Több kínai gyár leállította a termelést a Kína és az Egyesült Államok között kibontakozott vámháború következtében. A világ két gazdasági nagyhatalom között korábban is nagy volt a feszültség, de Donald Trump április 2-i bejelentésével és a rá adott kínai reakció, majd a további adok-kapok újabb szintre emelték a kereskedelmi háborút. A két ország 100 százaléknál is magasabb vámokat vetettek ki egymás termékeire, ami a gyakorlatban kereskedelmi embargót jelent. Emiatt a jómódú amerikaiakat ellátó kínai vállalatok most új felvevőpiacot keresnek. A kieső megrendelések munkahelyeket is érintenek.
A néhány millió dolláros forrásokkal rendelkező kisvállalkozásokat a hirtelen megemelt vámok tönkre teheti Ash Monga, az Imex Sourcing Services ellátási láncot kezelő vállalat vezetője szerint. Mint mondta, a nemrégiben megduplázott vámok hatása jelentősen meghaladja a Covid–19-járványét.
„Több olyan gyárról is tudok, amelyek az alkalmazottaik felének azt mondták, hogy néhány hétre menjenek haza, mert a termelés nagy részét leállították” – magyarázta Cameron Johnson, a Tidalwave Solutions tanácsadó cég sanghaji vezető partnere a CNBC-nek. Elmondása szerint
a leállás a játékokat, a sporteszközöket és az olcsó árukat készítő gyárakat érinti a legnagyobb mértékben.
„Van remény arra, hogy a vámok csökkennek, így a megrendelések újraindulhatnak, de addig is a vállalatok elbocsátják az alkalmazottakat és leállítják a termelés egy részét.”
A Goldman Sachs becslései szerint Kínában mintegy 10-20 millió munkavállaló vesz részt az Egyesült Államokba irányuló exporttevékenységekben.
Egyre kevesebb kínai vállalat fontolgatja, hogy más országokon keresztül, közvetetten exportál Amerikában, mivel az Egyesült Államok egyre szigorúbban ellenőrzi az átirányításokat – mondta Ashley Dudarenok, a ChoZan, egy kínai marketing tanácsadó cég alapítója.
Sok vállalat inkább Indiába helyezi át a termelést, míg mások az amerikai vevőkről az európai és latin-amerikai piac felé fordulnak. Megint más cégek pedig – a kínai államvezetés iránymutatása alapján – a belső keresletre teszik meg tétjeiket.
Több cég például streamingértékesítést vezetett be. A Baidu több száz kínai vállalkozással együtt dolgozik a hazai online értékesítési csatornák elindításán, továbbá ehhez egymillió cégnek nyújt támogatást és ingyenes mesterségesintelligencia-eszközöket, így például virtuális értékesítőket. Ezek az online térben létező személyek az eladók digitálisan újrateremtett változatai, amelyek mesterséges intelligenciával utánozzák a személyes eladásokat: az értékesítési folyamatot, a vásárlókkal folytatott interakciókat.
A JD.com e-kereskedelmi vállalat az elsők között jelentett be támogatást: 200 milliárd jüant ígért az eredetileg exportra szánt kínai áruk megvásárlására és arra, hogy Kínán belül értékesíti azokat. A Meituan ételkiszállító cég szintén bejelentette, hogy segíteni fogja az exportőröket a belföldi forgalmazásban, de összeg megjelölése nélkül.
Az amerikai külvárosi fogyasztók számára kifejlesztett termékek azonban nem biztos, hogy a kínaiaknak is kelendőek lesznek. Márpedig brutális összegű árunak kell új piacot találni, ha a vállalatok fenntartanák a korábbi értékesítési számaikat. Kína ugyanis tavaly 524,66 milliárd dollárnyi árut exportált az Egyesült Államokba exportált.
Kína belföldi kereslete a koronavírus-járvány óta alacsony szinten van, a kínai gazdaságban nem egyszer mértek deflációt. Az államvezetés bő egy éve több keresletélénkítő programot indított, amelyeknek már van némi pozitív hatása. Kérdés, hogy a nagy megtakarítási hajlandóságot mutató kínai társadalom képes lesz-e felvenni a korábbi amerikai import nagy részét, mert ha nem, akkor az a gazdaság további gyengülését okozhatja.
Beindult a hatalmas motor, Kína elkezdte szórni a pénzt
Lassan pörög fel a motor, de már látható: Kína elkezdte növelni költségvetési kiadásait. A vámháború hatásaira készülnek , vagy egyébként is elégedetlen volt az ország vezetése a gazdasági növekedés fordulatszámával, nem tudni, mindenesetre a számok azt mutatják, hogy valami beindult.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.