Soha nem történt ilyen a világháború óta, első körben elbukta megválasztását a Bundestagban a kancellárjelölt. Friedrich Merz a napokban, hetekben még a kormányfői székbe kerülhet, folyik a találgatás a lehetséges politikai kimenetekről. A kár már megesett: a kontinens azt találgatja, milyen európai uniós reményeket húzhat keresztül, ha az új német kancellár már azelőtt megörökli elődje béna kacsa státuszát, hogy hatalomra kerülne. A helyzet úgy hozta: az Európát és Magyarországot is érintő kockázatok már most alakot öltenek, a német gazdaság kilátásai hirtelen romlottak.
Ennek a veszélyérzetnek Európa jelen gazdasági helyzetében van egy konkrét oka, ha eltekintenénk is attól a kezdettől fontos és folytonos kérdéstől, milyen mértékben és irányban képes befolyásolni a német kancellár az európai bel- és külpolitikát és a saját hatalmi körét kiterjesztő Európai Bizottságot. Egy hűvös tavaszelői kedd délutánhoz érdemes visszakanyarodnunk, amikor egy olyan esemény történt, amit a világlapok nemes egyszerűséggel történelminek neveztek – így tett a Világgazdaság is.
Ez az esemény minden bizonnyal így került volna Friedrich Merz önéletírásába is, ha akkor készül, és nem a most keddi kudarcot követően.
Politikai huszárvágásnak is nevezhető, amit akkor hajtott végre. Pártszövetsége, a CDU–CSU a februári választást már megnyerte, de az új Bundestag még nem állt fel, és a kancellárjelölt kihasználta a helyzetet. A még fel nem oszlatott régi törvényhozással megszavaztatta, amit az újban – az ellenzék élén a megerősödött jobboldali AfD-vel – már aligha lett volna esélye: a korábban szent tehénként kezelt szigorú német költségvetési szabályrendszer fellazítását. Ezzel utat nyitott egy hatalmas költekezési programnak, amely úgy hathatott volna a bágyadt európai gazdaságra, mint kertre a friss esők.
A csak kétharmados többséggel keresztülvihető alkotmánymódosítás támogatása így alakult a régi, azóta távozott Bundestagban március 18-án:
Ehhez képest az új Bundestagban kedden a Merz kancellárrá választásáról szóló szavazáson a következő erőviszonyok alakultak ki:
Miért van jelentősége összehasonlítani március 18-át május 6-ával ebben az értelemben? Megmutatjuk. Hatalmasat változott a kép egy Magyarországot is érintő szempontból. Pedig közben meleg lett az idő, elenyésztek a fagyokban felhízott aggodalmak, hogy nem lesz elég földgáz a német tárolókban a következő télen, és csökkent az energia ára. Mi lehetne kellemesebb egy érkező kancellárnak?
A márciusi Bundestag-döntés több százmilliárd eurós injekciót jelent a német hadiiparnak és még 500 milliárd eurót az évek óta a recesszió szélén tengődő német gazdaság fellendítésére, megszámlálhatatlan közvetlen és közvetett hatással az uniós tagállamokra, sőt ahogy Merz már akkor előrevetítette, még a nem EU-tag britekre és norvégokra is. A mai döntésünk – mondta –
nem kevesebb, mint az első fő lépés egy új európai védelmi közösség irányában,
s hozzátette, hogy megbízható és kiszámítható megrendeléseknek kell menniük az európai gyártókhoz, amikor csak lehetséges.
A hadiipari együttműködésben – többek közt a német Rheinmetall beköltözésével – máris részt vesz Magyarország is, de ennél sokkal többről van szó. A hadiipari fejlesztések számos formában fontos segítséget jelenthetnek a többek közt a közép-európai gazdaságokkal is erősen integrálódott, versenyképességi problémákkal küszködő német autóiparnak is, és a német infrastruktúrára, technológiára, gazdaságfejlesztésre költött minden euró hatása is jótékonyan szétterjedhet a régióban.
Csak az illusztrációkat szemelgetve, a már hónapokkal ezelőtt beharangozott német költekezést övező felfokozott várakozásokat jól mutatja, hogy
A szavazást követően még a német gazdasági bizalmi indikátorok is meglódultak, igaz, hogy az azóta közölt német adatok eddig nem igazán támasztották alá az optimizmust – fokozva a vágyat, hogy valami történjen már. Ehhez képest a kiigazítás levezénylésére hivatott kormány feje kedden nem kapott bizalmat a törvényhozástól. Amire
Olvasni egyelőre a piaci reakciók számaiból lehet, egy ideig el fog tartani, amíg előbb a politikai, majd a gazdasági elemzők átírják előrejelzéseiket az események nyomán.
A gazdasági esélylatolgatásoknak és újrasúlyozásoknak nyilvánvalóan csak azután lesz értelmük, ha kiderül, hová fut ki a kancellárjelölt szavazási bukásával kezdődött politikai bizonytalanság. Nagyon sokáig ez nem fog tartani, legfeljebb néhány hétig. A német törvények módot nyújtanak rá, hogy végül akár parlamenti többség nélkül is hatalomra kerülhessen német kancellár – ha az államelnök ezt jóváhagyja, és nem ír ki új választást.
Akárki kormányoz, a felhatalmazás a költségvetési lazításra már megvan, nem is ezzel van a baj. Hanem a végrehajtással.
Ezzel kapcsolatban már a múltban is megjelentek kételyeket (is) hangoztató elemzések, amellett, hogy a közgazdászok által rég sürgetett német reformtörekvést szinte egybehangzóan üdvözlés fogadta. A probléma a következő: hiába van ezermilliárd euród, ha nem vagy képes jól elkölteni. Ha a sivatagra öntik, az esőt felszívja a homok.
Márpedig a politikában – az európaiban is jól láthatóan – mindig ott a csábítás, hogy ha pénzhez jutsz, ne arra költsd, amire hosszú távon szükség van. Hanem arra, ami politikailag pillanatnyilag népszerű, megfordítja a támogatottság romlását, netán segít megnyerni a választást.
Ez a probléma egy béna kacsa német kormánnyal: Merz, ha végül hatalomra kerül is, egy nagyon erős ellenzékkel néz szembe, az AfD-vel. Velük olyan mértékben elutasították az együttműködést, hogy a német alkotmányvédelmi hivatal pénteken szélsőségesnek nyilvánította, ami ellen a jobboldali párt bírósághoz fordult. Minderre jött a keddi Bundestag-fiaskó, amiből kiderült: miután a külső támogatást Merz kizárta, az is kérdéses, hogy saját koalíciójában megvan-e a támogatottsága. Ez a kérdőjel pedig akkor sem tűnik el, ha végül kancellár lesz.
Ha mégis, és ha az új költségvetési keretek felálltak is, a kiadásokról újra és újra szavazni kell majd, legalább az éves költségvetés elfogadásához. De év közben is mindig számtalan alkalom adódik, amikor fel lehet vizezni a programot, arra költeni, ami politikailag jónak látszik ahelyett, ami gazdaságilag.
Egy ígéretes programot világosan kisiklatni évekig tarthat. Mindenesetre a latolgatás, hogy ennek mekkora az esélye, azonnal megindul, amint kiderül, ki fogja kormányozni Németországot. A valószínűség most felszökött, erről valaki gondoskodott a Bundestag keddi titkos szavazásán. Jelen pillanatban még azt sem tudni biztosan, nem foghat-e Merz már most nyomban az emlékiratai megírásába – itt dekkol Európa legnagyobb gazdasága.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.