BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mesterterv készül arra, hogyan hálózzák be Afrikát a kínai autógyártók

A recept adott egy sikeres afrikai offenzívához, és a vezető kínai autógyártók tudják a dolgukat. A kontinens „lerohanását” Dél-Afrikából szervezik, ahol hamarosan összeszerelő üzemek sora épülhet kínai tőkéből.

Ahogy a fejlett piaci exportlehetőségek kezdenek beszűkülni, a kínai gyártók figyelme a nagy potenciállal, de gyengébb fizetőképességgel rendelkező régiók felé fordul. Afrika ezek közé tartozik, s ahogy a gazdasági élet legtöbb területén, úgy az autóiparban is erősen nyomulnak a kínaiak, kihasználva a riválisaik által nyitva hagyott piaci réseket.

kínai autók Afrikában
A kínai autógyártóknak a brutális méretű  használtautó-importtal is meg kell küzdeniük Afrikában / Fotó: AFP

A kontinens éghajlati és földrajzi viszonyainak megfelelően a kínai gyártók elsősorban a hibrid, a tölthető, plug-in hibrid modelljeikkel próbálnak teret nyerni, a tiszta elektromos hajtású autók főleg a sűrűn lakott, kiterjedtebb infrastruktúrával rendelkező vidékeken jutnak nagyobb szerephez. A megbízhatatlan áramellátás és a töltő-infrastruktúra hiánya ugyanis eddig erősen hátráltatta az elektromos autók elterjedését. Az új generációs autókat gyártó kínai cégek közül

  • a BYD,
  • a Chery Auto
  • és a Great Wall Motor (GWM)

arra törekszenek, hogy alacsony áraikat kihasználva előretörjenek ott, ahol másoknak nehézségeik vannak, s ugródeszkaként a kontinens legfejlettebb országát, Dél-Afrikát célozták meg. Ahol tárt karokkal várják őket, s ezekbe eddig tizennégy kínai autógyártó szaladt bele. Közülük heten tavaly érkeztek de hamarosan a DongFeng, a Leapmotor, a Dayun és a Changan is csatlakozik hozzájuk.

A kínai autógyártók terepszemlét tartanak 

S hogy a dél-afrikai kormány kedvére tegyenek, többen gyártást is vinnének az országba, kihasználva a helyi iparvállatoknak biztosított versenyelőnyöket, s mentesülve a még mindig magas piacvédő vámok alól.

Dél-Afrika első számú kínai autóbeszállítója, a GWM akár egy éven belül beindíthatja a helyi összeszerelő üzemét, ha át tud térni a helyi alkatrészellátásra, kiváltva a ma még olcsóbb kínai importot. Conrad Groenewald üzemeltetési igazgató szerint a kormányzati támogatások kihasználásával ez a helyzet megfordulhat, költséghatékonyabbá válhat a helyi beszállítókra való támaszkodás. A végső döntést a beruházásról hamarosan meghozzák. 

A pakliban van egy olyan összeszerelő üzem felhúzása is, ahol a Kínából ideküldött részegységek összecsavarozásával készítenék a GWM modelljeit.

Hasonló cipőben jár a Chery is. Tony Liu, a cég helyi képviseletének vezetője a Reutersnek elmondta, hogy a dél-afrikai piac második legnagyobb kínai szereplőjeként erősen fontolgatják egy összeszerelő üzem építését akár egyedül, akár vegyesvállalati formában. 

SOUTH AFRICA-JOHANNESBURG-FESTIVAL OF MOTORING-ELECTRIC VEHICLES
Dél-afrikaiak ismerkednek a Chery elektromos modelljével egy johannesburgi autókiállításon /Fotó: Hszinhua via AFP

Nagyobb, az afrikai kontinens egészét kiszolgáló létesítményt is elképzelhetőnek tartanak, ahonnan még Európába is megérné exportálni a járműveiket. A Chery égisze alatt, de tőle függetlenül működő és Magyarországon is jelen levő Omoda és Jaecoo megvalósíthatósági tanulmányokat készít a dél-afrikai gyártás beindításának lehetőségeit feltérképezve.

Szafarira felejthető az elektromos autó

Bár az afrikai piac még mindig viszonylag kicsi, iparági források szerint hatalmas növekedési potenciál rejlik benne. A 63 millió lakosú Dél-Afrikában, ahol sokáig a Volkswagen és a Toyota uralta a piacot, tavaly alig 600 ezer autót gyártottak. A kormány becslései szerint azonban a 

megfelelő ösztönzők mellett a termelés 2035-re akár évi 1,5 millióra is nőhet. 

Az Afrikai Autógyártók Szövetsége évi 3-4 millió új autó értékesítésére becsülte a szubszaharai Afrika felvevőpiacát.

A kínálat pedig a kínaiaknak köszönhetően folyamatosan és dinamikusan bővül. A Chery öt kiterjesztett hatótávolságú plug-in hibrid és három sima benzines hibrid modell értékesítését kezdi meg Dél-Afrikában. 

Emellett két kisebb crossovert is bemutat, míg egy platós kisteherautó értékesítését jövőre tervezi. A közeljövőben az iCar nevű elektromosautó-családot is letelepíti Dél-Afrikába, ahol a Lepas márkájával is megjelenik. 

A 2023-ban érkezett, a NEV-piac legnagyobb szereplőjének számító BYD az eddigi villanyautókból álló kínálatát megduplázza a közeljövőben, plug-in hibridekkel, pickuppal és crossoverekkel színesítve azt. 

International Motor Show Germany - Electronic Car for Africa
A német EVUM Motors Afrikának szánt elektromos offroad autóját 2017 óta fejlesztik, de még ma sem gyártják / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A helyi körülményeknek és igényeknek megfelelő plug-in hibridek vihetik a prímet, de a szintén az új generációs járműkategóriához (NEV) tartozó hibridek is kelendők, míg a villanyautóknál ez ma még nem mondható el. Szafarira menni villanyautóval nem egy életbiztosítás, oda a Land Rover és a Toyota való.

A NEV kategória dél-afrikai eladásai tavaly megduplázódtak, de a 15 111 darabos volumen a teljes piacnak így is csak a 3 százalékát teszi ki. Van tehát honnan feljönni, és ebben a kínaiak nagymesternek számítanak. Iparági tapasztalatok szerint a kitörési pontot a 10 százalékos piacrész elérése jelenti, onnantól robbanásszerű lesz a fejlődés.

Előbb azonban le kell győzni a kínai autókkal szembeni előítéleteket, amelyek a minőséggel, az alkatrészellátással és az értékvesztéssel kapcsolatban rendre előjönnek

– figyelmeztet Greg Cress, az Accenture tanácsadó cég munkatársa. A mérleg másik serpenyőjében a versenyképes ár és a fejlett technológia szerepel, ezek megkülönböztetik őket Afrika hagyományos piacvezetőitől. Amennyiben 22 500 dollár (7,67 millió forint) körüli indulóáron tudják adni a plug-in hibridjeiket és elektromos járműveiket, akkor nyert ügyük lehet, és kezdhetik kiszorítani a piacról a többi gyártót.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.