Kitört a káosz a repülőgépiparban: egymásra tolják a vámok terhét a partnerek
Feje tetejére állt a repülőgépipar: a világ repülőgépgyártói, légitársaságai és beszállítói milliárd dolláros szerződéseket vizsgálnak át újra, miután az amerikai Howmet Aerospace szokatlan lépéssel vis maiorra hivatkozva bejelentette, felfüggesztheti szállításait, ha azokat vámok érintik. A Howmet, amely hajtóműalkatrészeket, törzscsatlakozókat és más kulcsfontosságú komponenseket gyárt, gyakorlatilag bejelentette: nem köteles teljesíteni szerződéseit, ha a Trump-adminisztráció által bevezetett 20 százalékos vámok hatálya alá esnek.

A lépés példátlan, és felboríthatja az eddig nagyjából vámmentesen működő, több mint 800 milliárd dolláros globális repülőgépipari ellátási láncot. A válasz eddig egyértelmű volt: az utasok. A gyártási és karbantartási költségek emelkedése eddig rendre megjelent a jegyárakban. Azonban az új helyzet arra kényszeríti a szereplőket, hogy felülvizsgálják a felelősségmegosztást. Az Airbus gépeit sújtó amerikai vámok, valamint az EU várható ellenlépései a Boeinggal szemben egyre élesebb konfliktust vetítenek előre.
A Howmet döntése miatt számos európai partner már érdeklődött, hogyan lehetne szerződésesen kivédeni a vámok hatását.
Bertrand Grabowski légi közlekedési tanácsadó szerint a mostani helyzet instant káoszt eredményezhet: „Az iparág globális – a vevők és az eladók is nemzetköziek. Ha ekkora összegeknél súrlódás lép fel, az nemcsak a repülőgépeket érinti, hanem a hajtóműveket, alkatrészeket, fedélzeti rendszereket is.” Bár az átmeneti alkatrészhiány jelenleg a beszállítóknak kedvez, a gyártók hosszabb távon előnyben lehetnek, hiszen ők döntik el, kivel dolgoznak együtt a következő generációs repülőgépeken – írja a Reuters.
Közben a légitársaságok is próbálnak lavírozni. A Ryanair vezetője, Michael O’Leary a 2020–2021-es vámháború idején például a Boeinggal próbált megállapodni az ellenvámok lenyeléséről – nem mindenki engedhet meg magának hasonló húzásokat.
A kisebb légitársaságok inkább a szállítások elhalasztását fontolgatják.
Mivel a szerződések jellemzően a felekre bízzák saját adóik és vámjaik viselését, kérdés, hogy a Trump-féle tarifák különleges esetként értelmezhetők-e. Az iparági szakértők szerint ezt most mindenki nagyítóval nézi át – szerződésről szerződésre. „Mindenki mindenkit hívogat, mindenki tisztán akar látni” – jellemezte a helyzetet Grabowski.
Fordulatot hozhat a vámháború: az Európai Unió kibékülhet Kínával
Európának és Kínának mint a világ két legnagyobb piacának felelősséggel kell támogatnia egy erős, megreformált, szabad, tisztességes és egyenlő versenyfeltételeken alapuló kereskedelmi rendszert – jelentette ki Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Li Csiang kínai miniszterelnökkel folytatott telefonbeszélgetésében.
Von der Leyen hangsúlyozta a stabilitás és kiszámíthatóság kulcsfontosságát a világgazdaság szempontjából, és a helyzet tárgyalásos rendezésére szólított fel. A politikus emellett strukturális megoldásokat sürgetett a kétoldalú kereskedelmi kapcsolatok kiegyensúlyozására, valamint az európai cégeknek, termékeknek és szolgáltatásoknak a kínai piachoz való jobb hozzáférés biztosítása érdekében.



