Ahogy a fejlett piaci exportlehetőségek kezdenek beszűkülni, a kínai gyártók figyelme a nagy potenciállal, de gyengébb fizetőképességgel rendelkező régiók felé fordul. Afrika ezek közé tartozik, s ahogy a gazdasági élet legtöbb területén, úgy az autóiparban is erősen nyomulnak a kínaiak, kihasználva a riválisaik által nyitva hagyott piaci réseket.
A kontinens éghajlati és földrajzi viszonyainak megfelelően a kínai gyártók elsősorban a hibrid, a tölthető, plug-in hibrid modelljeikkel próbálnak teret nyerni, a tiszta elektromos hajtású autók főleg a sűrűn lakott, kiterjedtebb infrastruktúrával rendelkező vidékeken jutnak nagyobb szerephez. A megbízhatatlan áramellátás és a töltő-infrastruktúra hiánya ugyanis eddig erősen hátráltatta az elektromos autók elterjedését. Az új generációs autókat gyártó kínai cégek közül
arra törekszenek, hogy alacsony áraikat kihasználva előretörjenek ott, ahol másoknak nehézségeik vannak, s ugródeszkaként a kontinens legfejlettebb országát, Dél-Afrikát célozták meg. Ahol tárt karokkal várják őket, s ezekbe eddig tizennégy kínai autógyártó szaladt bele. Közülük heten tavaly érkeztek de hamarosan a DongFeng, a Leapmotor, a Dayun és a Changan is csatlakozik hozzájuk.
S hogy a dél-afrikai kormány kedvére tegyenek, többen gyártást is vinnének az országba, kihasználva a helyi iparvállatoknak biztosított versenyelőnyöket, s mentesülve a még mindig magas piacvédő vámok alól.
Dél-Afrika első számú kínai autóbeszállítója, a GWM akár egy éven belül beindíthatja a helyi összeszerelő üzemét, ha át tud térni a helyi alkatrészellátásra, kiváltva a ma még olcsóbb kínai importot. Conrad Groenewald üzemeltetési igazgató szerint a kormányzati támogatások kihasználásával ez a helyzet megfordulhat, költséghatékonyabbá válhat a helyi beszállítókra való támaszkodás. A végső döntést a beruházásról hamarosan meghozzák.
A pakliban van egy olyan összeszerelő üzem felhúzása is, ahol a Kínából ideküldött részegységek összecsavarozásával készítenék a GWM modelljeit.
Hasonló cipőben jár a Chery is. Tony Liu, a cég helyi képviseletének vezetője a Reutersnek elmondta, hogy a dél-afrikai piac második legnagyobb kínai szereplőjeként erősen fontolgatják egy összeszerelő üzem építését akár egyedül, akár vegyesvállalati formában.
Nagyobb, az afrikai kontinens egészét kiszolgáló létesítményt is elképzelhetőnek tartanak, ahonnan még Európába is megérné exportálni a járműveiket. A Chery égisze alatt, de tőle függetlenül működő és Magyarországon is jelen levő Omoda és Jaecoo megvalósíthatósági tanulmányokat készít a dél-afrikai gyártás beindításának lehetőségeit feltérképezve.
Bár az afrikai piac még mindig viszonylag kicsi, iparági források szerint hatalmas növekedési potenciál rejlik benne. A 63 millió lakosú Dél-Afrikában, ahol sokáig a Volkswagen és a Toyota uralta a piacot, tavaly alig 600 ezer autót gyártottak. A kormány becslései szerint azonban a
megfelelő ösztönzők mellett a termelés 2035-re akár évi 1,5 millióra is nőhet.
Az Afrikai Autógyártók Szövetsége évi 3-4 millió új autó értékesítésére becsülte a szubszaharai Afrika felvevőpiacát.
A kínálat pedig a kínaiaknak köszönhetően folyamatosan és dinamikusan bővül. A Chery öt kiterjesztett hatótávolságú plug-in hibrid és három sima benzines hibrid modell értékesítését kezdi meg Dél-Afrikában.
Emellett két kisebb crossovert is bemutat, míg egy platós kisteherautó értékesítését jövőre tervezi. A közeljövőben az iCar nevű elektromosautó-családot is letelepíti Dél-Afrikába, ahol a Lepas márkájával is megjelenik.
A 2023-ban érkezett, a NEV-piac legnagyobb szereplőjének számító BYD az eddigi villanyautókból álló kínálatát megduplázza a közeljövőben, plug-in hibridekkel, pickuppal és crossoverekkel színesítve azt.
A helyi körülményeknek és igényeknek megfelelő plug-in hibridek vihetik a prímet, de a szintén az új generációs járműkategóriához (NEV) tartozó hibridek is kelendők, míg a villanyautóknál ez ma még nem mondható el. Szafarira menni villanyautóval nem egy életbiztosítás, oda a Land Rover és a Toyota való.
A NEV kategória dél-afrikai eladásai tavaly megduplázódtak, de a 15 111 darabos volumen a teljes piacnak így is csak a 3 százalékát teszi ki. Van tehát honnan feljönni, és ebben a kínaiak nagymesternek számítanak. Iparági tapasztalatok szerint a kitörési pontot a 10 százalékos piacrész elérése jelenti, onnantól robbanásszerű lesz a fejlődés.
Előbb azonban le kell győzni a kínai autókkal szembeni előítéleteket, amelyek a minőséggel, az alkatrészellátással és az értékvesztéssel kapcsolatban rendre előjönnek
– figyelmeztet Greg Cress, az Accenture tanácsadó cég munkatársa. A mérleg másik serpenyőjében a versenyképes ár és a fejlett technológia szerepel, ezek megkülönböztetik őket Afrika hagyományos piacvezetőitől. Amennyiben 22 500 dollár (7,67 millió forint) körüli indulóáron tudják adni a plug-in hibridjeiket és elektromos járműveiket, akkor nyert ügyük lehet, és kezdhetik kiszorítani a piacról a többi gyártót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.