Több európai autóipari beszállítóüzem és gyártósor leállt a ritkaföldfémek hiánya miatt, amit a Kína által bevezetett exportkorlátozások okoztak – közölte szerdán az európai autóipari beszállítók szövetsége (CLEPA), és figyelmeztetett, hogy a helyzet tovább romlik majd.
A CLEPA szerint az autóipari beszállítók által április eleje óta benyújtott, több száz kiviteli engedély iránti kérelemnek eddig csak a negyedét hagyták jóvá – tudósított a Reuters.
„Úgy tűnik, hogy az eljárások tartományonként eltérők, és több esetben a szellemi tulajdonra érzékeny információkat kértek” – tudatta a szervezet. Ha a folyamatot hamarosan nem racionalizálják, akkor
a következő három-négy hétben valószínűleg több üzemet is érinteni fog a készletek kimerülése.
Kína áprilisban döntött úgy, hogy felfüggeszti a ritkaföldfémek és a hozzájuk kapcsolódó mágnesek széles körének exportját. A lépés világszerte felborította az autógyártók, a repülőgépgyártók, a félvezetőgyártó vállalatok és a katonai beszállítók számára kulcsfontosságú ellátási láncokat, ami arra késztette a németországi, amerikai és indiai ipari csoportokat, hogy felszólítsák a politikusokat: lobbizzanak Pekingnél a gyors megoldás érdekében.
Kína dominálja a ritkaföldfémek globális piacát, és az erőfölényét aduként használja Donald Trump amerikai elnök vámháborújában. Pekinggel szemben az Egyesült Államok gyakorlatilag elhanyagolható feldolgozókapacitással rendelkezik, az amerikai elnök ezért ugyancsak áprilisban utasítást adott annak felmérésére, hogy pontosan mennyire is függ az Egyesült Államok Pekingtől.
A világ két legnagyobb gazdaságának első embere a hírek szerint még a héten egyeztet a feszültségek megoldása érdekében, szakértők azonban nem látnak esélyt a gyors sikerre.
Az autók és drónok, robotok és rakéták összeszereléséhez nélkülözhetetlen mágnesek szállítása számos kínai kikötőben leállt, amíg az engedélykérelmek átjutnak a kínai szabályozási rendszeren.
A felfüggesztés aggodalmat váltott ki a vállalati igazgatótanácsokban és a nemzetek fővárosaiban Tokiótól Washingtonig, és mindenki a korlátozott alternatív lehetőségek azonosítására törekszik, különben az új autók és más termékek gyártása a nyár végére leállhat.
„Ha a helyzet nem változik gyorsan, a termelés késése, sőt, akár a termelés leállása sem zárható ki” – nyilatkozta Hildegard Müller, a német autós érdekképviselet vezetője a hét elején a Reutersnek.
Frank Fannon ásványianyag-ipari tanácsadó és Trump első ciklusa alatt az energiaforrásokért felelős, korábbi amerikai helyettes államtitkár szerint
a globális fennakadások nem sokkolók azok számára, akik figyelemmel kísérik a helyzetet.
Indiai, japán és európai diplomaták, autógyártók és más vezetők sürgősen találkozókat próbálnak tető alá hozni pekingi tisztviselőkkel, hogy a ritkaföldfém mágnesek exportjának gyorsabb jóváhagyását sürgessék – mondták a Reutersnek források, mivel a hiány a globális ellátási láncok leállásával fenyegetett.
Egy japán üzleti delegáció június elején látogat Pekingbe, és már szervezik az utazást az indiai autóipari vezetők számára is. Májusban a General Motors, a Toyota, a Volkswagen, a Hyundai és más nagy autógyártók képviseletét ellátó kereskedelmi csoport vezetője a Trump-kormányzatnak címzett levélben hasonló aggodalmaknak adott hangot.
„Ezen elemekhez és mágnesekhez való megbízható hozzáférés nélkül az autóipari beszállítók nem lesznek képesek kritikus autóipari alkatrészeket gyártani, beleértve az automata sebességváltókat, gázkarokat, generátorokat, különböző motorokat, érzékelőket, biztonsági öveket, hangszórókat, lámpákat, motorokat, szervokormányt és kamerákat” – figyelmeztetett az Alliance for Automotive Innovation.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.