BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Donald Trump vámháborúja betett a Temunak és Sheinnek – a vállalatok azonban már találtak egy kiskaput

Jelentősen kevesebb amerikai használja az olcsó e-kereskedelmi óriások applikációit. A Temu és a Shein felhasználóinak száma a felével, illetve a negyedével esett vissza azóta, hogy Donald Trump amerikai elnök elindította a vámháborút: brutálisan magas vámot vetett ki a kínai importokra és bezárta az úgynevezett de minimis kiskaput.

A Temu napi aktív felhasználóinak (DAU) száma az Egyesült Államokban májusban 52 százalékkal csökkent márciushoz képest, vagyis még azelőtt, hogy Donald Trump amerikai elnök bejelentette volna az új vámintézkedéseket. A Shein esetében 25 százalékos visszaesést mértek – derül ki a Sensor Tower adataiból, amelyeket a CNBC osztott meg csütörtökön.

temu, shein, webáruház, rendelés
A Temu és a Shein brutális csökkentést szenvedett el Amerikában a vámháború miatt / Fotó: Markus Mainka / Shutterstock (illusztráció)

A DAU azt mutatja, hány felhasználó látogatja vagy használja az adott platformot napi rendszerességgel. A havi aktív felhasználók (MAU) száma szintén csökkent: a Temunál 30 százalékkal, a Sheinnél 12 százalékkal májusban márciushoz képest.

A felhasználószám csökkenése egybeesett azzal, hogy a két cég visszafogta amerikai hirdetési kiadásait a Trump-kormány vámintézkedéseinek bejelentése után. Trump áprilisban széles körű vámokat jelentett be a kínai importárukra, köztük a de minimis vámmentesség megszüntetését május 2-tól – ez korábban lehetővé tette a 800 dollár alatti termékek vámmentes szállítását az USA-ba.

Ennek hatására a Temu májusi amerikai hirdetési költése éves szinten 95 százalékkal, míg a Sheiné 70 százalékkal csökkent.

Az egykori de minimis szállítmányokra végül csak 54 százalékos vámot alkalmaznak, miután áprilisban az eredeti 120 százalékról azt lecsökkentették az amerikai-kínai vámfegyverszünet részeként. Ez a megállapodás azonban inog, miután Kína szerint azt az Egyesült Államok megszegte és a hét elején súlyos válaszlépéseket helyezett kilátásba.

A Temu amerikai raktárakkal játszaná ki a brutális díjtételeket

A vámok hatására mindkét cég módosította logisztikai modelljét: eltávolodtak a dropshipping módszertől – amely közvetlenül kínai beszállítóktól juttatta el a termékeket az amerikai vásárlókhoz –, különösen a Temu, amely inkább amerikai raktárhálózat kiépítésébe kezdett.

Rui Ma, a Tech Buzz China alapítója és elemzője szerint ezek a lépések szintén befolyásolták a cégek hirdetési stratégiáját és ügyfélszerzési modelljeit. „Ezek a pluszköltségek és szabályozási akadályok egyértelműen ártanak a kínai platformok amerikai növekedési kilátásainak.”

A kínai lap márciusi kutatása szerint 50 százalékos vám mellett a Temu elveszítené az árelőnyének nagy részét, és működése nehézkessé válna. 

A Temu jól teljesített a világ más részein

A Temu népszerűsége az amerikai viszontagságok ellenére a növekszik az Egyesült Államokon kívül: a HSBC szerint a platform 405 millió globális MAU-jának 90 százaléka már nem amerikai felhasználó volt 2025 második negyedévében. Ezt elsősorban

az európai, latin-amerikai és dél-amerikai piacokon tapasztalt növekedés táplálja, különösen a kevésbé tehetős országokban.

„Sok kínai platform most aktívan más piacokra, például Európára helyezi át a fókuszt” – mondta Rui Ma.

Temu: zuhan a nyereség, szakad az árfolyam, minden drágul a vámmizéria miatt

Nem áll jól az e-kereskedelem egyik meghatározó kínai szereplőnek szénája. A nemzetközi téren Temu néven ismert PDD szerényen, de a várttól elmaradó mértékben növelte negyedéves forgalmát, s bízik abban, hogy a vámháború mielőbb leszereléssel végződik. Minden ellenkező esetben súlyos áremelésre számíthatnak a Temu vásárlói.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.