Megrepedt az Apple növekedési sztorija – két fronton is gond van a szolgáltatásokkal
A világjárvány idején megnőtt a kereslet az Apple hardverei iránt, de a növekedés súlypontja azóta a magasabb profitot hozó szolgáltatási üzletágra helyeződött át. Most azonban több friss fejlemény is megkérdőjelezi ennek fenntarthatóságát. Egy amerikai bíróság április végén kimondta, hogy az Apple megsértette azt a 2021-es ítéletet, amely előírta, hogy engednie kell az alkalmazásoknak külső vásárlási lehetőségek hivatkozását is megjeleníteni.

Bár a vállalat formálisan eleget tett a követelésnek, a gyakorlatban figyelmeztetésekkel és megmaradó díjakkal akadályozta a felhasználókat, így a bíróság újabb intézkedést rendelt el. A hatás elsőre csekélynek tűnhet – az amerikai App Store bevétele csupán az éves eredmény 3 százalékát teszi ki –, de a piaci bizalom számára komolyabb következményei lehetnek.
Egy héttel később további aggodalmat váltott ki egy a Google elleni trösztellenes per tanúvallomása, melyből kiderült:
22 év után először csökkent az Apple Safari böngészőjén végzett keresések száma.
A felhasználók egyre inkább a mesterséges intelligenciát használó csetbotokat, például a ChatGPT-t használják információszerzésre. A szolgáltatási üzletág jövője emiatt még érzékenyebbé válhat a piaci hangulatváltozásokra. Az Apple jelenleg több mint 2 milliárd eszközzel uralja a disztribúciós piacot, és évi 20 milliárd dollárt kap a Google-től exkluzív keresési partnerségért. Emellett az OpenAI is fizet az Apple-nek a ChatGPT-integrációért.
A szolgáltatási üzletág bevételi aránya 2015-ben még csak 9 százalék, 2025-re már 26 százalék, és a várakozások szerint 2029-re eléri a 30 százalékot – a profiton belüli súlya pedig ennél is nagyobb lesz. Az Apple árfolyamát jelenleg is növekedési sztoriként árazzák (a forward P/E-ráta 29), de ha a szolgáltatásokkal kapcsolatos optimizmus meginog, ez az értékeltség gyorsan túlzottnak tűnhet.