Bassár el-Aszad rendszerének bukása után Szíria újjáépítése óriási feladatnak ígérkezik, s ebben az ország nemzetközi partnerekre is számít Ráid asz-Száleh vészhelyzeti és katasztrófaminiszter elmondása szerint.
Az ország ellen Aszad uralma alatt bevezetett szankciók feloldásáról már Donald Trump amerikai elnök is beszélt, aki az ország új elnökével, Ahmed es-Sarral is találkozott Rijádban. A Szíria elleni szankciók jó részének feloldásáról később az Európai Unió is döntött.
Asz-Száleh a londoni Al Kudsz Al Arabinak beszélt Szíria újjáépítésének kihívásairól. A szír kormány jelenleg a katasztrófaelhárítási terven és korai jelzőrendszer létrehozásán dolgozik, de még a szakemberek képzése és a felszerelés üzembe helyezése is nagy feladat az országnak, hogy gyorsan tudjon válaszolni a vészhelyzetekre.
Bár a tárca nemzetközi csúcstalálkozók és konferenciák margóján aktívan dolgozik külföldi szereplők bevonásán is, a miniszter szerint a megbeszélések még korai fázisban járnak. A nemzetközi együttműködés terén különösen nagy figyelmet kaphat
Mindemellett fontos szerepet kap Szíria újjáépítésében a polgári repülési infrastruktúra helyreállítása is, noha a damaszkuszi repülőtér már az év eleje óta fogad járatokat.
Az ország nyitott a nemzetközi cégek megjelenésére, akár magyar vállalatok is helyzetbe kerülhetnek a több mint egy évtizedes polgárháború utáni újjáépítésben. Magyarország már az év elején újranyitotta a damaszkuszi nagykövetségét, ez segítheti, hogy hazánk vállalatai is szerepet kaphassanak a háborút követő fejlesztésekben az építőipar, az energia vagy akár az élelmiszeripar területén.
Magyarország emellett segélyezéssel is segítheti az ország újjászületését, különös tekintettel a Hungary Helps programra és az ország élő keresztény kisebbség helyzetének javítására. A szíriai újjáépítésben a magyar építőipari cégeknek juthat esetlegesen szerep, de az energiakereskedelemmel foglalkozó MET Csoport vagy épp a Szíriában már korábban is tevékenykedő Mol megjelenése sem kizárt.
Az is könnyen lehet, hogy a Wizz Air repüli fogja a Damaszkusz–Budapest vonalat. A magyar cégek részéről egyébként nem szokatlan, hogy külföldön próbálnak érvényesülni. Az alábbi 2023-as cikk az egyik legnagyobb ilyen projektet mutatja be.
Meghökkentő beruházás: magyarok építenek utat és hidat Afrika szívében 280 milliárd forintból
Zajlik a kivitelezése a több mint 180 kilométernyi útnak és a 350 méter hosszú hídnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.