Temu, Shein? – ha két évvel ezelőtt kérdezzük olvasóinkat ezekről a nevekről, szinte mindenki a fejét rázta volna. Ekkor jelent meg első híradásunk arról, hogy az online rendelés gyorsan növekvő kínai titánjai közül a Temu betett a lábát Európába. Aki online rendelni szokott, azok közt mára jól ismert nevekről van szó. Nincs vége: érkezőben egy olyan vetélytársuk, amitől még az amerikai óriás, az Amazon is tart.
A cég nevét legtöbben mégsem ismerjük, egy szolgáltatását azonban olyannyira, hogy a magyaroknak immár egyharmada használja, és vannak olyan európai országok, ahol ennél még nagyobb az arány.
A platformról a legfrissebb hír, hogy a 125 milliós japán piac meghódítására készül.
A 450 milliós európai uniós piac meghódítására még akkor is ösztökélné egy új tektonikus erő a kínai termékek eladóit, ha a természetes fejlődés még nem lökte volna el őket idáig. Ez az erő a vámháború.
A napokban írtuk: Európa célszerű célpontjává válhat annak a becsülhetően évi több százmilliárd dollárra rúgó kínai árutömegnek, amelyet az új amerikai vámok kiszorítanak – akár özönszerűen érkezhet. Az eladáshoz platformok kellenek, akár online. És van egy olyan kínai platform, amelyik épp a vámháborúval együtt toppan Európába. Miközben már ott is van, nálunk is.
Ennek a cégnek az európai hódításra másokhoz képest van egy plusz motivációja. A vámháború mindenkinek újdonság, akiben haloványabb első fordulója Donald Trump 2017 és 2021 közti első amerikai elnöksége nem hagyott mély nyomokat. Ezt a vállalatot az Egyesült Államokban azonban hatalmasra felfutó népszerűségét megfékezendő már hosszú évek óta szorongatják.
ByteDance – ez a cégnév viszonylag keveseknek ismerős. Sokkal több húrt pendít meg, ha közismert szolgáltatását nevezzük meg: ez a TikTok videómegosztó közösségi alkalmazás.
Ennek a helyzetét az amerikai törvénykezés olyannyira megnehezítette, hogy leállni kényszerül az Egyesült Államokban, hacsak valaki át nem veszi. Április elején a hírek szerint az Amazon ajánlatot is tett. A megegyezés azonban – ezt Trump elnök árulta el másfél hete – a vámháború bugyraiban rekedt. A Csendes-óceán felett oda-vissza repkedtek az elmúlt hónapokban a hatalmas vámok, Washington egyezkedést akar, és ennek részévé tette a Tik-Tok-ügyet is. Természetesen megegyezünk róla, körülbelül öt perc alatt – ígérte az elnök.
De mi köze mindennek az online rendeléshez? – kérdezheti a TikTok magyar felhasználója. Az ő alkalmazásában ugyanis (még) nincs ott egy olyan fül, amely az Egyesült Államokban már aktív, több ázsiai országban is, és legutóbb megjelent Európában: az online kereskedelmi szolgáltatásé.
Ha hozzánk is megérkezik ez a lehetőség, annak lesznek előjelei, amelyeket gyorsan követhet a megvalósulás. Ennek a jelentőségét nem érdemes lebecsülni.
A Worldometer adatai szerint a TikToknak 3,1 millió használója van Magyarországon.
A tapasztalat: a videómegosztó közösségi média jó közeget jelent az értékesítéshez. Az Egyesült Királyságban indultak Európában még 2021-ben, és aztán gyorsan le akarták volna rohanni a kontinenst, ami akkor azért nem történt meg, mert a brit üzlet nem akart beindulni. Aztán rátaláltak a módjára, tavaly hatalmasat nőtt a szolgáltatás a szigetországban – a TikTok Shopban érdekelt vállalkozások száma 200 ezer fölé szökött –, és már indultak is tovább.
Az európai lehetőségeket szemléltető néhány tény:
A friss hír, amit a Nikkei közölt: júniusban Japánban is megnyílik a TikTok Shop. Ennek a következő előjeleit tapasztalták már most: a Nikkei arról értesült, hogy az online kereskedelmi platformra a TikTok elkezdi toborozni az eladókat.
Mellesleg Japánban alig van több felhasználója a TikToknak – mintegy 26 millió –, mint az alig több mint fele akkora népességű Egyesült Királyságban (23 millió). Ami Európát illeti, az tűnik logikusnak – és eddig ennek mentén is haladtak –, hogy ott telepednek meg először, ahol nagy a felhasználóik száma, illetve aránya.
A rendkívül magas TikTok felhasználói arányú Spanyolországban (amelynek a teljes népessége körülbelül akkora, mint Lengyelországé), már tavaly december elején el is indult a TikTok Shop, minden formális bejelentés nélkül. Franciaországban, Németországban és Olaszországban március végén.
Németországban úgy figyeltek fel rá január végén, hogy jön a TikTok Shop, hogy elkezdtek megjelenni az áruk továbbítására és kézbesítésére használt Fulfilled by TikTok (FBT) megoldás álláshirdetései.
A számokra pillantva a régiónkban az tűnik logikusnak, hogy a szolgáltatás bevezetését
elsősorban Lengyelországban, illetve Romániában sürgesse a TikTok.
Utóbbi országban durván magas a TikTok elérési aránya a népességen belül, olyannyira, hogy a decemberi elnökválasztás első fordulóját erős TikTok kampánya segítségével nyerte oroszbarát jelölt (igaz, hogy ezt az eredményt megsemmisítette a bíróság, és most vasárnap szavaznak újra.
A TikTok azért jó eséllyel hárommilliós magyarországi táboráért is lehajol. A fentiekből láthatjuk, hogy mindenütt helyi üzleti partnereket toboroznak (azaz ne feltétlenül csak kínai áruk beözönlésére számítsunk). Ha megindul a toborzás, illetve az FBT kiépítése, arról hallani fogunk, és ezt követően akár hetekkel már megindulhatnak az áruk a TikTok-alkalmazáson keresztül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.