BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína nem hátrál meg: az ipar fellendítésével válaszol Washington vámháborújára

Az ipari fókusz megőrzése feszültséget szül a világgazdaságban. A kínai elnök a gyártás újraélesztését, és a Made in CHina 2025 program folytatását szorgalmazza, noha a nemzetközi közösség inkább a fogyasztás bővítését sürgetné.

Hszi Csin-ping kínai elnök kedden ismét a gyártás elsődlegessége, az ipari önellátás és a „Made in China 2025” program mellett állt ki, miközben egy Mao korabeli csapágyművet látogatott meg a közép-kínai Lojang városában. A beszéd időzítése nem véletlen: alig egy héttel azután hangzott el, hogy Peking és Washington 90 napos vámfegyverszünetet kötött, miután a vámok mértéke egyes termékeknél elérte a 145 százalékot is – írta a Financial Times.

CHINA-HENAN-LUOYANG-XI JINPING-INSPECTION (CN) made in china
A kínai elnök a gyártás újraélesztését, és a Made in CHina 2025 program folytatását szorgalmazza, noha a nemzetközi közösség inkább a fogyasztás bővítését sürgetné / Fotó: Xinhua via AFP

Hszi kijelentései szerint az ipari függetlenség nem csupán válasz a nyugati nyomásra, hanem a kínai gazdasági fejlődés tudatos irányvonala: 

A gyufától a szappanon át a vasig korábban mindent importálnunk kellett, ma mi vagyunk a világ legnagyobb gyártóállama. Ezt az utat kell folytatnunk.

A kínai önellátási törekvések nem újak. A 2015-ben meghirdetett „Made in China 2025” program célja a hazai gyártók piaci részesedésének növelése volt stratégiai ágazatokban – például elektromos járművek, nagy sebességű vasút, távközlés és robotika terén –, állami támogatásokkal és preferált beszerzési politikával. Ez a program a Nyugat részéről már a kezdetektől kritikákat váltott ki, mivel kizárta a külföldi versenytársakat.

Az amerikai elnök kereskedelmi háborúja – különösen a csúcstechnológiák, például a félvezetők exportkorlátozásai – csak felerősítették Peking elszántságát. A kínai vezetés válasza a termelési láncok hazatelepítése és a „kulcstechnológiák” feletti teljes ellenőrzés megszerzése lett.

A nyugati üzleti kamarák évek óta panaszkodnak arra, hogy a kínai állami beszerzések és iparpolitika rendszerszinten előnyben részesítik a hazai cégeket. 

Ez a gyakorlat nemcsak piacszűkítést eredményez a külföldieknek, hanem feszültségeket is generál Kína legfontosabb kereskedelmi partnereivel, elsősorban az Egyesült Államokkal.

A kínai kormány 2024 végén bejelentette, hogy

  • a jövőben jobban ösztönözné a belső fogyasztást;
  • enyhítené a monetáris politikát;
  • növelné a költségvetési hiányt;
  • és tőkét szabadítana fel a részvénypiac élénkítésére.

Azonban az elemzők szerint ezek az intézkedések nem jelentenek mélyreható reformokat – Kína továbbra is export- és gyártásfüggő marad.

Tovább bővül a Made in China program

A globális gazdaság egyik alapproblémája az, hogy Kína az ipari termelés közel 29 százalékát adja, miközben a világ fogyasztásának csak 13 százalékát képviseli. Ez az egyensúlytalanság az amerikai-kínai kereskedelmi konfliktus egyik gyökere.

Hszi legutóbbi nyilatkozata azonban egyértelműen arra utal, hogy Peking nem hajlandó gyökeresen változtatni ezen a modellen. Ehelyett az ipar és a tudományos kutatás integrációjával, valamint az „önfejlesztés” politikájával igyekszik erősíteni pozícióit – mindezt a Kommunista Párt központi irányítása alatt.

Az új üzenet világos: Kína nem hátrál meg, és ha szükséges, egyedül is folytatja a technológiai és ipari függetlenedést. Hogy ez mennyire fér össze a globális együttműködés és kereskedelem jövőjével, az már egy másik kérdés.

Már látszik a vámháború hatása a kínai gazdaságban

Egyes kínai gyárak csökkentettél a termelésüket vagy leálltak, míg mások belföldre irányítják az értékesítést az amerikai–kínai vámháború miatt. A magas vámok következtében az amerikai exportpiac gyakorlatban megszűnt, ami komoly problémát jelent a kínai iparnak. A kínai vállalatoknak sürgősen új üzleti modellt kell találniuk, ha túl akarnak élni.

 

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.