Vajon tényleg mi döntünk, amikor „csak egy pólót nézünk meg egy webshopban”, de végül tele lesz a kosarunk? A Shein, a világ egyik legnépszerűbb fast fashion oldala, olyan trükköket vet be, amelyek észrevétlenül manipulálják vásárlási döntéseinket. Most a Tudatos Vásárlók Egyesülete és több európai szervezet hivatalos panaszt nyújtott be a cég ellen az Európai Bizottságnál és az európai fogyasztóvédelmi hatóságoknál (CPC Network). De mit jelent ez a pénztárcánkra, a ruhásszekrényünkre és a bolygóra nézve?
A Tudatos Vásárlók Egyesületének közleménye szerint a Shein észrevétlen manipulatív módszereket alkalmaz felületein, ezt elégelték meg fogyasztóvédő szervezetek, melyeket a BEUC1 (Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet) fog össze.
Ahogy a Világgazdaság is megírta, az online vásárlási platform számos vásárlásösztönző eszközt használ. Ezek közös vonása, hogy a vásárlóban olyan érzelmi helyzetet teremtenek, amelyben képtelen racionális döntést hozni, és a tervezettnél sokkal több terméket vásárol.
Ezek a gyakorlatok, amelyeket „dark pattern”-nek, sötét mintázatnak vagy sötét trükköknek neveznek, a panasztevő szervezetek, köztük a tudatos vásárlók szerint nagyban hozzájárulnak a divatipar, különösen a fast fashion okozta súlyos környezeti és társadalmi problémákhoz. Nem beszélve arról, hogy sok esetben egyenesen jogellenesnek minősülnek az Európai Unióban. Az ultrafast fashion elterjedése a ruhák jelentős túltermeléséhez és túlfogyasztásához vezetett, ami aztán a textilhulladék problémáját is fokozta.
A panasz szerint a nagy platform többféle sötét trükköt alkalmaz, ilyeneket például:
A panasztevők szerint a módszerek célja egyértelműen a vásárlók figyelmének fenntartása, és ezáltal a túlköltekezés ösztönzése.
A panasz benyújtásában részt vevő szervezetek arra kérik az Európai Bizottságot és az európai fogyasztóvédelmi hatóságokat, hogy vizsgálják felül a Shein marketinggyakorlatát. Konkrétan arra szólítják fel őket, hogy
Szüntessék be az olyan megtévesztő módszereket, mint az érzelmek manipulálása, a végtelen görgetés ösztönzése vagy a vásárlásra való noszogatás, mert ezek tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülnek az Európai Unióban, és túlfogyasztásra ösztönöznek.
Emellett azt várják, hogy ellenőrizzék az állítások hitelességét, például hogy az „alacsony készlet” vagy a „vásárlói ajánlások” megfelelnek-e a valóságnak. Ha nem, a Sheinnek fel kell hagynia ezek használatával. Ha a Shein nem módosítja a fent említett gyakorlatait, a fogyasztóvédelmi csoportok szerint a hatóságoknak határozottan be kell avatkozniuk a vásárlók védelmében.
Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének ügyvezetője kiemelte, hogy a „sötét trükkök” használata a Shein esetében „valós és jól dokumentált”, és a kutatások szerint évek óta fennáll. Elmondása szerint ezek a gyakorlatok szinte észrevétlenül arra késztetik a fogyasztókat, hogy egyre több pénzt költsenek olyan termékekre, amelyeknek káros hatásai lehetnek az egészségre, a pénztárcára, a környezetre és a termékeket gyártó dolgozókra is.
A fogyasztói csoportok szerint a fast fashion egész rendszere manipulatív gyakorlatokra épül, melyek célja a folyamatos vásárlásra, túlfogyasztásra ösztönzés.
Ezért azt kérik a hatóságoktól, hogy ne csak a Sheint, hanem a többi hasonló kereskedőt is vizsgálják meg, mivel az említett „sötét trükkök” az egész iparágban jelen vannak.
Május végén az Európai Bizottság és az európai fogyasztóvédelmi hatóságok közösen szólították fel a Sheint, hogy változtasson bizonyos módszereken, melyek megtévesztik a fogyasztókat. A hamis kedvezmények és sürgető visszaszámlálók mellett átláthatósági hiányosságokat is kifogásoltak a hatóságok. A Shein egy hónapot kapott a válaszadásra és változtatásra, különben bírságokra számíthat – írja a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.