Megmentette a cukrászdák tavalyi, nem igazán jó évét az ősszel magasba szökött dubai csokiláz, ami túlzás nélkül kielégíthetetlen keresletet gerjesztett, hiszen hirtelen mindenki meg akarta kóstolni az itthon újdonságnak számító, trendi édességet – nyilatkozta a Világgazdaságnak Erdélyi Balázs, a Magyar Cukrász Ipartestület szakmai elnöke.
Még mindig nem múlt el, csak enyhült a tömegpszichózis, a dubai csoki ráadásul nemcsak a magyarokat, hanem sok más európai ország lakóit is lázba hozta tavaly év végén.
A pisztáciás, tahinis, kadayif tészta töltelékkel készülő csoki iránti felfokozott kereslet azonnal begyűrűzött a cukrászdákba is, akik remekül kihasználták a semmiből jött divatőrületet – tette hozzá Erdélyi Balázs.
A számok nyelvére lefordítva: a nívós alapanyagokból, szakszerűen, jó minőségben készített 200-230 grammos táblás kiszerelésben kínált kézműves dubai csoki 5-6 ezer forintos fogyasztói áron került a cukrászdákba, vagyis lényegében annyiért, illetve többért, mint a félkilós kiszerelésben megszokott bejgli. Csakhogy
míg a jóval munkaigényesebb bejgliből egy cukrászda el tud adni ezer darabot, a táblás csokiból akár tízezret, vagy még többet is, ha győzte,
de sokan nem is tudtak annyit készíteni, amennyire vevő lett volna. Sok helyen fel kellett függeszteni a rendelésfelvételt, hogy utolérjék magukat.
A legtöbb cukrász jó érzékkel felvette a fonalat – fogalmazott az ipartestületi elnök, hozzátéve, az újdonság iránti elképesztő volumenű kereslet kreativitásra is ösztönözte a szakmát.
Megjelentek ugyanis
Most is.
A luxus érzetét keltő édesség általános kíváncsiságot szült, ami máig nem múlt el egészen, csak a karácsonyi költekezés miatt enyhült kicsit a cukrászok visszajelzései szerint.
A dubai csokis ízvilágot megszerették a vásárlók, továbbra is jól eladható termék bármilyen kategóriában. A pisztácia amúgy is kedvenc íz az édességiparban, sőt, a fagylaltok piacán is toplistás, de meglehet, hogy most kell majd megfizetni a csokiláz árát.
A 100 százalékos pisztáciapaszta ára jelenleg 20 ezer forint kilónként, ami már eleve nagyon magas. Ráadásul a csoki alapanyagául szolgáló kakaóbab már most háromszor annyiba kerül, mint egy éve, ami jelentős költségnövelő tényező, megdrágítja sok édesség, azaz sütemény és fagylalt árát.
A Magyar Cukrász Ipartestület szakmai elnöke szerint óvatosan nyúltak a kollégák már tavaly is az árakhoz, jóval az éves infláció alatt emelkedtek csak a cukrászdai árak, és várhatóan idén is nagyon fognak figyelni a lélektani határra. Emiatt sem lett még kétezer forint egy szelet sütemény, hanem 1200-1500 forint a legtöbb üzletben. A pogácsa sem a liszt miatt lett kilónként 6-7 ezer forint, hanem az előbbi költségnövekedés mellett a kiemelkedően megdrágult vaj és a sajt miatt, ráadásul ezeket a termékeket csak frissen lehet eladni, ami megmarad, a dolgozóké lesz, vagy másnap féláron lehet csak kitenni a pultba.
A tavalyi 10 százalék körüli cukrászati áremelések után nem tudni még, mennyi lesz az idei, de a legfontosabb és legkedveltebb alapanyagok drágulása miatt várhatóan nem tud az infláció alatt maradni
– tudtuk meg.
A tavalyi remek start, a korán indult fagyiszezon után a szokatlanul hosszú és meleg nyár befagyasztotta a keresletet, a kánikulában eltűntek a vevők, a cukrászok pedig nemhogy rekord, hanem várakozáson aluli mennyiségben értékesítettek fagylaltot a júliusi forróságban, de süteményt és kávét is, mert a nagy melegben inkább otthon maradtak a vevők.
Könnyen lehet, hogy hamarosan átírja a nyitvatartási rendet a Magyarországra is egyre jellemzőbb mediterrán éghajlat, és a napközbeni szieszta után az eddiginél sokkal tovább maradnak nyitva a cukrászdák/fagylaltozók is, a hűsölni vágyó, és késő estig maradó vendégek miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.