
Dubai-csokiláz: aranyat ért a cukrászdáknak, de most majd aranyárban lehet miatta a pisztácia
Megmentette a cukrászdák tavalyi, nem igazán jó évét az ősszel magasba szökött dubai csokiláz, ami túlzás nélkül kielégíthetetlen keresletet gerjesztett, hiszen hirtelen mindenki meg akarta kóstolni az itthon újdonságnak számító, trendi édességet – nyilatkozta a Világgazdaságnak Erdélyi Balázs, a Magyar Cukrász Ipartestület szakmai elnöke.

Aranyat ért a dubai csoki őrülete
Még mindig nem múlt el, csak enyhült a tömegpszichózis, a dubai csoki ráadásul nemcsak a magyarokat, hanem sok más európai ország lakóit is lázba hozta tavaly év végén.
A pisztáciás, tahinis, kadayif tészta töltelékkel készülő csoki iránti felfokozott kereslet azonnal begyűrűzött a cukrászdákba is, akik remekül kihasználták a semmiből jött divatőrületet – tette hozzá Erdélyi Balázs.
A számok nyelvére lefordítva: a nívós alapanyagokból, szakszerűen, jó minőségben készített 200-230 grammos táblás kiszerelésben kínált kézműves dubai csoki 5-6 ezer forintos fogyasztói áron került a cukrászdákba, vagyis lényegében annyiért, illetve többért, mint a félkilós kiszerelésben megszokott bejgli. Csakhogy
míg a jóval munkaigényesebb bejgliből egy cukrászda el tud adni ezer darabot, a táblás csokiból akár tízezret, vagy még többet is, ha győzte,
de sokan nem is tudtak annyit készíteni, amennyire vevő lett volna. Sok helyen fel kellett függeszteni a rendelésfelvételt, hogy utolérjék magukat.
A legtöbb cukrász jó érzékkel felvette a fonalat – fogalmazott az ipartestületi elnök, hozzátéve, az újdonság iránti elképesztő volumenű kereslet kreativitásra is ösztönözte a szakmát.
Megjelentek ugyanis
- a dubai táblás csokik mellett
- a dubai csokis szaloncukrok,
- bonbonok,
- fánkok,
- desszertek,
- fagyik, mert bármi, ami dubai csokis ízben tűnt és tűnik fel, az átlagon felül kelendő.
Most is.
A luxus érzetét keltő édesség általános kíváncsiságot szült, ami máig nem múlt el egészen, csak a karácsonyi költekezés miatt enyhült kicsit a cukrászok visszajelzései szerint.
Mennyivel drágulnak a sütemények és a fagyik idén?
A dubai csokis ízvilágot megszerették a vásárlók, továbbra is jól eladható termék bármilyen kategóriában. A pisztácia amúgy is kedvenc íz az édességiparban, sőt, a fagylaltok piacán is toplistás, de meglehet, hogy most kell majd megfizetni a csokiláz árát.
A 100 százalékos pisztáciapaszta ára jelenleg 20 ezer forint kilónként, ami már eleve nagyon magas. Ráadásul a csoki alapanyagául szolgáló kakaóbab már most háromszor annyiba kerül, mint egy éve, ami jelentős költségnövelő tényező, megdrágítja sok édesség, azaz sütemény és fagylalt árát.
A Magyar Cukrász Ipartestület szakmai elnöke szerint óvatosan nyúltak a kollégák már tavaly is az árakhoz, jóval az éves infláció alatt emelkedtek csak a cukrászdai árak, és várhatóan idén is nagyon fognak figyelni a lélektani határra. Emiatt sem lett még kétezer forint egy szelet sütemény, hanem 1200-1500 forint a legtöbb üzletben. A pogácsa sem a liszt miatt lett kilónként 6-7 ezer forint, hanem az előbbi költségnövekedés mellett a kiemelkedően megdrágult vaj és a sajt miatt, ráadásul ezeket a termékeket csak frissen lehet eladni, ami megmarad, a dolgozóké lesz, vagy másnap féláron lehet csak kitenni a pultba.
A tavalyi 10 százalék körüli cukrászati áremelések után nem tudni még, mennyi lesz az idei, de a legfontosabb és legkedveltebb alapanyagok drágulása miatt várhatóan nem tud az infláció alatt maradni
– tudtuk meg.
Napközben zárva, éjjel nyitva
A tavalyi remek start, a korán indult fagyiszezon után a szokatlanul hosszú és meleg nyár befagyasztotta a keresletet, a kánikulában eltűntek a vevők, a cukrászok pedig nemhogy rekord, hanem várakozáson aluli mennyiségben értékesítettek fagylaltot a júliusi forróságban, de süteményt és kávét is, mert a nagy melegben inkább otthon maradtak a vevők.
Könnyen lehet, hogy hamarosan átírja a nyitvatartási rendet a Magyarországra is egyre jellemzőbb mediterrán éghajlat, és a napközbeni szieszta után az eddiginél sokkal tovább maradnak nyitva a cukrászdák/fagylaltozók is, a hűsölni vágyó, és késő estig maradó vendégek miatt.
- A klímaváltozás a helyi gyümölcs kínálatban is látszik,
- a málna eltűnőben van Magyarországon, termőterülete már Lengyelországig húzódott fel,
- megjelent viszont a magyar kivi, gránátalma és az olívaolaj is.





