BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Önvezető kamionok: a szemünk láttára válik valósággá a jövő

Az Aurora Innovation történelmet írt azzal, hogy egy amerikai autópályán vezető nélküli kamionnal szállított le egy teherszállítmányt. Az önvezető kamionoknak hatalmas környezeti hatásuk lesz.

Történelmi eseménynek lehettek tanúi az amerikai autósok a napokban: az Aurora Innovation nevű cég egyik 18 kerekű önvezető kamionja ugyanis sikeresen leszállította az első, teljes mértékben emberi beavatkozás nélküli teherszállítmányt egy amerikai autópályán a texasi Dallasból Houstonba, ezzel hatalmas lépést tett az önvezető fuvarozás korának beköszönte felé.

önvezető kamion,
Vezetőülés és kormány van, sofőr nincs az Aurora önvezető kamionjában / Fotó: Aurora Innovation

Történelmet írt az Aurora önvezető kamionja Amerikában

Az önvezetés lehetősége jó pár évtizede foglalkoztatja az autósokat, a Tesla és a Waymo is legalább részben ezzel az ígérettel tett szert világhírre: a vezető nélküli taxizás pedig már nekik köszönhetően valósággá is vált egy-egy amerikai városban. Az önvezető teherszállítás terén ugyanakkor mind ez idáig még nem valósult meg teljes mértékben önálló járat – egészen mostanáig. A szakértők szerint az Aurora történelmi útja megnyithatja az utat az önvezető kamionok szélesebb körű térnyerése felé, 

2035-re pedig már egy 600 milliárd dolláros piaccá nőheti ki magát a szegmens.

Az Aurora a következő másfél évben már legalább tíz kamiont szeretne rendszeresíteni a Dallas–Houston vonalon, a verseny pedig már élesedik is: a Bloomberg információi szerint legalább öt másik versenytárs is közel jár a saját termékeik piacra dobásához, új korszakot indítva el ezzel a közúti fuvarozásban. Az iparági szakértők hatalmas várakozással tekintenek az önvezető kamionokra, mivel azoknak az emberi sofőrrel szemben nem kellene kötelező pihenőket tartaniuk műszak közben, ezzel a számítások szerint napi 950-ről 1900 kilométerre növelhetnék a hatótávolságukat.

A szakértők úgy számolnak, a sofőrök kihagyása az egyenletből 42 százalékkal csökkenthetné a cégek egy megtett kilométerre jutó költségeit, csökkentené a torlódásokat az autópályákon, növelhetné a kapacitást, végső soron pedig felgyorsítanák a kiszállításokat és növelnék a globális produktivitást is. Az önvezető kamionok ezenfelül utazhatnának csoportosan, szoros követési rendben, minimalizálva még a légellenállásból adódó extra üzemanyag-fogyasztást is, ezzel 32 százalékkal növelhetnék az egy megtett kilométerre jutó energiahatékonyságot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.