
Lejtőre került az Apple: baj van az iPhone-okkal, és Kína is ott áll a háttérben
Az Apple teljes árbevétele az első negyedévben 5 százalékkal, 95,4 milliárd dollárra nőtt, és meghaladta a 94,6 milliárd dolláros átlagos piaci várakozást, miközben Kínában 2,3 százalékkal, 16 milliárd dollárra csökkent a cég forgalma – derült ki az iPhone-gyártó csütörtök éjjel, az amerikai tőzsdezárást követően publikált gyorsjelentéséből. Az Egyesült Államokban szeptemberben tartják a munka ünnepét.

Éhesek az Apple riválisai
Kínában az Apple főként a helyi nagyágyúkkal, például a Huaweijel, a Xiaomival és az Oppóval szemben szorult vissza, részben amiatt is, mert a pekingi kormány egyes munkahelyekről kitiltotta a külföldi technológiát. Az Apple amúgy Kína-központú gyártása miatt különösen sebezhetővé válik a Trump-kormányzat által bejelentett vámokkal szemben is.
Az iPhone-gyártó a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásával is bajlódik, különösen Kínában, ahol az MI-platformja még mindig nem érhető el. Az iPhone-okat pedig a kínai fogyasztók egyre inkább lemaradónak látják az összehajtható készülékeket és folyamatosan mind több egyéb új dizájnt bevezető lokális versenytársak mögött.
Az Apple részvényei közel 4 százalékkal, 205 dollárra estek a tőzsdezárást követő kereskedésben csütörtökön. Év eleje óta pedig 15 százalékkal kerültek lejjebb.
A vállalat bejelentette, hogy 100 milliárd dollárral növeli részvény-visszavásárlási programját, és 4 százalékkal, részvényenként 26 centre emeli a negyedéves osztalékot.
Az egy részvényre jutó nettó nyereség a lezárt negyedévben 1,65 dollár lett, szemben az 1,62 dolláros elemzői becsléssel.
Kétéves bázison kevesebb bevételt hoztak az iPhone-ok
Az iPhone-ok eladásából az Apple 46,8 milliárd dollárt bevételezett három hónap alatt, többet a 45,9 milliárd dolláros elemzői konszenzusnál. Akkor viszont már árnyaltabb a kép, ha hozzátesszük, hogy az idei forgalom kevesebb mint 2 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 46 milliárd dolláros bevételt,
és messze alulmúlja a két évvel ezelőtti 51,3 milliárd dollárt.
A legújabb iPhone-ok ráadásul nem különböznek jelentősen a korábbi modellektől, és többnyire ugyanazokat a mesterségesintelligencia-funkciókat kínálják, mint a 2023-as iPhone 15 Pro, ami visszafogja a keresletet.

A vállalat a negyedév során mutatta be az iPhone 16e-t, amely az alacsony költségvetésű SE modellt váltja fel. Ennek a telefonnak az 599 dolláros ára azonban magasabb, mint a versenytársak ajánlataié, ami elriaszthatta a vásárlók egy részét. A vállalat még ebben az évben további jelentős iPhone-frissítéseket tervez, többek között egy vékonyabb kialakítással.
Az Apple-nek – a vámfenyegetésen túl – számos egyéb kihívással is meg kell küzdenie. Az EU-ban és saját hazájában is egyre nagyobb szabályozási nyomás nehezedik rá.
Pörögtek a szolgáltatások
- Az App Store-t
- és az Apple TV+-t is
magában foglaló szolgáltatásokból származó bevételek az előzetes becsléseknek megfelelően 12 százalékkal, 26,7 milliárd dollárra nőttek.
Bár az Apple valószínűleg megússza a kínai termékekre kilátásba helyezett 145 százalékos vámot, amelyet a a Trump-kormányzat eredetileg javasolt, a piac lélegzet-visszafojtva várja az elektronikai cikkek új vámját. Eközben az Apple már most is azon dolgozik, hogy az Egyesült Államokba érkező iPhone-ok gyártását Kínából Indiába helyezze át.
Rövid távon viszont nagy lökést adtak a vámfenyegetések az első negyedévnek, hiszen az amerikai vásárlók elárasztották az Apple kiskereskedelmi üzleteit, hogy az új iPhone-okat még az alacsonyabb árakon vásárolhassák meg.





