BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Látják a veszélyt, de csak másoknál a német autóipari beszállítók

Bár a többség szerint zsugorodhat az iparág, saját vállalkozásukat tekintve optimisták a cégvezetők. Sok autóipari beszállító úgy okoskodik, hogy az általuk gyártott alkatrészre hajtáslánctól függetlenül szükség van.

Az autóipari vállalatok kétharmada arra számít, hogy a következő két évben kevesebb cég lesz jelen a piacon – derül ki a Baker Tilly tanácsadó és könyvvizsgáló cég német autóipari beszállítók vezetői körében végzett felméréséből.

Munkanélküliség, foglalkoztatottság: a magyar számok Európában kiemelkedően jók, a közép-európai régióban pedig különösen – ha válságban is van az autóipar és a fontos Németország Volkswagen
Mások helyzetét látják rossznak az autóipari beszállítók / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A megkérdezettek 67 százaléka szerint két év múlva kevesebb versenytársuk lesz, és csupán 20 százalék számol azzal, hogy – elsősorban Kínából – új szereplők lépnek be a piacra. Azonban az ázsiai verseny már ma is nagy kihívásnak számít. A válaszadók több mint fele, 51 százaléka már most is behozhatatlan előnyt tulajdonít az ottani vállalatoknak a kulcsfontosságú technológiák terén.

Az autóipari beszállítók a szektor helyzetét borúsan látják, de saját cégükkel kapcsolatban optimisták

Egyértelműen negatívnak ítélik a iparág helyzetét a megkérdezettek, hiszen 79 százalék inkább rossznak vagy nagyon rossznak látja. Saját vállalatuk helyzetét azonban 78 százalék inkább jónak vagy nagyon jónak tartja.

Jannik Bayat, a Baker Tilly szakértője szerint a vélemények drámaian eltérnek egymástól, de míg az iparág felismeri a kockázatokat, saját vállalatukon belül kevesen lépnek fel elég határozottan ezek ellen.

A magas beruházási és költségnyomást 56 százalék nevezte meg legnagyobb kihívásként, de 60 százalék emellett arra is panaszkodott, hogy 

a geopolitikai változások és kereskedelmi konfliktusok miatt nem lehet megalapozott terveket sem készíteni. 

Ugyanakkor 55 százalékuk úgy vélte, hogy az iparág átalakulásának időszaka még a vártnál is gyorsabban fog lezárulni.

A válaszadók túlnyomó többsége, 75 százaléka azonban nem lát veszélyt a saját vállalkozására nézve, hanem úgy véli, hogy saját üzleti modelljük nagyrészt független a hajtástechnológia változásától, mivel az általuk gyártott alkatrészeket ugyanúgy használják az elektromos autókban, mint a belső égésű motorral hajtott modellekben.

A gyártás külföldre áthelyezését csak 17 százalékuk tartja szükségesnek versenyképességük megőrzése érdekében. A felméréshez 100 német autóipari beszállító vezetőjét kérdezte meg a Baker Tilly tanácsadó és könyvvizsgáló cég márciusban és áprilisban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.