkodó az elmúlt években elkezdett áttérni a manduláról pisztáciára, főként az alacsony mandulaárak miatt, de ezek a fák csak a következő szezon szeptemberi betakarításakor kezdenek majd termést hozni. A csokigyárak viszont így hiánnyal küzdenek.
Olyan érzés, mintha a semmiből bukkant volna fel, és hirtelen minden sarki boltban ott lenne
– mondta Charles Jandreau, a Prestat Group vezérigazgatója, amely luxuskategóriás brit csokoládémárkák tulajdonosa. „Senki sem volt erre felkészülve” – tette hozzá, miközben arról is szót ejtett, hogy nehézségei vannak a kataifi, a krémben használt, szálas közel-keleti tészta beszerzésével.
A csokoládérajongók már eleve szenvednek a kakaóhiánytól, amelynek következtében az árak 2024-ben csaknem megháromszorozódtak az extrém időjárás és a kártevők okozta terméskiesés miatt. A gyártók kisebb szeleteket kezdtek árulni, új receptekkel, amelyek spórolnak a kakaón.
Globális mozgalommá vált
A FIX, amely eredeti, virálissá vált szeletét a hagyományos arab desszertről „Can’t Get Knafeh of It”-nek nevezte el, azt mondta: bár „hihetetlen” látni, hogy a cég hogyan indított el „egy globális mozgalmat a csokoládé világában”, aggodalomra ad okot, hogy mások visszaélhetnek a márkanevükkel, és megtéveszthetik a vásárlókat. A cég kizárólag az Egyesült Arab Emírségekben árulja szeleteit, és naponta csak két órán keresztül teszi őket elérhetővé.
A versenytársakat persze ez nem tántorítja el.
Egyszerűen nem tudunk lépést tartani a dubai csoki iránti kereslettel
– mondta Johannes Läderach, a svájci Läderach csokoládégyártó vezérigazgatója. „Néhány hónapja dobtuk piacra, és azóta megállíthatatlan – kilőtt, az egekbe szökött az érdeklődés.”




