BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kitört a káosz a repülőgépiparban: egymásra tolják a vámok terhét a partnerek

Egy amerikai beszállító vámokra hivatkozva felfüggesztheti szállításait, ami lavinát indított el a repülőgépiparban: a gyártók és légitársaságok most újratárgyalják szerződéseiket, hogy elkerüljék a váratlan költségeket. A Howmet Aerospace vis maiorra hivatkozó lépése precedenst teremthet a teljes ellátási láncban. A tét óriási: az utasok, a gyártók és a beszállítók között dől el, ki fizeti meg a vámháború árát.

Feje tetejére állt a repülőgépipar: a világ repülőgépgyártói, légitársaságai és beszállítói milliárd dolláros szerződéseket vizsgálnak át újra, miután az amerikai Howmet Aerospace szokatlan lépéssel vis maiorra hivatkozva bejelentette, felfüggesztheti szállításait, ha azokat vámok érintik. A Howmet, amely hajtóműalkatrészeket, törzscsatlakozókat és más kulcsfontosságú komponenseket gyárt, gyakorlatilag bejelentette: nem köteles teljesíteni szerződéseit, ha a Trump-adminisztráció által bevezetett 20 százalékos vámok hatálya alá esnek. 

Kitört a káosz a repülőgépiparban: egymásra tolják a vámok terhét a partnerek
Kitört a káosz a repülőgépiparban: egymásra tolják a vámok terhét a partnerek / Fotó: Juice Flair

A lépés példátlan, és felboríthatja az eddig nagyjából vámmentesen működő, több mint 800 milliárd dolláros globális repülőgépipari ellátási láncot. A válasz eddig egyértelmű volt: az utasok. A gyártási és karbantartási költségek emelkedése eddig rendre megjelent a jegyárakban. Azonban az új helyzet arra kényszeríti a szereplőket, hogy felülvizsgálják a felelősségmegosztást. Az Airbus gépeit sújtó amerikai vámok, valamint az EU várható ellenlépései a Boeinggal szemben egyre élesebb konfliktust vetítenek előre.

A Howmet döntése miatt számos európai partner már érdeklődött, hogyan lehetne szerződésesen kivédeni a vámok hatását.

Bertrand Grabowski légi közlekedési tanácsadó szerint a mostani helyzet instant káoszt eredményezhet: „Az iparág globális – a vevők és az eladók is nemzetköziek. Ha ekkora összegeknél súrlódás lép fel, az nemcsak a repülőgépeket érinti, hanem a hajtóműveket, alkatrészeket, fedélzeti rendszereket is.” Bár az átmeneti alkatrészhiány jelenleg a beszállítóknak kedvez, a gyártók hosszabb távon előnyben lehetnek, hiszen ők döntik el, kivel dolgoznak együtt a következő generációs repülőgépeken – írja a Reuters.

Közben a légitársaságok is próbálnak lavírozni. A Ryanair vezetője, Michael O’Leary a 2020–2021-es vámháború idején például a Boeinggal próbált megállapodni az ellenvámok lenyeléséről – nem mindenki engedhet meg magának hasonló húzásokat. 

A kisebb légitársaságok inkább a szállítások elhalasztását fontolgatják. 

Mivel a szerződések jellemzően a felekre bízzák saját adóik és vámjaik viselését, kérdés, hogy a Trump-féle tarifák különleges esetként értelmezhetők-e. Az iparági szakértők szerint ezt most mindenki nagyítóval nézi át – szerződésről szerződésre. „Mindenki mindenkit hívogat, mindenki tisztán akar látni” – jellemezte a helyzetet Grabowski.

Fordulatot hozhat a vámháború: az Európai Unió kibékülhet Kínával

Európának és Kínának mint a világ két legnagyobb piacának felelősséggel kell támogatnia egy erős, megreformált, szabad, tisztességes és egyenlő versenyfeltételeken alapuló kereskedelmi rendszert – jelentette ki Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Li Csiang kínai miniszterelnökkel folytatott telefonbeszélgetésében.

Von der Leyen hangsúlyozta a stabilitás és kiszámíthatóság kulcsfontosságát a világgazdaság szempontjából, és a helyzet tárgyalásos rendezésére szólított fel. A politikus emellett strukturális megoldásokat sürgetett a kétoldalú kereskedelmi kapcsolatok kiegyensúlyozására, valamint az európai cégeknek, termékeknek és szolgáltatásoknak a kínai piachoz való jobb hozzáférés biztosítása érdekében.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.