Önvezető kamionok: a szemünk láttára válik valósággá a jövő
Történelmi eseménynek lehettek tanúi az amerikai autósok a napokban: az Aurora Innovation nevű cég egyik 18 kerekű önvezető kamionja ugyanis sikeresen leszállította az első, teljes mértékben emberi beavatkozás nélküli teherszállítmányt egy amerikai autópályán a texasi Dallasból Houstonba, ezzel hatalmas lépést tett az önvezető fuvarozás korának beköszönte felé.

Történelmet írt az Aurora önvezető kamionja Amerikában
Az önvezetés lehetősége jó pár évtizede foglalkoztatja az autósokat, a Tesla és a Waymo is legalább részben ezzel az ígérettel tett szert világhírre: a vezető nélküli taxizás pedig már nekik köszönhetően valósággá is vált egy-egy amerikai városban. Az önvezető teherszállítás terén ugyanakkor mind ez idáig még nem valósult meg teljes mértékben önálló járat – egészen mostanáig. A szakértők szerint az Aurora történelmi útja megnyithatja az utat az önvezető kamionok szélesebb körű térnyerése felé,
2035-re pedig már egy 600 milliárd dolláros piaccá nőheti ki magát a szegmens.
Az Aurora a következő másfél évben már legalább tíz kamiont szeretne rendszeresíteni a Dallas–Houston vonalon, a verseny pedig már élesedik is: a Bloomberg információi szerint legalább öt másik versenytárs is közel jár a saját termékeik piacra dobásához, új korszakot indítva el ezzel a közúti fuvarozásban. Az iparági szakértők hatalmas várakozással tekintenek az önvezető kamionokra, mivel azoknak az emberi sofőrrel szemben nem kellene kötelező pihenőket tartaniuk műszak közben, ezzel a számítások szerint napi 950-ről 1900 kilométerre növelhetnék a hatótávolságukat.
A szakértők úgy számolnak, a sofőrök kihagyása az egyenletből 42 százalékkal csökkenthetné a cégek egy megtett kilométerre jutó költségeit, csökkentené a torlódásokat az autópályákon, növelhetné a kapacitást, végső soron pedig felgyorsítanák a kiszállításokat és növelnék a globális produktivitást is. Az önvezető kamionok ezenfelül utazhatnának csoportosan, szoros követési rendben, minimalizálva még a légellenállásból adódó extra üzemanyag-fogyasztást is, ezzel 32 százalékkal növelhetnék az egy megtett kilométerre jutó energiahatékonyságot.


