BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drága mulatság lesz kocsit venni az Egyesült Államokban – ennyivel lehet drágább egy autó a Goldman Sachs szerint

Az amerikai autósoknak mélyen a zsebükbe kell nyúlni, ha új járműre pályáznak. A vámok ugyanis szinte mindegyik modell árát felfelé viszik.

Jobb, ha felkészülnek a magasabb árakra az amerikai autóvásárlók Donald Trump amerikai elnök autókra és autóalkatrészekre kivetett 25 százalékos importvámjai után – figyelmeztetett a Goldman Sachs iparági elemzője, Mark Delaney pénteken.

Aerial,View,Of,A,Car,Distribution,Centre,,New,Cars,Parked, autó, autók, gépjármű
A vámok óriási áremelést okozhatnak az amerikai autópiacon / Fotó: Shutterstock

Az elemző a Yahoo Finance-nek elmondta, hogy az importautókra kivetett 25 százalékos vám az árakat 5–15 ezer dollárral is megemelheti, ha a tipikus, 20–60 ezer dollár közötti autókról beszélünk. Trump szerdán jelentette be az autóimportra vonatkozó vámok bevezetését, melyek szerinte sosem látott növekedést indítanak majd el.

Sok népszerű modellt érintenek a vámok

A Cox Automotive becslése szerint az ötven legnépszerűbb modell felét a vámok közvetlenül érintik, és a befektetők sem osztották Trump lelkesedését, hiszen az amerikai autóipar nagy hármasa mindegyikének zuhantak a részvényei csütörtökön. A General Motors 7,4, a Ford 3,9 százalékot veszített értékéből, míg a Chrysler-tulajdonos Stellantis, mely jelentős szereplő Európában is- 2 százalékot esett. 

A JPMorgan a vámok hatására automatikusan csökkentette a szektor kilátásról szóló előrejelzését, a nyereségre leselkedő jelentős hatásra hivatkozva.

A vámok növelik az autógyártók költségeit, és áremeléseket kényszeríthetnek ki, ami viszont a fogyasztói keresletre lehet negatív hatással. Az Egyesült Államokban eladott autók fele ugyanis import.

A vámok még a luxusmárkák kilátásait sem kímélik. Közleményében a Ferrari 10 százalékos áremelést lengetett be, ugyanakkor pénzügyi kilátásain nem változtatott az idei évre azonkívül, hogy a kamat és adó előtti (EBIT), illetve a kamat, adó, értékcsökkenés és amortizáció előtti (EBITDA) haszonkulcsa 50 bázisponttal csökkent.

Delaney arra is felhívta a figyelmet, hogy az áremelést az Egyesült Államokban készülő autók sem kerülhetik el teljesen, különösen, ha sok importalkatrészt használnak fel a gyártásukhoz. A Fehér Ház által közzétett adatlap szerint ezekben az autókban a külföldi alkatrészek aránya 50 százalék, ami 3 és 8 ezer dollár közötti mértékben dobhatja meg az árukat. Az elemző ugyanakkor arra is rámutatott, hogy a vámok egyelőre csak néhány alkatrészt érintenek, így a hatásuk mérsékeltebb lehet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.