BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Brüsszel most jót akar: Európa bejelentkezett az amerikai szupervadászgép gyártására – videó

A belga légierő túl kicsi ahhoz, hogy többféle vadászgépet tartson hadrendben. Ezért a legújabb vadászgépek is F-35A-k lesznek.

Noha Donald Trump amerikai elnök Kanada és Dánia elleni fenyegetései több országot is arra sarkalltak, hogy átgondolja vadászgépprogramját az amerikai beszerzések kárára, azért sokan kitartanak az amerikai vadászgéptípusok mellett, így például az F-35 is felfutást mutat.

F-35
Belgium nem akar az F-35 mellett másfajta vadászgépet is üzemben tartani / Fotó: Shutterstock

Belgium azt szeretné, ha az F-35-ösök Európában készülnének

A számos európai országhoz hasonlóan hadikiadásai növelésére készülő Belgium például kitart az F-35A lopakodó vadászgépek mellett, mondván, az ország légiereje nem elég nagy ahhoz, hogy két különböző vadászgépet tartson üzemben. Theo Francken belga hadügyminiszter ugyanakkor egy interjúban arról beszélt, hogy szeretné, ha a gépeket nem az Egyesült Államokban, hanem Európában szerelnék össze.

A Lockheed Martin vadászgépein az utolsó simításokat mindössze három helyen végzik a világon, a texasi Fort Worth mellett az olaszországi Cameriben és a Japánban lévő Nagojában – írja a Flight Global, hozzátéve, hogy 

kérdés, a Leonardo által működtetett camerai üzemben van-e elegendő kapacitás a belga igények kielégítésére. 

A Lockheed évente 156 F-35-öst képes összerakni, ebből az olasz gyár 15-öt, a japán pedig kevesebb mint 10-et. A vadászgépek többségét tehát a texasi gyár készíti el.

A jelenlegi belga flotta Texasban készült

Belgium folyamatban lévő F-35-ös programja, amely 34 vadászgépről szól, még szintén a kezdeteknél jár, az első repülő csak tavaly májusban hajtotta végre próbarepülését, és jelenleg még a belga pilóták kiképzése zajlik egy arizonai támaszponton. Ezek a gépek Fort Worthben készülnek.

Francken nyilatkozatából nem derül ki, hogy Belgium milyen mértékben ragaszkodik az európai gyártáshoz, de azt jelezte, hogy szeretné, ha a beszerzésből és a gyártásból a belga gazdaság is profitálna. Ez azonban nem feltétlenül függ az olaszországi gyártástól, ugyanis 

az F-35-programban számos európai beszállító is részt vesz, és más országok, például Finnország és Svájc is képes volt olyan szerződést kötni, amely helyi alkatrészek használatát is előírta.

A belga légierő az ország 51 F-16 vadászgépét cseréli 34 F-35A vadászgépre, és ehhez érkezhet még több új repülő a későbbiekben. A hadügyminiszter szerint annak nincs értelme, hogy ezek a további repülők más típusok legyenek, hiszen ahhoz az ország légiereje túlságosan kicsi. Az F-35A lopakodó vadászgépek mellett még 2018-ban döntött az ország, az Eurofighter Typhoonnal és a Rafalével szemben.

Vadászgépek: Európa fényes jövő előtt

De európában nemcsak a vadászgépek gyártása, hanem az eladás is életjeleket mutat. A hetekben írtuk meg, hogy Gustavo Petro, Kolumbia elnöke bejelentette: az ország a Saab JAS 39 Gripen vadászgépeivel fogja modernizálni légierejét. A kolumbiai államfő szerint a megvásárolt gépek teljesen újak lesznek, ugyanabból a modellből, amit Brazília is vásárolt, tehát a Gripen E/F változatából.

A döntést az is segítette, hogy a svédek 8 éves, kamatmentes türelmi időszakot, svéd bankfinanszírozást és más előnyöket is ígértek, noha Kolumbia 2018-ban már 18 F-16C/D áráról érdeklődött. Az Egyesült Államok pedig később még adományozott gépekkel is megtoldotta az ajánlatot, amely így már 24 vadászgépről szólt volna. Azonban a fenntartási költségek, az infrastruktúra felkészültsége és politikai okok miatt végül Bogota a svéd gépek mellett döntött.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.