A közösségi média már akkor elénk szórja a reklámokat, ha egyetlen árukeresést végeztünk az interneten, így bőven lehet, hogy e cikk olvasói máris szembetalálták magukat a vámháború következményeivel. Ha maga a „vámháború” nem is érdekel bennünket, netán riaszt is a téma, mind vásárlók vagyunk: így közvetlenül érintettek abban, ha valaminek le- vagy felmegy az ára. Egyes árucikkeknek máris lemehetett az ára a vámháború miatt az interneten, és a hatás az üzleteket, áruházakat is eléri. De milyen olcsó termékekre gondoljunk? A jelölteket nem nehéz összeszedni – mutatjuk.
A vámháború azt jelenti, hogy a globalizáció évtizedei után az országok és uniók akadályokat építenek más országok termékei elé, mert a korábbi feltételek számukra kedvezőtleneknek bizonyultak, vagy reagálnak más országok hasonló lépéseire.
Tusakodás eddig is volt, ez terebélyesedett az Egyesült Államokból kiindulva háborúvá. Nem ismert pontosan, hogyan rendeződik át a világ az exporttermékek mozgásaiban, alkudozás kezdődött, abból viszont kiindulhatunk, hogy az USA hatalmas mennyiségű kínai terméket szorít ki piacairól. Ezek máshol keresnek piacot, és a tehetős, 450 milliós Európai Unió kézenfekvő szempont.
Mit sikerül lealkudni, milyen és mennyi termékre kerül hatalmas vám, pontosan nem tudható. Az USA 525 milliárd dollár értékben importált Kínából tavaly, ami azt jelenti, évi több száz milliárd dollárnyi termék szorulhat ki. Mint írtuk , a Capital Economics egy durva becslése az összes import 60 százaléka, évi 315 milliárd dollár (113 ezermilliárd forint) volt, de lehetnek más kimenetek is, a megegyezés, vagy ennek hiánya függvényében.
Ismerjük az USA kínai importjának összetételét, és azt is tudjuk, a fő termékek világexportjában mekkora Kína részesedése. Ezeknek az adatoknak a birtokában már jó előrejelzéseket tehetünk, miféle kínai termékek jelenhetnek meg tömegesen Európában, és nyilván olcsón, különben nem lenne esélyük piacra kerülni. Erre sok kínai vállalatnak módja is lehet:
Mielőtt végigvesszük a termékeket – könnyen előfordulhat: az olcsóság ideiglenes lesz. Amint a beáramló tömegáru elkezdi tönkretenni Európában a termelőket, panaszáradat indul, ami eséllyel európai vámok kivetéséhez vezet. Ez a vámháború biztosan vámvilágháború lesz.
Ha rápillantunk, milyen termékekből áll össze a kínaiak kivitele az Egyesült Államokba, már érzékelteti, milyen és milyen mennyiségű kínai termék indulhat meg az USA helyett Európa felé. (Ha nem sikerül elhelyezni közelebbi piacokon, netán belföldön, ahol egyébként kinéz és várt egy állami pénzekből történő keresletélénkítés – némi inflációnak még örülnének is, mivel nem segíti a gazdaságot, hogy az árak csökkennek.)
Minél kisebb a körszelet, annál kisebb lehet értékben a meginduló árumennyiség.
Ha ugyanakkor egy árucsoportban Kína eleve domináns, vagy nagyon erős piaci pozícióval rendelkezik a világban, az rásegíthet, hogy még inkább kiszorítsa a versenytársakat. Ezért a fenti grafikonhoz érdemes hozzánézni a lentit is, amiből még arra is következtethetünk, hogy mely országok termelőivel, és akár kormányaival kerülhetnek konfliktusba a kínaiak.
A játékok, mint a kördiagramon látszik, nem foglalnak el óriási szeletet, de a kínai játékexport értéke 2023-ban egy másik forrás szerint így is hatalmas összeg volt, 2023-ban mintegy 30 milliárd dollár. Ha ennek csak a 60 százaléka szorul ki Amerikából, forintban számolva ez akkor is 6400 milliárd forintot tesz ki.
Játékexportban Kína messze leköröz mindenkit a világon, kiváló piaci pozíciókkal rendelkeznek. Vietnám, Csehország és Németország áll mögöttük a rangsorban, de nagyon-nagyon messze lemaradva.
Ha előbb jut is eszünkbe az IKEA, mint valamelyik kínai gyártó, Svédország nincs a világ első tíz bútorexportőre között sem, a kínaiak azonban többszörösen leköröznek mindenkit.
A közép-európai régióból a nagyon erős lengyelek mellett ott vannak még a 8. helyen a csehek (4,8 milliárd dollár), az EU-ból 10. helyen a hollandok (3,4 milliárd), vagyis ha jeleit látjuk, hogy tömegben érkezik az olcsó kínai bútor, bizonnyal lesznek országok, amelyek benyújtják a panaszlevelet Brüsszelben.
Következő jelöltünk a mobiltelefon lehet. Láthatjuk: a kínai termékek hatalmas szeletet tesznek ki az amerikai importban, és ezen a téren Kína nagyon erős világpiaci pozíciókat épített ki.
A vámháborúnak ezen a téren is lehet hatása Európában, az olcsó kínai mobiltelefonok áradatára mégsem érdemes számítani. Ez a történet egyúttal rávilágít Trump vámharcának egy sajátosságára: használni kíván az amerikaiaknak, legalábbis hosszabb távon, és az olcsó telefonoktól rövid távra sem fosztaná meg őket.
Alig jelentette be az elnök, hogy 145 százalékra emeli a kínai termékekre kivetett vámokat, már kiderült, hogy mentességet kapnak a szabály alól a mobiltelefonok, a számítógép-monitorok és bizonyos elektronikai alkatrészek. Ezekre a korábban kivetett 20 százalékos alapvám lesz érvényes.
Fontos megjegyezni: például az amerikai Apple IPhone-jainak mintegy 90 százalékát Kínában szerelik össze.
Kínai textilből, ruhából sokat szoríthatnak ki a hatalmas amerikai vámok, és ezen a téren az olcsón termelő kínaiak a világpiacon erősek, és akár erősíthetnek. Azaz szembejöhetnek velünk olcsón a termékeik.
A bajuk egyes versenytársakkal ebben a termékkategóriában már eddig is látványosan meggyűlt, nem Európában, hanem például Bangladesben, Pakisztánban, Indonéziában és Mexikóban.
Azt gondolnánk, Európában vélhetően nem vezet jelentős konfliktusokhoz, ha megindulnak a kínai ruha- és textilhegyek? Tévedhetünk.
Kína 2023-ban 165 milliárd dollár értékben exportált ruhákat, a világmásodik az Európai Unió volt, alig elmaradva, 163 milliárd dollár értékű kivitellel. Jelentős európai termelő Olaszország, Németország, Hollandia és Franciaország.
Ami a textilipart illeti, 2024-es adatok szerint a 286 milliárd dolláros exportú Kínát messze lemaradva Banglades, Vietnám és India követte, de egyáltalán nem elhanyagolható Németország (40,4 milliárd), Olaszország (35,4 milliárd) és Spanyolország (20,2 milliárd dollár) sem.
Nem mentünk végig az összes árucsoporton (jó böngészgetést!), de kiemelendő az Európában – és Kínában és az Egyesült Államokban is – kulcsfontosságú autószektor.
Az USA ugyan nagy autóimportőr, de Kínából nem sokat importál. Ha tehát az európai autógyártóknak az olcsóbban termelő kínaiak egyre élesedő versenyével kell szembenézniük, az nem a vámháború hatásaitól van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.